TMPS, ACC, AFL i inne skróty – co to jest i jakie pełni funkcje w samochodzie?
Świat motoryzacji jest przepełniony przeróżnymi skrótami. Podstawowe z nich, takie jak ABS czy ESP są już znane i większość kierowców wie, co oznaczają. Natomiast rozszyfrowanie skrótu BAS lub BLIS może przysporzyć już trochę problemów.
Elektronika samochodowa diametralnie się rozwija i cały czas powstają systemy mające poprawić bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Niestety systemy te zazwyczaj oznaczone są skrótami, które rozumieją tylko fachowcy i pasjonaci motoryzacji, a dla zwykłych kierowców jest to czarna magia. Rozwiejmy tajemnice i sprawdźmy na czym polegają zaszyfrowane systemy.
ABS
Zacznijmy od czegoś łatwego i najpopularniejszego, czyli systemu ABS, który pochodzi od angielskich słów Anti-Lock Braking System. Działanie układu powinno być nam już znane, ponieważ poznajemy je podczas kursu na prawo jazdy, ale dla formalności wytłumaczę o co w nim chodzi. Układ ABS w samochodzie wykorzystuje czujniki do kontrolowania obrotów kół i jeśli jedno koło obraca się wolniej niż pozostałe, to układ zmniejsza siłę hamowania. W ten sposób zwiększa się bezpieczeństwo podczas hamowania, ponieważ nie dochodzi do blokowania się kół i poślizgu oraz możemy skręcać i omijać ewentualne przeszkody. Warto dodać, że ABS nie skraca drogi hamowania, a wręcz przeciwnie – może ją wydłużyć.
ESP
Kolejnym popularnym skrótem jest ESP, czyli Electronic Stability Program. Jak sama nazwa wskazuje, układ ESP w samochodzie odpowiada za stabilizację toru jazdy. System stabilizacji toru jazdy za pomocą czujników może przyhamować koło, aby podczas pokonywania łuku samochód nie wpadł w poślizg. W zależności od producenta ESP może mieć inną nazwę i zarazem skrót, ale głównie systemy działają tak samo. Oprócz skrótu ESP możemy spotkać DSC m.in. w Fordach czy Jaguarach; DSTC w Volvo; VSA w Hondzie; VSC w Toyocie i Lexusie oraz VDC – w Nissanie i Infinity.
ASR
Jest kolejnym systemem, który poznajemy już podczas kursu na prawo jazdy. Jego skrót pochodzi od angielskiej nazwy – Acceleration Slip Regulation. Służy zapobieganiu poślizgowi kół podczas ruszania. Układ ASR w samochodzie za pomocą sensorów może wykryć buksujące jedno koło i je zablokować. Natomiast, jeśli w poślizg wpadnie cała oś, to elektronika zmniejszy moc silnika i zarazem przyśpieszenie. System kontroli trakcji sprawdza się zwłaszcza w okresie zimowym oraz w pojazdach z większą mocą. Podobnie jak w przypadku ESP jego nazwa może różnić się w zależności od marki samochodu, przez co możemy spotkać się również z oznaczeniami TCS w Fordzie i Maździe; TRC w Toyocie oraz DSC w BMW.
TPMS
Skrót pochodzi od angielskich słów – Tire Pressure Monitoring System, czyli jest to system od monitorowania ciśnienia w oponach. W przypadku zbyt niskiego ciśnienia powietrza w oponach układ TPMS ostrzega o tym kierowcę, poprzez pokazanie komunikatu na desce rozdzielczej. Od 2014 roku przepisy europejskie nałożyły obowiązek montowania czujników we wszystkich pojazdach.
BAS
Przechodzimy powoli do tych mniej popularnych systemów, a takim jest właśnie BAS – z ang. Brake Assist System. Jest on połączony z czujnikiem hamulcowym, dzięki czemu w nagłej sytuacji wspomaga kierowcę szybszym uzyskaniem pełnej siły hamowania. W celu ostrzeżenia innych kierowców w większości systemów dodatkowo włączają się światła awaryjne lub światła stopu pulsują. Czasami możemy spotkać się ze skróconą nazwą – BA. System BAS często jest standardowym dodatkiem do systemu ABS.
EBD
Układ EBD (Electronic Brakeforce Distribution) odpowiada za podział siły hamowania. Dzięki optymalizacji siły hamowania samochód utrzymuje obrany tor jazdy. EBD wspomaga ABS i jest szczególnie przydatny podczas wytrącania prędkości na łuku.
ACC
Adaptive Cruise Control (ACC) w odróżnieniu od wcześniej wspomnianych systemów odpowiada nie tyle za bezpieczeństwo, co za komfort jazdy. Jest to tzw. aktywny tempomat, który utrzymuje bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Działa w ten sposób, że po ustawieniu prędkości samochód sam zwalnia, jeśli samochody przed nami hamują, a jeśli wykryje wolną przestrzeń to przyśpieszy.
AFL
Coraz częściej w nowych pojazdach możemy spotkać skrót AFL, który pochodzi od słów Adaptive Forward Lighting. W Polsce znany jest jako adaptacyjne światła przednie, które doświetlają zakręty. Wyróżnia się układ statyczny i dynamiczny. W przypadku układu statycznego podczas pokonywania zakrętów oprócz zwykłych świateł zapalają się dodatkowe, np. światła przeciwmgielne. Natomiast układ dynamiczny sprawia, że światła reflektorów podążają za ruchami kierownicy.
BLIS
Jest to układ odpowiadający za bezpieczeństwo, a pochodzi z angielskich słów Blind Spot Information System. Za pomocą kamer zamontowanych w lusterkach bocznych ostrzega kierowcę czy jakiś pojazd nie znajduje się w martwym polu. Jest on szczególnie przydatny osobom, które często poruszają się po drogach wielopasmowych, a zwłaszcza po autostradach i drogach ekspresowych, gdzie zjawisko martwego pola jest szczególnie niebezpieczne.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: