Daj się zobaczyć na motocyklu!
Kierowcy samochodów bardzo często przyznają, że doszło do wypadku, ponieważ motocyklisty nie zauważyli. Podpowiadamy, jak można poprawić swoją widoczność na motocyklu.
Raport Hurt zainicjowany przez Departament Transportu Narodowego Bezpieczeństwa Ruchu w USA potwierdził, że gdy motocyklista nosił jasno żółte, pomarańczowe lub czerwone ubrania – prawdopodobieństwo uczestnictwa w wypadku spadało, ponieważ jego „widoczność” znacznie rosła. Natomiast badanie MAIDS, zlecone przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Motocykli (ACEM) przy wsparciu Komisji Europejskiej wykazało wzrost liczby wypadków, które miały miejsce, gdy kierowcy motocykli nosili ciemną odzież.
Dlatego też coraz częściej producenci odzieży wszywają na stałe elementy odblaskowe i używają materiałów w neonowych kolorach w swoich produktach. Jeżeli jednak nie mamy takiego stroju możemy zaopatrzyć się w: odblaskowe pasy na tułów lub kostki, kamizelki, czy motylki na ramiona. Takie dodatki sprawią, że w dzień będziemy bardziej rzucać się w oczy, a dodatkowo po zmroku elementy odblaskowe odbiją światło reflektora pojazdu. Bardzo często można je też spersonalizować dowolnym napisem.
Producenci kasków także coraz częściej mają w swojej ofercie, nie tylko lepiej widoczne w dzień kaski białe, ale i takie, wyposażone w grafikę odblaskową, i neonowe kolory:
Motocykl, jak i kask można okleić odblaskowo także samodzielnie. W tym celu zakupić należy paski do wklejenia w obręcz felgi lub uniwersalną taśmę do oklejenia wybranych elementów motocykla. Wybór jest spory, możemy przebierać w kolorach i np. dostosować je do koloru motocykla.
Coraz modniejsze jest także kolorowe oświetlenie ledowe motocykla (niedozwolone na drogach publicznych) odzieży, czy kasku:
By oprawić swoją widoczność w nocy należy zadbać o odpowiednie oświetlenie w motocyklu. Sprawdzić na stacji diagnostycznej ustawienie świateł, a wymiana żarówki o większej jasności potrafi poprawić widoczność nawet o 60% (żarówka powinna mieć homologację). Dodatkową metodą do zwiększenia widoczności jest też montaż powiększonego lub dodatkowego światła STOP np. na kufrze.
Coraz większą popularnością cieszy także się montaż dodatkowego oświetlenia light bar z przodu motocykla, które nie wpływa znacząco na doświetlenie drogi, a jedynie poprawiają widoczność motocyklisty na drodze. Bardzo często jednak są one montowane w sposób, którego nie przewidział ustawodawca. Najbezpieczniej jest je zamontować jako dodatkowe światła przeciwmgłowe, do użytku na drogach krętych lub przy ograniczonej przejrzystości powietrza.
Oczywiście same elementy odblaskowe nie uchronią nas od zagrożenia. Nic nie zastąpi zasad uważnej jazdy, zachowania bezpiecznej odległości i prędkości.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: