![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F03!2F46093a9c72d36c8cf861d13662f735d5a1fd90fe.jpg)
Czy warto myć samochód na mrozie?
Zima, nawet niespecjalnie mroźna, potrafi dać się we znaki kierowcom. Zwłaszcza ze względu na brud i problem jego usunięcia. Roztopione pośniegowe błoto to trudna rzecz do odczyszczenia, ale czy w ogóle powinniśmy myć auto, kiedy na dworze temperatura jest bliska zeru?
Myjka ciśnieniowa to już standard we wszystkich myjniach. To urządzenie wielozadaniowe, nadające się do mycia zarówno karoserii, podwozia i silników, jak też stanowisk obsługi, bramy wjazdowej, czy nawet ścian warsztatu. Płynąca pod ciśnieniem woda łatwo dociera do najtrudniej dostępnych miejsc i zakamarków, wymywając z nich złogi smarów.
Co jednak zrobić, kiedy temperatura spadnie poniżej zera? Jak zadbać o sprzęt, aby zamarzająca ciecz nie spowodowała szkód?
Troska o sprzęt
– W przypadku zamkniętych i dobrze ogrzewanych warsztatów nie ma oczywiście żadnego problemu – mówi Dariusz Szczęśniak, ekspert technologiczny firmy Nilfisk, producenta urządzeń czyszczących. Jednak zastrzega: – Jeżeli jednak ktoś dysponuje zewnętrznym stanowiskiem mycia pojazdów lub myje w pomieszczeniach, gdzie nie ma żadnego ogrzewania powinien wziąć sobie do serca kilka zasad.
Przede wszystkim – dużo lepsze efekty nie tylko zimą – daje korzystanie z myjki gorącowodnej. W przypadku urządzenia na zimną wodę, niektóre nadzwyczaj uciążliwe zabrudzenia trzeba poprawiać użyciem szczotki albo większej ilości detergentów. Gorąca woda daje lepsze i szybsze efekty. Ma jednak tę wadę, że przy niskich temperaturach otoczenia strumień ciepłej wody wytwarza obłoki pary i utrudnia warunki pracy operatora szczególnie w pomieszczeniach, które nie maja odpowiedniej wentylacji.
Innym problemem może być kwestia bezpieczeństwa. Woda, spływająca po posadzce, szybko zamarza. Tworzy się wówczas niechciane lodowisko, na którym łatwo się poślizgnąć i złamać rękę. Dlatego duże myjnie samochodowe wyposażone są w podgrzewane posadzki. To jednak rozwiązanie dość drogie, na które można sobie pozwolić tylko przy większych inwestycjach.
– Lód może poczynić wielkie szkody, na przykład spowodować pęknięcia pomp, głowic i zaworów. Dlatego, jeżeli ktoś zamierza stosować myjkę ciśnieniową w warunkach niskich temperatur, powinien zakupić urządzenie, które jest dodatkowo zabezpieczone termicznie i wyposażone w specjalny układ antyzamarzaniowy. Zestaw czujników temperatury, element grzewczy i specjalna dodatkowa pompa zabezpieczą w odpowiednim momencie taką myjkę i jej osprzęt nawet do -20°C. – stwierdza Dariusz Szczęśniak.
Jak zauważa ekspert, zdarza się też, że ktoś posiada ocieploną i zadaszoną myjnię lub warsztat, ale zostawia urządzenie „z piątku na poniedziałek” w nieogrzewanym pomieszczeniu. Lub też rezygnuje całkowicie z używania myjki przez okres zimowy. Wówczas, należy wypompować z maszyny całą wodę, aby nie dopuścić do jej zamarznięcia, a do specjalnego zbiornika nalać odpowiedni płyn o niskiej temperaturze zamarzania. – Wybierając myjkę warto zwrócić uwagę na montowany specjalny wlew, z którego operator może skorzystać, mając na względzie, że urządzenie może zamarznąć. W skrajnych przypadkach pomóc może nawet zwykły płyn do szyb, trzeba tylko zwrócić uwagę, w jakiej temperaturze zamarza – podkreśla specjalista.
Co oprócz myjki?
Oczywiście warsztaty są różne – w każdym mamy do czynienia z innymi rodzajami podłoża i zabrudzeń. Oprócz myjki wysokociśnieniowej warto mieć także na stanie odkurzacz do czyszczenia na sucho i mokro. To łatwe w obsłudze urządzenia zaprojektowane tak, by w pełni sprostać wyzwaniom różnych branż, w tym motoryzacyjnej. Jeżeli mówimy o typowo zimowych zabrudzeniach, takich jak topniejący śnieg czy brudne błoto, to dużo częściej będziemy korzystać z opcji czyszczenia na mokro. Zwykły domowy odkurzacz nie poradzi sobie z takim zadaniem.
Jeśli natomiast mamy do czynienia z posadzką zmywalną, warto nabyć dobrą szorowarkę. Na rynku dostępne są różne wersje takich urządzeń. W przypadku branży motoryzacyjnej warto zwrócić uwagę na szorowarki jednobiegowe do pracy na mokro.
Do czyszczenia dużych warsztatów czy salonów samochodowych zalecany jest natomiast automat szorująco-zbierający, który łączy w sobie zalety zarówno odkurzacza do pracy na mokro jak i szorowarki. Automat nie tylko pozwoli na szybkie wyczyszczenie podłogi, ale także zbierze wodę pozostawiając posadzkę suchą i bezpieczną.
– Myjka ciśnieniowa to urządzenie wielozadaniowe. Nadaje się do mycia zarówno karoserii, jak i bramy wjazdowej, czy nawet ścian warsztatu. Jednak zawsze należy zachować zdrowy rozsądek i postępować zgodnie z przepisami BHP. Absolutnym przeciwwskazaniem do korzystania z myjki ciśnieniowej będzie obecność instalacji elektrycznej w sprzątanej przestrzeni – zwraca uwagę Dariusz Szczęśniak. I dodaje: – Oczywiście nawet najnowocześniejsze maszyny czyszczące nie pozbędą się brudu same, jeśli nie będziemy z nich regularnie korzystać. Jednak zakup takiego sprzętu może znacznie ułatwić i skrócić sprzątanie, a więc odciążyć pracowników i sprawić, że chętniej będą się oni brali za porządki.
Najnowsze
-
Pachnieć Rolls-Roycem? Teraz można! Marka wprowadza nowy zapach perfum Rolls-Royce Scent
Rolls-Royce, synonim luksusu i wyrafinowania, przenosi doświadczenie podróżowania swoimi samochodami na nowy, zmysłowy poziom. Wprowadzając Rolls-Royce Scent, marka debiutuje z unikalnym konceptem zapachowym, który wzbogaca wnętrze flagowego modelu Phantom o nowy wymiar doznań. -
Citroen C5 X PHEV 225 KM – test. Hybryda, która cię zaskoczy
-
70 990 zł za nowe, spalinowe auto z takim wyposażeniem? MG3 miażdży konkurencję!
-
Chiński desant na polskie drogi – spis modeli i cen. Czy Kowalski z Malinowską wiedzą, co kupują?
-
Masz problem z odpaleniem swojego diesla w mroźny poranek? Te sposoby ci pomogą
Zostaw komentarz: