Dacia 1300 – „samochód dla każdego”, który dał Rumunii wolność
W Rumunii „samochodem dla każdego” jest Dacia 1300! W latach 70. i 80. właśnie ten samochód symbolizował motoryzację. Dacia 1300 dała całej Rumunii dostęp do mobilności i wolności. Dlatego też zajmuje szczególne miejsce we wspomnieniach z młodości całego pokolenia Rumunów.
Czy słyszeliście kiedyś o Dacii 1300? Mihai, architekt w Renault Technologies w Titu, należy do licznego grona rumuńskich fanów tego legendarnego modelu. Nie bez powodu – w latach 70. i 80. dzięki niemu cała Rumunia usiadła za kierownicą. Cała młodość Mihaia upłynęła pod znakiem tego modelu. Dumny z tego, że odrestaurował Dacię 1310 z 1989 roku swojego ojca, jest teraz zagorzałym fanem tego modelu.
Dacia 1300, samochód, którym Rumunia wyjechała na drogi
Dacia 1300 od ponad trzech dekad jest w Rumunii modelem wszechobecnym, odcisnęła swe piętno w pamięci zbiorowej. Był to samochód każdej rodziny, taksówka zawsze dostępna w miastach itd. Wszystkie te doświadczenia sprawiły, że Rumuni są z nim związani emocjonalnie. Jak wyjaśnia Mihai:
Dacia 1300 to solidny, prosty i wygodny pojazd, posiada wszystkie cechy charakterystyczne dla DNA marki Dacia.
Rumuńska gospodarka szybko przyzwyczaiła się do tego modelu, podobnie jak klienci. Na początku lat 70. XX wieku był to najnowocześniejszy samochód w Europie Wschodniej, a zarazem jeden z najtańszych – jego cena wynosiła równowartość 3 200 euro.
Mihai jest właścicielem Dacii 1310 1,3 L z silnikiem spalinowym TLX, kupionej przez jego ojca w 1992 roku. Model powszechnie znany jako „Dacia 1300” początkowo był wierną kopią francuskiego Renault 12, produkowano go w latach 1969-1979 pod tą nazwą, a następnie do 2004 roku pod nazwą Dacia 1310. Dwie główne różnice między modelami 1300 i 1310 to całkowicie przeprojektowany przód z czterema reflektorami z czarną osłoną chłodnicy pośrodku oraz zmodyfikowane tylne światła.
W połowie lat 80. 98% części Dacii produkowano już lokalnie, co później ułatwiło renowację starszych modeli przy użyciu oryginalnych części. Mihai odrestaurował swoją Dacię 1310 TLX w oryginalnym kształcie, dzięki pomocy społeczności kolekcjonerów ze swojego kraju:
Z biegiem lat przybywa entuzjastów Dacii 1300. Rumuni odkrywają ten model na nowo.
Mihai jeździ nią regularnie. Tą właśnie Dacią 1310 wyruszał na wszystkie rodzinne wakacje, w niej pobierał pierwsze lekcje jazdy. Masa wspomnień związanych z tym modelem nadaje mu nieocenioną wartość emocjonalną. Ale nie tylko. Mihai jest również dumny z tego, że jeździ Dacią i traktuje ją jako pamiątkę rodzinną, którą należy przekazać dalej.
Mihai docenia niezawodność swojej Dacii 1310 i nie bez powodu. Dacia Mihaia ma co prawda na liczniku zaledwie 3 400 km, ale tylko dlatego, że licznik wyzerowuje się po przejechaniu 99 999 km…, a ona już trzykrotnie przekroczyła ten próg!
Dacia 1300 (i jej odmiany) zapisała się także w historii Rumunii ze względu na sukces handlowy (2 miliony sprzedanych samochodów) i wyjątkowo długi okres produkcji (35 lat, od 1969 do 2004 roku). W ciągu tego czasu przeszła aż sześć zmian i była sprzedawana do 2006 roku, czyli jeszcze przez dwa lata po rozpoczęciu produkcji Logana.
Podobnie jak Mihai coraz więcej Rumunów jest dumnych ze swojego narodowego dziedzictwa motoryzacyjnego i ceni je. Dacia 1300 dała całej Rumunii dostęp do mobilności i wolności. Dlatego też zajmuje szczególne miejsce we wspomnieniach z młodości całego pokolenia Rumunów, takich jak Mihai.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: