Dacia Duster w kobiecym rajdzie
Zaprezentowany na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie model Dacii - Duster, bierze udział w dwudziestej edycji kobiecego rajdu Aicha des Gazelles. Za kierownicą dwóch aut z napędem 4x4 zasiądą zawodniczki pracujące dla Renault, zaangażowane w projekt Duster. Model ten w Polsce kupisz już od 39 900 zł.
Za kierownicą zasiądą:
– Isabelle Charles (załoga 315), 47 lat, designer odpowiedzialna za kolorystykę i materiały zastosowane w modelu Dacia Duster
– Nathalie Descout (załoga 316), 28 lat, odpowiedzialna za światową kampanię reklamową Dacii Duster.
O rajdzie gazel z perspektywy mężczyzny wcześniej pisałyśmy tu. |
![]() |
fot. Dacia
|
Załogi Dacii wezmą także udział we współzawodnictwie w kategorii eko-jazda. Wyłonione zostaną trzy załogi, których samochody w trakcie rajdu Aicha des Gazelles wyemitują najmniejszą ilość CO2.
Dwie Dacie Duster 4×4 biorące udział w rajdzie są napędzane przyjaznymi dla środowiska silnikami wysokoprężnymi dCi 85. Dacia Duster 4×4 dCi 85 emituje tylko 140 g CO2/km i posiada znak Dacia eco².
Rajd Aicha des Gazelles to druga impreza motoryzacyjna – po cyklu wyścigów Trophee Andros – w której weźmie udział Dacia. Rajd Aicha des Gazelles to oryginalne i nietypowe wydarzenie:
– wyłącznie damska obsada,
– oryginalne podejście do idei rajdu samochodowego: nie chodzi o rozwinięcie największej prędkości, lecz o przejechanie możliwie najmniejszej ilości kilometrów,
– proste wyposażenie: Gezele mają do dyspozycji wyłącznie kompas i dwie mapy w skali 1:100 000 i 1:250 000,
– pomysłowość i strategia: aby połączyć ze sobą obowiązkowe punkty na trasie, Gazele samodzielnie ją wytyczają, biorąc pod uwagę ograniczenia wynikające z konfiguracji terenu.
Aicha des Gazelles, który odbędzie się w dniach 15-28 marca 2010 roku. Trasa składa się
z 6 etapów, ze startem w Erfoud i prowadzi przez 2 500 km na południu Maroka, od zboczy Atlasu Wysokiego po piaski Sahary.
![]() |
fot. Dacia
|
Duster w pustynnym teście
W rajdzie Aicha des Gazelles wezmą udział dwie Dacie Duster w wersjach z napędem na 4 koła. Dacia Duster to prawdziwa terenówka: ma duży prześwit – 210 mm, krótkie zwisy (822 mm z przodu, 820 mm z tyłu) i spory kąt najazdu i zjazdu (30° – kąt najazdu i 36° – kąt zjazdu). Jest wyposażona w nową, 6-biegową skrzynię o bardzo krótkim pierwszym przełożeniu (5,79 km/h przy 1000 obr./min). To proste rozwiązanie umożliwia poruszanie się z niską prędkością w nierównym terenie i ułatwia ruszanie z miejsca w przypadku dużego obciążenia lub na stromym podjeździe.
Zapożyczony od Nissana przełącznik 4×4 umieszczony w dolnej części konsoli centralnej, pozwoli dwóm zespołom Gazel Dacii z łatwością dostosowywać napęd Dusterów do aktualnych potrzeb. Umożliwia on wybór jednego z trzech trybów:
– tryb AUTO – napęd jest automatycznie rozkładany na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. System zapewnia optymalny kompromis między trzymaniem się drogi i przeniesieniem napędu zarówno przy dobrej, jak i złej przyczepności. W normalnych warunkach napędzane są jedynie przednie koła. W przypadku utraty lub pogorszenia przyczepności przednich kół, część napędu jest przenoszona na tylną oś. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana.
– tryb LOCK – kierowca może elektronicznie zablokować system, aby zapewnić rozłożenie napędu na cztery koła. W tym trybie kontrola pracy silnika i układu hamulcowego jest przystosowana do jazdy terenowej. Tryb LOCK jest przeznaczony do pokonywania trudnych miejsc i jazdy po drogach nieutwardzonych (nierówny teren, błoto, ziemia, piach).
– tryb 2WD – napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb jest odpowiedni do jazdy po drogach
o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie także emisję CO2.
