
Co to jest płyn AdBlue? Do czego służy, co ile trzeba go dolewać i po co?
Płyn AdBlue coraz częściej pojawia się w samochodach z silnikiem Diesla. Czym on właściwe jest i do czego służy?
Poprzez wprowadzanie coraz bardziej radykalnych norm emisji spalin, producenci muszą wymyślać coraz lepsze sposoby na sprostanie wymogom. Jednym z takich rozwiązań jest płyn AdBlue, którego użycie stało się elementem koniecznym po wprowadzeniu normy Euro 6. Od tamtego czasu producenci wykorzystują do coraz częściej w autach z silnikiem Diesla, dzięki czemu ich modele pomyślnie przechodzą testy emisji spalin.
Co to jest płyn AdBlue?
Płyn AdBlue to roztwór mocznika i wody demineralizowanej o stężeniu 32,5%. Płyn ten nie szkodzi środowisku oraz ludziom. Techniczne oznaczenie AdBlue to AUS32 w Europie, DEF w Stanach Zjednoczonych oraz ARLA32 w Brazylii. Wbrew powszechnej opinii płynu nie wlewa się do zbiornika paliwa, tylko ma on własny oddzielny wlew i zbiornik. W zależności od modelu pojazdu wlew może znajdować się obok wlewu paliwa, pod maską, a nawet w bagażniku.
Płyn AdBlue – do czego służy?
Płyn AdBlue służy finalnie producentom do zmniejszenia emisji szkodliwych związków przez ich modele samochodów. Jest podawany pod ciśnieniem do katalizatora SCR za pomocą specjalnego wtryskiwacza. Dostając się do wnętrza katalizatora zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla, które wchodzą w reakcję chemiczną z tlenkami azotu i zamieniają je w nieszkodliwy azot i parę wodną.
AdBlue dostaje się do środka katalizatora tylko w określonych warunkach temperaturowych, ponieważ roztwór krystalizuje się poniżej -11 stopni Celsjusza. Dlatego producenci zainstalowali wewnątrz zbiornika grzałki, których zadanie polega na rozmrażaniu płynu. Niestety czasem zdarza się, że kryształki mogą zatkać układ wtryskowy lub doprowadzić do awarii pompy, której naprawa może wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych.
Ile kosztuje płyn AdBlue?
Cena płynu zależy głównie od wielkości opakowania, producenta i miejsca w jakim go kupimy. Płyn możemy kupić na stacjach benzynowych, w sklepach sprzedających środki chemiczne do samochodów, w serwisach samochodowych oraz w internecie. Średnia jego cena za litr wynosi 3-4 złotych, ale w internecie można znaleźć butelkę o pojemności 10 l za 20 złotych. Oczywiście wraz z ceną wiąże się jakość roztworu, dlatego podczas zakupu najlepiej kierować się w miarę znanymi producentami.
Płyn Adblue – co ile dolewać?
Pojemność zbiornika AdBlue jest zależna od modelu pojazdu i może pomieścić od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów. W zależności od warunków i eksploatacji płyn wystarcza na co najmniej 10 tys. kilometrów. O poziomie płynu jesteśmy informowani na ekranie komputera pokładowego.
Jak dolać Adblue?
Dolewanie Adblue jest prostą czynnością i możemy wykonywać to samodzielnie. Jedynie trudności przy uzupełnianiu mogą mieć osoby mające wlew w trudno dostępnym miejscu, ale jednak najczęściej wlew płynu znajduje się obok wlewu paliwa, przez co dostęp jest prosty. Podczas dolewania płynu warto to robić ostrożnie i za pomocą lejka, aby nie rozlać go na karoserię, ponieważ roztwór może skutkować pojawieniem się korozji na karoserii.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: