Diesle trują powietrze w Warszawie. Są dane pomiarów emisji zanieczyszczeń
Coraz więcej miast, w trosce o zdrowie swoich mieszkańców, stara się walczyć z zanieczyszczeniem powietrza. I wypowiada wojnę samochodom. Na pierwszy ogień idą te z silnikiem diesla pod maską. Najnowsze wyniki pomiarów emisji udowadniają, że jest to słuszne działanie.
The Real Urban Emission Initiative (TRUE) to organizacja, która od lat bada rzeczywisty wpływ ruchu drogowego na jakość powietrza w różnych zakątkach świata. Na podstawie danych, które publikuje organizacja można uzyskać szczegółowe informacje na temat normy emisji spalin i rodzaju paliwa auta oraz powiązać je z otrzymanym wynikiem rzeczywistej emisji.
W październiku 2020 roku TRUE przeprowadziło badania w Warszawie. Otrzymano wyniki blisko 220,5 tys. prawidłowych pomiarów 147,8 tys. pojazdów, które teraz mogą stać się podstawą do wprowadzenia w stolicy zakazu wjazdu do centrum niektórymi samochodami.
Diesle trują powietrze w Warszawie. Nawet kilkuletnie samochody są problemem
Z badania przeprowadzonego przez TRUE wynika, że tlenki azotu (NOx), które przyczyniają się do chorób płuc i powstawania nowotworów, są zdecydowanie większym problemem w przypadku starszych aut wysokoprężnych niż benzynowych. W Warszawie diesle spełniające normę Euro 4 emitowały wyraźnie więcej NOx (ok. 0,7 g/km) niż starsze auta benzynowe spełniające normę Euro 3 (ok. 0,5 g/km).
Problem nie dotyczy tylko starszych samochodów z silnikiem diesla. Nawet kilkuletnie samochody emitują znacznie więcej szkodliwych spalin niż ich benzynowe odpowiedniki:
Pojazdy z silnikiem wysokoprężnym spełniające normę Euro 6 do 6c emitowały trzy razy więcej NOx niż ich odpowiedniki zasilane benzyną. Jedynie pojazdy z silnikami wysokoprężnymi spełniające normę Euro 6d-TEMP i Euro 6d wykazywały poziomy emisji NOx porównywalne z ich odpowiednikami na benzynę.
W przypadku emisji pyłów PM to pojazdy z silnikami wysokoprężnymi sprzed normy Euro 5, które nie są wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF), „emitowały PM na poziomie od 4 do 11 razy wyższym niż ich odpowiedniki z silnikiem benzynowym”.
Wyniki badań rzeczywistej emisji zanieczyszczeń przeprowadzony przez TRUE mogą stać się podstawą do wprowadzenia w Warszawie zakazu wjazdu do centrum niektórymi samochodami. Władze stolicy przyznają, że pracują nad powołaniem strefy czystego transportu, ale do tej pory w warszawskim ratuszu nie opracowano szczegółów dotyczących przyszłej strefy.
Źródło informacji: The Real Urban Emission Initiative, opracowanie własne
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
kornello - 8 kwietnia 2022
to sie szykuje wielkimi krokami strefa czystego powietrza z zakazem wjazdu dla co niektórych