Darmowe autostrady dla aut osobowych. Skąd PiS weźmie pieniądze na obietnice wyborcze?
Podczas konwencji „Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości”, Jarosław Kaczyński przedstawił sporo obietnic, które rządząca partia ma zrealizować, jeśli ponownie wygra wybory. Wśród nich znalazła się taka, która powinna zainteresować kierowców - zniesienie opłat za przejazdy autostradami.
Obietnice wyborcze PIS na wybory w 2023 roku
„Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości” to oryginalna nazwa dwudniowego konwentu, która miała podkreślić, że rządzący zamierzają uwijać się z pracą niczym pszczoły w ulu. Czy tak będzie, zobaczymy, ale bez wątpienia niczym w ulu zawrzało po ogłoszeniu obietnic wyborczych.
Prezes PiS Jarosław Kaczyński zapowiedział:
- zmiany programu 500 Plus na 800 Plus, czyli zwiększenia wypłacania comiesięcznych świadczeń na każde dziecko z 500 na 800 zł
- bezpłatne leki dla osób powyżej 65. roku życia
- bezpłatne leki dla osób do 18. roku życia
- bezpłatny przejazd autostradami dla samochodów osobowych
Bezpłatne autostrady w Polsce – o co chodzi w wyborczej obietnicy PiS
Deklaracja, że rządzący zamierzają ulżyć portfelom kierowców, była zupełnie niespodziewana. Tymczasem Jarosław Kaczyński powiedział:
Jest kwestia, trochę mniejszej wagi, ale dla bardzo wielu ludzi dolegliwa, dla właścicieli samochodów, którzy jeżdżą po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Jeżeli chodzi o opłaty państwowe to, jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, to w najkrótszym możliwie okresie my to zniesiemy.
Zapowiedź ciekawa, ale nie zapominajmy, że obecnie opłaty przez państwo pobierane są tylko na odcinkach:
- autostrady A2 Konin-Stryków (103 km)
- autostrady A4 Wrocław-Gliwice (162 km)
Jak jednak pisaliśmy w listopadzie 2021 roku, GDDKiA zapowiadała, że wszystkie polskie autostrady będą płatne. Tak wynikało z „obowiązującego prawa”. Jeśli PiS spełni swoje obietnice, nic takiego nie nastąpi.
Zastanawiająca jest też deklaracja, że darmowe mają być także autostrady prywatne. Jak powiedział Kaczyński:
Te sytuacje, gdzie autostrady są prywatne, albo są w jakiejś dzierżawie, takie wypadki też istnieją, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimy.
Jak PiS zamierza to zrobić? Jak przekona koncesjonariuszy, żeby zrezygnowali z ogromnych zysków, jakie przynoszą im opłaty za autostrady? Tego nie wiemy.
Skąd PiS weźmie pieniądze na darmowe autostrady?
800 Plus oraz darmowe leki to poważne obciążenie państwowego budżetu. Skąd do tego jeszcze pieniądze na autostrady bez opłat? To wyjaśnił na Twitterze minister cyfryzacji Janusz Cieszyński:
Skąd środki na zniesienie opłat za przejazd autostradą? Między innymi z wprowadzenia eToll dzięki czemu oszczędzamy setki milionów złotych na utrzymaniu systemów IT, które sprzedawały 🇵🇱 zagraniczne firmy. #ProgramowyUL
— Janusz Cieszyński (@jciesz) May 14, 2023
Później podał także wyliczenia, z których wynika, że wpływy z opłat uiszczanych przez kierowców aut osobowych nie są wiele większe, niż koszty działania systemu eToll, które okazały się cztery razy mniejsze, niż w przypadku viaToll:
Koszty ViaToll: 400-500 mln rocznie (dane z raportu NIK)
— Janusz Cieszyński (@jciesz) May 14, 2023
Koszty eToll: 125 mln rocznie (wg. założeń z 2021)
Wpływy ze sprzedaży e-biletów autostradowych dla osobówek w 2022 roku: 157 mln złotych
PS. Łączne wpływy eToll w 2022 to 2,1 mld, także budowa systemu miała głęboki sens 🙂 https://t.co/esq0kuLkKM
Najnowsze
-
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
Škoda Elroq, najnowszy w pełni elektryczny SUV czeskiego producenta, trafił do polskiego cennika. Ten przełomowy model, łączący nowoczesne technologie, imponujący zasięg oraz atrakcyjne wzornictwo, już niedługo trafi do polskich klientów. Zapoznaj się z ofertą dla tego wyjątkowego modelu sprawdzając cennik lub już teraz skonfiguruj swojego Elroqa -
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
Zostaw komentarz: