Diagnostyka przed urlopem
Najczęściej występujące usterki samochodowe zdarzają się w przypadku systemów ratujących życie - donosi firma Fahrzeugsystemdaten. W oparciu o badania okresowe pojazdów, niemieckie statystyki mówią o 60 tys. usterek poduszek powietrznych. A co powie diagnosta o Twoim aucie?
Odwiedź zaufaną stację kontroli pojazdów przed wakacyjnym wyjazdem.
fot. Patrycja Sołtysik
|
Elektronika pojazdu najbardziej zawodna
Badanie przeprowadzone na całym terytorium Niemiec wykazało, że oprócz najbardziej awaryjnych poduszek powietrznych, częstym usterkom ulegają również systemy: ABS (zapobiegający zablokowaniu kół) oraz ESP (chroniący przed poślizgiem). Zakwestionowano elementy konstrukcyjne służące bezpośrednio bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.
Badanie przeprowadzono w grupie pojazdów młodych, które nie przekroczyły jeszcze trzech lat. Na podstawie wyciągniętych wniosków zaleca się przeprowadzanie kompleksowego badania istotnych ze względów bezpieczeństwa systemów elektronicznych w pojazdach dopuszczonych do ruchu od 1 kwietnia 2006.
Klimatyzacja, a wypadki związane z przegrzaniem
Wzrost temperatury za kółkiem nie powoduje tylko większego wytwarzania potu u kierowcy, ale zwiększa także zagrożenie powstania wypadku – ostrzegają rzeczoznawcy. Przy temperaturach panujących we wnętrzu pojazdu przekraczających 24 stopnie powstaje stres związany z przegrzaniem, który jak pokazują badania zwiększa liczbę popełnianych przez kierowcę błędów i tym samym podwyższa ryzyko wystąpienia wypadku.
fot. Patrycja Sołtysik
|
Temperatury wykraczające poza tę granicę mogą poważnie wpłynąć na efektywność kierowcy i doprowadzić do trudności z utrzymaniem się na pasie ruchu, częstego ignorowania sygnałów lub spóźnionych reakcji.
Aby podróżowanie w temperaturze 22 stopnie było możliwe, zaleca się przed wyjazdem na urlop wykonanie kontroli klimatyzacji oraz filtra wewnętrznego. Jeśli te elementy nie są regularnie serwisowane, tworzą się pożywki dla bakterii i grzybów powodujące nieprzyjemne zapachy, alergie i inne choroby. Kierowcy winni zwrócić uwagę na to, aby nie kierować zimnego prądu powietrza bezpośrednio na organizm, w przeciwnym razie grozi to przeziębieniem. Wyłączając klimatyzację kilka kilometrów przed dotarciem do celu, podczas wysiadania unika się szoku temperatur.
fot. Michelin
|
Tanie opony. Oszczędnie, ale czy bezpiecznie?
Fachowcy apelują do kierowców, aby przy zakupie opon nie zwracali uwagi tylko na cenę, ale również na czynniki wpływające na bezpieczeństwo tj. zachowanie się na mokrej nawierzchni i drogę hamowania. W stosunku do opon klasy Premium, te tańsze, importowane stwarzają często wysoki poziom zagrożenia.
Wyniki testów zderzeniowych i jazd testowych pokazały, że w kwestii bezpieczeństwa jazdy i zużycia opony tańsze nie dotrzymują kroku oponom uznanych marek. W porównaniu do opon segmentu premium, tanie opony z importu wykazują sprawność na poziomie tylko 76%. Do tego dochodzi dłuższa droga hamowania, mniejsza stabilność podczas pokonywania zakrętów i zmiany pasa ruchu. W nagłych sytuacjach może to powodować zagrożenie życia własnego oraz innych osób.
Źródło: DEKRA
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: