
Dilerzy DAF utworzyli kartel – ponad 120 mln zł kary od UOKiK
Dilerzy DAF porozumieli się pomiędzy sobą w nieuczciwy sposób. Prezes UOKiK nałożył na spółki i menedżerów ogromną karę.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje obciążające dilerów pojazdów ciężarowych marki DAF. Dilerzy w niedozwolony przez prawo sposób podzielili się rynkiem, tworząc tzw. kartel. Sześć firm i ośmiu menedżerów zapłaci ogromne kary.
Decyzje wydane przez Prezesa UOKiK dotyczą dilerów samochodów ciężarowych marki DAF. Pierwsza decyzja dotyczy zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję pomiędzy pięcioma spółkami. W proceder były zaangażowane firmy: DBK z Olsztyna, ESA Trucks Polska z Komornik (woj. wielkopolskie), TB Truck & Trailer Serwis z Wolicy (woj. mazowieckie), Van Tilburg-Bastianen Groep z Bredy w Holandii i WTC z Długołęki (woj. dolnośląskie).
Dilerzy ustalali ceny i podział terytorialny
Przedsiębiorcy zawarli niedozwolone porozumienie dzielące pomiędzy nimi rynek. Zgodnie z ustaleniami UOKiK, dilerzy porozumieli się, że każdy z nich będzie sprzedawał ciężarówki DAF na określonym terenie i nie będą rywalizowali o klientów z innych regionów. Oprócz tego porozumiewali się w sprawie ustalania cen. Natomiast cztery spółki z kartelu (wyłączając ESA Trucks Polska) zawarły też porozumienie w sprawie ofert składanych w przetargach.
W wyniku zmowy potencjalny nabywca ciężarówek mógł kupić je tylko u określonego sprzedawcy za określoną przez niego cenę. Nie mógł kupić pojazdu taniej w innej części Polski. Biorąc pod uwagę znaczenie branży transportu drogowego w Polsce, zmowa mogła mieć negatywne skutki dla całej gospodarki – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.
Zmowa dilerów DAF trwała 7 lat
Według informacji przekazanych przez UOKiK porozumienie trwało co najmniej 7 lat – rozpoczęło się w lutym 2011 roku, a zakończyło w marcu 2018 roku. W pierwszym etapie spółki DBK i WTC wraz z ESA Trucks Polska podzieliły rynek sprzedaży ciężarówek marki DAF. W 2016 roku dołączył do nich TB Truck & Trailer Serwis za zgodą i wiedzą spółki-matki z Holandii – Van Tilburg-Bastianen Groep.
W toku postępowania zebrano dowody (m.in. korespondencję elektroniczną) wskazujące, że firmy działały tak, żeby nie konkurować ze sobą. Jeśli nabywca z terenu „kontrolowanego” przez DBK chciał kupić ciężarówkę od ESA, zniechęcano go do tego poprzez propozycję zawyżonej ceny. Wszystko po to, żeby skorzystać z oferty sprzedawcy wyłącznie ze swojego regionu.
Uczestnicy kartelu byli w stałym kontakcie i nawzajem monitorowali swoje zachowania. Do kontaktu dochodziło również, gdy zachodziło podejrzenie, że któryś z podmiotów naruszył ustalenia.
W drugim postanowieniu UOKiK chodzi również o niedozwolone ustalenia pomiędzy dilerami samochodów marki DAF. W tej sprawie uczestniczyły trzy spółki: Firma Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki. Postępowanie potwierdziło, że spółki podzielili pomiędzy sobą rynek. Według ustaleń firmy miały startować w przetargach publicznych wyłącznie na określonym terytorium zobowiązując się jednocześnie do braku aktywności na terenie przydzielonym do innego przedsiębiorcy.
Surowe decyzje prezesa UOKiK
Decyzje wydane przez UOKiK nie są prawomocne, a podmiotom przysługuje odwołanie się do sądu. Suma kar przewidzianych dla przedsiębiorstw wynosi ponad 118 mln złotych, przy czym największa z nich opiewa na kwotę ponad 45 mln złotych.
Nałożono również kary na kadrę zarządzającą (wyniosły ok. 1,7 mln złotych), której wykazano w toku postępowania aktywny udział w procederze, polegający na wymuszaniu na pracownikach trzymania się ustaleń porozumienia, nawet pod groźbą pozbawienia ich wynagrodzenia czy zwolnienia z pracy.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: