„Damskie ciuszki” na motocykl żużlowy
Prawdziwa motocyklistka wie, że podstawa to właściwy ubiór na jednośladzie. Większość producentów zauważyła, że należy oferować specjalnie wykrojone ciuchy dla kobiet jeżdżących na motocyklach. Niestety gorzej jest, gdy startujesz na jednośladzie żużlowym.
Kobiety startujące w żużlu zwykle posiłkują się małymi męskimi rozmiarami, aby skompletować ubiór. |
fot. Kinga Wachowska
|
Wiemy już jaki sprzęt może zostać dopuszczony do udziału w zawodach na żużlu (kliknij tu). Ważnym elementem jest również właściwy strój, a co za tym idzie odpowiednia ochrona zawodniczki przed ewentualnymi urazami. Niestety ze względu na niezbyt liczny udział kobiet w tym sporcie nie ma jeszcze dedykowanych ubiorów dla płci pieknej. Jednak dla chcącej startować, nie ma większego problemu w doborze odpowiednich rozmiarów, ponieważ często się zdarza, że zawodnicy są niskiego wzrostu, bardzo szczupli, mają nieduże dłonie i stopy.
W podstawowe wyposażenie stroju wchodzi kevlar, kask, gogle, buty, rękawice i co najważniejsze – ochraniacze.
Do końca lat 80. w rolę profesjonalnego kombinezonu wcielały się zwykłe „skóry”. Obecnie zostały wyparte z rynku przez wspomniane kevlary, które w o wiele mniejszym stopniu krępują ruchy zawodniczki. Zgodnie z regulaminem odpowiedni strój do uprawiania sportu żużlowego, to jednoczęściowy kombinezon lub dwuczęściowy strój składający się ze spodni oraz bluzy lub kurtki. Najpopularniejszymi producentami takiego stroju są: WK Speedway, Maliniak, Wulf Sport, Pro Gip Troy Lee, KW Speedway, GTS.
Takie ochraniacze chronią to co najważniejsze, czyli kręgosłup. Ważne jest, aby nie ograniczały ruchów i pozwalały na „oddychanie” materiałowi pod spodem. |
fot. Wulf
|
Trzeba mieć wyczucie w takich pancernikach 😉 |
fot. Wulf
|
Kolejną częścią garderoby jest obuwie. Musi być ono wykonane ze skóry lub innego materiału wskazanego w regulaminie. Lewy but dodatkowo jest wyposażony w laczek metalowy przymocowany za pomocą paska. Tzw. „łyżwa” ma pomóc w ślizganiu się po torze lewej nogi zawodniczki, gdy ten podeprze się nią podczas jazdy. Obecnie żużlowcy korzystają z obuwia wyprodukowanego przez firmy Daytona oraz TCX.
opis fotki] |
fot. Wulf
|
Wszyscy uczestnicy treningów, czy zawodów muszą mieć założone kaski oraz okulary ochronne (gogle). Kask musi być dobrze dopasowany i właściwie zapięty. Jeśli został naruszony podczas wypadku musi zostać sprawdzony przez komisarza technicznego, aby stwierdził, czy jest w stanie dalej odpowiednio chronić zawodnika. Ta część stroju podlega homologacji i musi wypełniać standardy Międzynarodowej Federacji Żużlowej. Obecnie najczęściej spotykane są kaski takich firm jak: Arai, Airoch, Wulf, Troy Lee, Lazer, Bell.
Gogle mają na celu ochronę oczu przed drobinkami żużla i kurzem wszechobecnym na zawodach. Muszą być wykonane z materiału odpornego na stłuczenia. Nie wolno wykorzystywać gogli, które mogą zawężać lub zakłócać pole widzenia (np. z zadrapanymi szybkami). Ważnym elementem gogli są zrzutki lub roll-offy, które pomagają w trakcie biegu na oczyszczenie zabrudzonej powierzchni. Producentami gogli są: Scott, Smith, Carrera, Spy, Pro Grip, Alpinestars.
nią zawodniczki przed drobinkami żużlu. |
fot. Wulf
|
Rękawiczki trochę jak chirurgiczne, muszą być dośc delikatne by odpowiednio „czuć” manetki i klamki, ale wytrzymałe w razie upadku. |
fot. Wulf
|
Ostatnim elementem są ochraniacze. W celu jak najlepszej ochrony stosuje się je na klatkę piersiową, kręgosłup, barki, łokcie, kolana. Zawodniczka musi dobrać ochraniacze odpowiednio do swojego wzrostu oraz rozmiaru. Należy sprawdzić, czy nie ma na nich żadnych uszkodzeń, by nie ograniczało to ich skuteczności. Dziś stosuje się zazwyczaj buzery, które w połączeniu z pozostałymi elementami (ochraniacz na kręgosłup, nakolanniki, rękawice) tworzą tzw. „zbroję”. Na rynku najczęściej można spotkać wyroby takich firm jak: Forecfield, Dainess, AXO, Scott, Wulf, Troy Lee.
Formy zakupu ochraniaczy są podobne jak w przypadku zakupu sprzętu. Część osób nabywa je od zawodników. Można też kupić je bezpośrednio u producenta lub w sklepach branżowych.
Nogi są najbardziej narażone na urazy w sporcie żużlowym. |
fot. Wulf
|
Odpowienio skrojona zbroja i możemy wyjeżdzać na tor. |
fot. Wulf
|
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: