Opony całoroczne – czy warto je kupić? To zależy
Opony całoroczne biją rekordy popularności i stają się coraz lepsze. Co piąty Polak deklaruje przejście na opony wielosezonowe. Czy faktycznie warto je kupić?
Spis treści
- Kiedy opony całoroczne mają sens? To zależy gdzie mieszkasz
- Ile kosztują opony całoroczne?
- Opony całoroczne i ich konstrukcja
- Czy warto kupić opony całoroczne?
Opony całoroczne stają się coraz popularniejsze, ich udział rynku oponiarskim wzrósł z nieco ponad 9% w 2019 r. do blisko 16% w 2020, dając przyrost rok do roku na poziomie 77%. Ze względu na postępującą urbanizację, coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju oraz większą wiedzę kierowców na temat opon całorocznych, spodziewane są kolejne wzrosty zainteresowań w następnych latach.
Według badanie przeprowadzonego przez Continental oraz InsightOut Lab na temat użytkowania opon sezonowych i całorocznych wynika, że jedna na pięć osób, które użytkują obecnie gumy sezonowe, rozważa ich zmianę na opony całoroczne. Ma to związek z coraz lepszą jakością oraz poszerzającą się gamą rozmiarów tego ogumienia.
Wyniki badania pokazały, że niemal każdy aktywny kierowca jest świadomy, jakich opon używa. 27% respondentów odpowiedziało, że w samochodzie użytkowanym przez nich na co dzień zamontowane są opony całoroczne. 71% wskazało opony sezonowe (letnie lub zimowe), a jedynie 2% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie.
Czy mimo to warto kupić opony całoroczne? W jakich warunkach się sprawdzają, kiedy się to opłaca i czy są one bezpieczne? Na te pytania odpowiadamy w tekście.
Kiedy opony całoroczne mają sens? To zależy gdzie mieszkasz
Rozważania na temat zakupu opon całorocznych trzeba zacząć od pytania – w jakim regionie mieszkamy i jaki mamy klimat? A ten już od wielu lat nie jest tak drastyczny, rzadko spotykamy siarczyste mrozy i wielkie zaspy zimą, czy ulewne deszcze latem.
Dodatkowo, pogoda w okresach przejściowych, czyli wczesną wiosną i jesienią jest zmienna – raz możemy doświadczyć bardzo ciepłej i suchej zimy oraz śnieżnej i zimnej wiosny lub na odwrót. W takich okresach gumy sezonowe nie spełniają swojej roli w stu procentach, a opony wielosezonowe mogą okazać się skutecznym kompromisem.
Okazuje się, że najwięcej osób, które używają opon całorocznych, mieszka w największych aglomeracjach miejskich (powyżej 500 tys. mieszkańców) – z wynikiem na poziomie 41% użytkowników opon wielosezonowych.
Przed zakupem opon zastanów się, po jakich drogach jeździsz najczęściej i jaki pokonujesz dystans. Jeśli są to głównie krótkie trasy w ruchu miejskich lub na dobrze odśnieżonej autostradzie i drodze ekspresowej, wówczas warto rozważyć zakup opon całorocznych.
„Warto przeanalizować nasze podróże, przebiegi oraz preferencje tak, aby wybrać dla siebie odpowiedni typ ogumienia” – mówi Paweł Skrobisz, Technical Customer Service Manager w Continental.
Ile kosztują opony całoroczne?
Dobre gumy wielosezonowe kosztują tyle, co ich sezonowe odpowiedniki. Zaletą jest to, że nie trzeba się martwić o to, czy to już dobry moment na wymianę opon i trzeba ustawić się w długą kolejkę do wulkanizatora. Kolejnym plusem jest oszczędność pieniędzy – gum nie trzeba co sezon wymieniać oraz przechowywać, a dodatkowo wystarczy mieć tylko jeden komplet felg. To pozwoli zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych, czyli tyle ile może kosztować nowy komplet opon.
Z drugiej strony trzeba pamiętać, że opony całoroczne musisz wymieniać częściej niż tradycyjne gumy sezonowe. Jeśli jeździsz dużo (30-40 tys. km rocznie) to może okazać się, że już po 2-3 latach ogumienie całoroczne będzie nadawało się do wymiany, gdzie analogicznie opony sezonowe byłyby jeszcze w dobrej kondycji.
Opony całoroczne i ich konstrukcja
Za wyborem opon całorocznych stoją też opinie dotyczące aspektów technicznych takich gum. Największa grupa osób uważa, że są one mniej bezpieczne w zimie, pojawiają się również głosy twierdzące, że szybciej zużywają się latem.
Zazwyczaj opony całoroczne tworzone są jedynie na bazie mieszanki zimowej. Wyjątkiem jest guma Continental AllSeasonContact 2 – jej mieszanka stworzona jest na bazie opon letniej i zimowej. To oznacza, że zimą opony nie są za twarde, a latem zbyt miękkie, co pozytywnie wpływa na ich żywotność i właściwości jezdne.
Bieżnik opon całorocznych łączy w sobie cechy ogumienia zimowego i letniego. Nacięcia, wgłębienia i ich kształt jest kompromisem pomiędzy oponą letną, a zimową. Gumy wielosezonowe muszą bardzo dobrze odprowadzać wodę, żeby uniknąć aquaplaningu, a zarazem bez problemu podjechać pod ośnieżoną górkę. Tutaj bardzo ważne są grube klocki bieżnika przy barku opony po zewnętrznej stronie.
Natomiast gęste lamele bieżnika opony całorocznej pozwalają się “wgryźć” w trudną nawierzchnię., ale nie na taką skalę, jak w przypadku dedykowanych opon zimowych.
Czy warto kupić opony całoroczne?
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, należy zastanowić się w jakim rejonie mieszkamy, jakie trasy pokonujemy na codzień, a także czego oczekujemy od danych opon. Opony całoroczne są obecnie bardzo dobrej jakości i w wielu aspektach niczym nie odstają od gum sezonowych.
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: