
Diesle trują powietrze w Warszawie. Są dane pomiarów emisji zanieczyszczeń
Coraz więcej miast, w trosce o zdrowie swoich mieszkańców, stara się walczyć z zanieczyszczeniem powietrza. I wypowiada wojnę samochodom. Na pierwszy ogień idą te z silnikiem diesla pod maską. Najnowsze wyniki pomiarów emisji udowadniają, że jest to słuszne działanie.
The Real Urban Emission Initiative (TRUE) to organizacja, która od lat bada rzeczywisty wpływ ruchu drogowego na jakość powietrza w różnych zakątkach świata. Na podstawie danych, które publikuje organizacja można uzyskać szczegółowe informacje na temat normy emisji spalin i rodzaju paliwa auta oraz powiązać je z otrzymanym wynikiem rzeczywistej emisji.
W październiku 2020 roku TRUE przeprowadziło badania w Warszawie. Otrzymano wyniki blisko 220,5 tys. prawidłowych pomiarów 147,8 tys. pojazdów, które teraz mogą stać się podstawą do wprowadzenia w stolicy zakazu wjazdu do centrum niektórymi samochodami.
Diesle trują powietrze w Warszawie. Nawet kilkuletnie samochody są problemem
Z badania przeprowadzonego przez TRUE wynika, że tlenki azotu (NOx), które przyczyniają się do chorób płuc i powstawania nowotworów, są zdecydowanie większym problemem w przypadku starszych aut wysokoprężnych niż benzynowych. W Warszawie diesle spełniające normę Euro 4 emitowały wyraźnie więcej NOx (ok. 0,7 g/km) niż starsze auta benzynowe spełniające normę Euro 3 (ok. 0,5 g/km).
Problem nie dotyczy tylko starszych samochodów z silnikiem diesla. Nawet kilkuletnie samochody emitują znacznie więcej szkodliwych spalin niż ich benzynowe odpowiedniki:
Pojazdy z silnikiem wysokoprężnym spełniające normę Euro 6 do 6c emitowały trzy razy więcej NOx niż ich odpowiedniki zasilane benzyną. Jedynie pojazdy z silnikami wysokoprężnymi spełniające normę Euro 6d-TEMP i Euro 6d wykazywały poziomy emisji NOx porównywalne z ich odpowiednikami na benzynę.

W przypadku emisji pyłów PM to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi sprzed normy Euro 5, które nie są wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF), „emitowały PM na poziomie od 4 do 11 razy wyższym niż ich odpowiedniki z silnikiem benzynowym”.
Wyniki badań rzeczywistej emisji zanieczyszczeń przeprowadzony przez TRUE mogą stać się podstawą do wprowadzenia w Warszawie zakazu wjazdu do centrum niektórymi samochodami. Władze stolicy przyznają, że pracują nad powołaniem strefy czystego transportu, ale do tej pory w warszawskim ratuszu nie opracowano szczegółów dotyczących przyszłej strefy.
Źródło informacji: The Real Urban Emission Initiative, opracowanie własne
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
kornello - 8 kwietnia 2022
to sie szykuje wielkimi krokami strefa czystego powietrza z zakazem wjazdu dla co niektórych