Dacia Duster to samochód łatwy w eksploatacji. Stosunkowo niska masa wynosząca 1 288 kg
w wersji 4×4 dCi, w połączeniu z kompaktowymi wymiarami sprawia, że jest to auto zwrotne. Obszerne wnętrze to dodatkowy atut także z punktu widzenia Gazel z teamu Dacii, które mają możliwość zapakowania do swoich Dusterów wszelkiego potrzebnego sprzętu biwakowego, części zamiennych, zapasowych kół, żywności i wody.
![]() |
fot. Dacia
|
Załoga teamów Dacii Duster
Załoga 315
Kierowca: Isabelle Charles, urodzona 28 listopada 1962 roku, posiada dyplom ukończenia wydziału malarstwa Ecole des Beaux Arts de Paris (Akademia Sztuk Pięknych w Paryżu), a także ENSAAMA (Ecole Nationale Superieure des Arts Appliques et des Metiers d’art – Krajowa Wyższa Szkoła Sztuki Użytkowej i Rzemiosła) ze specjalizacją design w transporcie. W 1989 roku rozpoczęła pracę dla Renault w Dyrekcji ds. Designu w Technocentre, w Guyancourt, gdzie była odpowiedzialna za szereg projektów – design, kolorystykę i materiały różnych modeli (Formuła 1), a ostatnio także za modele marki Dacia, w tym Dustera. Isabelle Charles jest pasjonatką rajdów i już po raz piąty uczestniczyć będzie w rajdzie Aicha des Gazelles. W 2007 roku uzyskała dziesiątą lokatę w kategorii samochodów z napędem na 4 koła.
Pilot: Dounia Bennani, urodzona 5 maja 1969 roku, ukończyła Ecole d’Optiques de Casablanca i jest
z wykształcenia optykiem, na co dzień pracującym w Meknes, w Maroku. Także dla niej wyścigi samochodowe są pasją, w tym roku po raz szósty będzie uczestniczyć w rajdzie Aicha des Gazelles. W 2007 roku Dounia Bennani została sklasyfikowana na piątym miejscu (kategoria samochodów z napędem na 4 koła).
Załoga 316
Kierowca: Nathalie Descout, urodzona 22 stycznia 1982 roku w Wersalu (Francja), absolwentka Paris IX Dauphine, ze specjalizacją marketing-komunikacja. W latach 2004-2007 pracowała dla Renault Hiszpania, gdzie była odpowiedzialna za analizę potrzeb klientów w Dyrekcji Marketingu. W 2007 roku rozpoczęła pracę w siedzibie Renault w Boulogne Billancourt, w Dyrekcji Marketingu Grupy, gdzie aktualnie zajmuje stanowisko kierownika projektów reklamowych na świat.
Pilot: Dorothee Topin, urodzona 26 kwietnia 1981 roku w Maisons-Laffitte (Francja), jest absolwentką Uniwersytetu Paris IX Dauphine ze specjalizacją marketing. W 2006 roku dołączyła do grupy JIPO (aktualnie Novedia), gdzie obecnie piastuje stanowisko konsultanta ds. marketingu i specjalizuje się w dziedzinie telekomunikacji.
Wszystkie informacje z rajdu Aicha des Gazelles będą dostępne pod adresem: www.rallyeaichadesgazelles.com
Wręczenie nagród odbędzie się 27 marca w miejscowości Essaouira.
![]() |
fot. Dacia
|
Duster tani w Polsce
W Polsce Dacia Duster zadebiutuje w kwietniu w cenie od 39900 zł w wersji 4×2,czyli z napędem na przednie koła i 110-konnym silnikiem benzynowym 1,6 litra i od 49900 zł w wersji 4×4.
Samochody zostaną objęte 3-letnią gwarancją mechaniczną, ograniczoną przebiegiem 100 tys. km.
Oto wersje na polski rynek:
– wersja Duster 4×2 (silnik 1.6 16V 110): 39 900 PLN
– wersja Ambiance 4×2 (silnik 16 16V 110): 43 800 PLN
– wersja Ambiance 4×2 (silnik 1.5 dCi 85): 48 600 PLN*
– wersja Ambiance 4×4 (silnik 1.6 16V 110): 49 900 PLN
– wersja Laureate 4×2 (silnik 16 16V 110): 48 800 PLN
– wersja Laureate 4×2 (silnik 1.5 dCi 85): 53 600 PLN*
– wersja Laureate 4×4 (silnik 1.6 16V 110): 54 900 PLN
– wersja Laureate 4×4 (silnik 1.5 dCi 110): 64 400 PLN
*model oznaczony logo Dacia eco2
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: