Opony całoroczne – czy warto je kupić? To zależy
Opony całoroczne biją rekordy popularności i stają się coraz lepsze. Co piąty Polak deklaruje przejście na opony wielosezonowe. Czy faktycznie warto je kupić?
Spis treści
- Kiedy opony całoroczne mają sens? To zależy gdzie mieszkasz
- Ile kosztują opony całoroczne?
- Opony całoroczne i ich konstrukcja
- Czy warto kupić opony całoroczne?
Opony całoroczne stają się coraz popularniejsze, ich udział rynku oponiarskim wzrósł z nieco ponad 9% w 2019 r. do blisko 16% w 2020, dając przyrost rok do roku na poziomie 77%. Ze względu na postępującą urbanizację, coraz łagodniejsze zimy w naszym kraju oraz większą wiedzę kierowców na temat opon całorocznych, spodziewane są kolejne wzrosty zainteresowań w następnych latach.
Według badanie przeprowadzonego przez Continental oraz InsightOut Lab na temat użytkowania opon sezonowych i całorocznych wynika, że jedna na pięć osób, które użytkują obecnie gumy sezonowe, rozważa ich zmianę na opony całoroczne. Ma to związek z coraz lepszą jakością oraz poszerzającą się gamą rozmiarów tego ogumienia.
Wyniki badania pokazały, że niemal każdy aktywny kierowca jest świadomy, jakich opon używa. 27% respondentów odpowiedziało, że w samochodzie użytkowanym przez nich na co dzień zamontowane są opony całoroczne. 71% wskazało opony sezonowe (letnie lub zimowe), a jedynie 2% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie.
Czy mimo to warto kupić opony całoroczne? W jakich warunkach się sprawdzają, kiedy się to opłaca i czy są one bezpieczne? Na te pytania odpowiadamy w tekście.
Kiedy opony całoroczne mają sens? To zależy gdzie mieszkasz
Rozważania na temat zakupu opon całorocznych trzeba zacząć od pytania – w jakim regionie mieszkamy i jaki mamy klimat? A ten już od wielu lat nie jest tak drastyczny, rzadko spotykamy siarczyste mrozy i wielkie zaspy zimą, czy ulewne deszcze latem.
Dodatkowo, pogoda w okresach przejściowych, czyli wczesną wiosną i jesienią jest zmienna – raz możemy doświadczyć bardzo ciepłej i suchej zimy oraz śnieżnej i zimnej wiosny lub na odwrót. W takich okresach gumy sezonowe nie spełniają swojej roli w stu procentach, a opony wielosezonowe mogą okazać się skutecznym kompromisem.
Okazuje się, że najwięcej osób, które używają opon całorocznych, mieszka w największych aglomeracjach miejskich (powyżej 500 tys. mieszkańców) – z wynikiem na poziomie 41% użytkowników opon wielosezonowych.
Przed zakupem opon zastanów się, po jakich drogach jeździsz najczęściej i jaki pokonujesz dystans. Jeśli są to głównie krótkie trasy w ruchu miejskich lub na dobrze odśnieżonej autostradzie i drodze ekspresowej, wówczas warto rozważyć zakup opon całorocznych.
„Warto przeanalizować nasze podróże, przebiegi oraz preferencje tak, aby wybrać dla siebie odpowiedni typ ogumienia” – mówi Paweł Skrobisz, Technical Customer Service Manager w Continental.
Ile kosztują opony całoroczne?
Dobre gumy wielosezonowe kosztują tyle, co ich sezonowe odpowiedniki. Zaletą jest to, że nie trzeba się martwić o to, czy to już dobry moment na wymianę opon i trzeba ustawić się w długą kolejkę do wulkanizatora. Kolejnym plusem jest oszczędność pieniędzy – gum nie trzeba co sezon wymieniać oraz przechowywać, a dodatkowo wystarczy mieć tylko jeden komplet felg. To pozwoli zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych, czyli tyle ile może kosztować nowy komplet opon.
Z drugiej strony trzeba pamiętać, że opony całoroczne musisz wymieniać częściej niż tradycyjne gumy sezonowe. Jeśli jeździsz dużo (30-40 tys. km rocznie) to może okazać się, że już po 2-3 latach ogumienie całoroczne będzie nadawało się do wymiany, gdzie analogicznie opony sezonowe byłyby jeszcze w dobrej kondycji.
Opony całoroczne i ich konstrukcja
Za wyborem opon całorocznych stoją też opinie dotyczące aspektów technicznych takich gum. Największa grupa osób uważa, że są one mniej bezpieczne w zimie, pojawiają się również głosy twierdzące, że szybciej zużywają się latem.
Zazwyczaj opony całoroczne tworzone są jedynie na bazie mieszanki zimowej. Wyjątkiem jest guma Continental AllSeasonContact 2 – jej mieszanka stworzona jest na bazie opon letniej i zimowej. To oznacza, że zimą opony nie są za twarde, a latem zbyt miękkie, co pozytywnie wpływa na ich żywotność i właściwości jezdne.
Bieżnik opon całorocznych łączy w sobie cechy ogumienia zimowego i letniego. Nacięcia, wgłębienia i ich kształt jest kompromisem pomiędzy oponą letną, a zimową. Gumy wielosezonowe muszą bardzo dobrze odprowadzać wodę, żeby uniknąć aquaplaningu, a zarazem bez problemu podjechać pod ośnieżoną górkę. Tutaj bardzo ważne są grube klocki bieżnika przy barku opony po zewnętrznej stronie.
Natomiast gęste lamele bieżnika opony całorocznej pozwalają się “wgryźć” w trudną nawierzchnię., ale nie na taką skalę, jak w przypadku dedykowanych opon zimowych.
Czy warto kupić opony całoroczne?
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, należy zastanowić się w jakim rejonie mieszkamy, jakie trasy pokonujemy na codzień, a także czego oczekujemy od danych opon. Opony całoroczne są obecnie bardzo dobrej jakości i w wielu aspektach niczym nie odstają od gum sezonowych.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: