
Czy tramwaj zawsze ma pierwszeństwo? Na rondzie oraz na innych skrzyżowaniach?
Kierowcy co do zasady wiedzą, że tramwaj ma szersze uprawnienia dotyczące pierwszeństwa, niż samochody. Nie każdy potrafi jednak wymienić sytuacje, w których kierujący pojazdami szynowymi, mogą korzystać z szerszych uprawnień.
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodem?
Przekonanie o bezwzględnym pierwszeństwie tramwajów nie wzięło się znikąd. Konkretnie jego źródłem jesr art. 25 Kodeksu drogowego:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. Przepisu nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
Kierowcy doskonale wiedzą, że określając pierwszeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu, bardzo ważne jest zwrócenie uwagi, na kierunek z którego nadjeżdżają oraz w którym zamierzają się następnie udać. Tymczasem przepisy mówią jasno, że w przypadku tramwaju nie ma to znaczenia. Czy to znaczy, że pojazdy szynowe mają zawsze pierwszeństwo przed innymi?
Oczywiście, że nie. Pamiętacie, mamy nadzieję, kolejność ważności znaków i sygnałów? Przedstawia się ona następująco:
- polecenia kierującego ruchem
- sygnalizacja świetlna
- znaki drogowe
- przepisy ogólne
Czyli jeśli widzicie policjanta na skrzyżowaniu, to kierujecie się wyłącznie jego poleceniami. Jeśli macie zielone światło, to wjeżdżacie na skrzyżowanie, choćby tam był znak STOP, ponieważ stoi on tam tylko na wypadek, gdyby sygnalizacja przestała działać. Mówimy o tym dlatego, że cytowany powyżej przepis mówiący o tramwajach, odnosi się do zasady ogólnej.
Oznacza to, że kierującego tramwajem, tak jak każdego uczestnika ruchu, obowiązuje między innymi stosowanie się do znaków. Jeśli z nich wynika, że porusza się drogą podporządkowaną, to nie ma pierwszeństwa przed samochodami. Dopiero jeśli tramwaj i samochód znajdują się w sytuacji równorzędnej, na przykład poruszają się drogą z pierwszeństwem, to tramwaj pojedzie pierwszy, nawet jeśli skręca on w lewo, przecinając tor jazdy samochodu.
Zasada prawej ręki – na czym polega? Nie zastosujesz, to dostaniesz mandat
Czy tramwaj ma zawsze pierwszeństwo na rondzie?
To zależy. Pojazdy szynowe faktycznie zawsze mają pierwszeństwo podczas zjeżdżania z ronda. Jeśli poruszamy się po jego obwiedni, a na wyspie znajduje się tramwaj, to musimy umożliwić mu zjechanie.
Natomiast podczas wjeżdżania na rondo, zasady są takie same jak dla samochodów. Zgodnie z nimi pierwszeństwo mają wjeżdżający na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Taka sytuacja zdarza się jednak niezwykle rzadko, ponieważ niemal przed każdym rondem znajduje się znak A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu” i motorniczowie też muszą się do niego stosować.
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa?
Tak jak napisaliśmy wcześniej, pojazdy szynowe nie mają pierwszeństwa przejazdu, jeśli wynika to ze znaków drogowych. Dotyczy to zarówno zwykłych krzyżowań jak i rond.
Pierwszeństwa tramwaj nie ma również podczas wyjeżdżania z pętli lub zajezdni, ponieważ zwykle jest to traktowanie jako włączanie się do ruchu (jak z drogi wewnętrznej lub parkingu), a włączający się zawsze musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: