Debata Sejm Motocyklistom – będzie lepiej?

Sezon 2014 będzie rokiem motocyklisty, jest szansa na specjalny pas dla motocyklistów i poprawę warunków na drodze! Sejm zaprosił 21 listopada motocyklistów do wspólnej debaty!

Niedawno pisałyśmy materiał o tym, jak wpłynęły zmiany przepisów w zdawaniu na prawo jazdy na ubiegające się o ten dokument motocyklistki – czytaj tutaj. Byłyśmy ciekawe, czy ten problem zostanie poruszony na debacie. Nie został.

Debata zebrała przy jednym stole motocyklistów oraz władzę ustawodawczą. W spotkaniu udział wzięła  m.in. Fundacja Jednym Śladem, Fundacja Motoserce, Stowarzyszenie Stop Śmierci,  a także Polski Związek Motorowy, Zarząd Dróg Miejskich i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Pojawiło się także Motocyklowe Ratownictwo Medyczne, Motopomocni oraz organizatorzy kampanii społecznej „Równi na drodze”. Inicjatorem spotkania był Pan Maciej Banaszak z Klubu Poselskiego Ruch Palikota.

Kobiety na motocyklach – ile nas jest? Statystyki przeczytasz tu.

Podsumowanie sezonu motocyklowego 2013
Pierwszą część spotkania stanowiło podsumowanie tegorocznego sezonu. Ze statystyk wynika, że liczba wypadków z udziałem motocyklistów zwiększyła się o 10% w stosunku do roku ubiegłego. Przekłada się to na realne liczby 240 wypadków ze skutkiem śmiertelnym i 1940 zdarzeń, w wyniku których uczestniczy zostali ranni.

Fot. Natalia Bułyk

Według  raportu za najczęstszą przyczynę wypadków motocyklowych uznaje się:

  1. Gwałtowane hamowanie
  2. Jazdę bez oświetlenia
  3. Jazdę po niewłaściwej stronie drogi
  4. Niedostosowanie prędkości do warunków jazdy
  5. Nieprawidłowe wyprzedzanie
  6. Stan techniczny pojazdu

Motocyklista ambasadorem zmian
W dyskusji poświęcono wiele uwagi sprawom związanym ze wsparciem akcji krwiodawstwa, zwiększaniem bezpieczeństwa na drodze oraz poprawie komfortu jazdy motocyklistom.  Jak podkreślała Pani poseł Beata Bublewicz, Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oczekuje od motocyklistów, że sami staną się ambasadorami tych akcji. Pani poseł, od 13 lat zapalona miłośniczka enduro, zwróciła szczególną uwagę na aspekt pierwszej pomocy. Przeprowadzone sondaże wykazują, że polskie społeczeństwo boi się udzielać pierwszej pomocy poszkodowanym i nie udzieliłoby jej będąc uczestnikiem wypadku. Pani poseł zwróciła się z prośbą do motocyklistów o działania zwiększające świadomość społeczeństwa i rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

Akcja „Równi na drodze” oraz Motoserce
Podsumowano również przeprowadzone w tym roku akcje „Równi na drodze” oraz działania Fundacji Motoserce. Akcja Polskiego Związku Przemysłu Motorowego miała na celu zmianę wizerunku motocyklisty, uświadomienie społeczeństwu, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego mają równe prawa i są równi wobec siebie. Projekt został oceniony bardzo dobrze, również za granicą, gdzie nasi bałkańscy sąsiedzi zwrócili się z prośbą o wsparcie w przeprowadzeniu podobnej akcji na terenie swojego kraju. Fundacja Motoserce zebrała w tym roku 15 tyś litrów krwi w 84 miastach.

Fot. Natalia Bułyk

Podczas debaty opracowano pięć najważniejszych postulatów:

  1. Usunięcie błędów merytorycznych w ustawie dotyczącej szkolenia przyszłych motocyklistów, m.in. umożliwienie instruktażu zaczynając od mniejszych pojemności motocykla. W tej chwili na kursach rozpoczyna się jazdy na motocyklach 600ccm. To jak wskazywano podczas dyskusji stanowi niebezpieczeństwo dla kursantów.
  2. Ubezpieczenie motocykli sezonowo, ciekawy temat dający szansę na wyrejestrowanie motocykla w okresie poza sezonem i wprowadzenie opłat półrocznych.
  3. Zwiększenie nacisku na szkolenia świeżo upieczonych motocyklistów, co obniżyłoby koszty związane z wypadkami na drodze. Słowem inwestycja w środki przeciwdziałanie wypadkom, szkolenia podnoszące wiedzę i umiejętności kierowców, zamiast naprawiania często tragicznych skutków wypadku.
  4. Zwiększenie działań związanych z promowaniem akcji krwiodawstwa, w tym rozszerzenie działań umożliwiających gratyfikację dawców krwi i promowanie akcji  wśród społeczeństwa.
  5. Zmiana przepisów związana z dopuszczalną prędkością 45km/h mniejszych pojemności względem importowanych jednośladów, których prędkość to 50km/h. Zmusza to kupującego do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z przerejestrowaniem i zmianą samego pojazdu.

Testowe pasy dla motocyklistów
Poruszono również wątek  testowych pasów dla motocyklistów i należy wciąż mieć nadzieję, że temat powróci w sezonie 2014.

Motocyklowe karetki pogotowia
Szczególną uwagę zwrócono również na motocyklowe karetki, wprowadzenie medycznych patroli będziemy wymagało zmiany w ustawodawstwie, ponieważ jak podkreślały osoby z ramienia Ministerstwa Zdrowia przepisy jasno określają jakie wyposażenie powinien mieć ratownik medyczny. W tej chwili w Polsce mamy zaledwie kilka pojazdów pomocy medycznej, ale chociaż dojeżdżają pierwsze na miejsce wypadku, konieczna jest również interwencja karetki pogotowia. Zdecydowana większość osób zgodziła się z tym, że należy zadbać o to, aby ilość motocyklowych ratowników została zwiększona i zmieniono odpowiednie regulacje.

Fot. Natalia Bułyk

Rok Motocyklisty
Na koniec wspaniała dla motocyklistów informacja –  rok 2014 będzie Rokiem Motocyklisty. Możemy się spodziewać, że dotychczas nieświadomi zagrożeń pozostali uczestnicy ruchu będą bardziej niż do tej pory uświadamiani . Przewidziano kampanię promującą motocyklistów. Zatem już nie możemy się doczekać sezonu, by zobaczyć mentalną przemianę tych kierowców, którzy jeszcze nie do końca akceptują motocyklistów na drodze.

Pełna relacja z debaty do obejrzenia tutaj.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze