
Czy system start-stop powinno się wyłączać zimą? Czy szkodzi on silnikowi?
System start-stop w teorii pomaga oszczędzać paliwo, więc jego działanie jest jak najbardziej pożądane. A ponieważ montowany jest on seryjnie w prawie wszystkich samochodach, to chyba trudno podejrzewać, aby jego działanie mogło być szkodliwe dla silnika. Ale czy aby na pewno?
Zasada działania systemu start-stop
Pomysł na system start-stop jest prosty. Podczas jazdy w mieście samochody często zatrzymują się na światłach lub w korku. Powoduje to zupełnie niepotrzebną emisję spalin oraz hałas. Teoretycznie można w takich sytuacjach gasić silnik, ale podzespoły aut nie są projektowane z myślą o ciągłym gaszeniu i uruchamianiu jednostki napędowej.
Co innego takie z systemem start-stop. W ich przypadku komputer decyduje, kiedy pojazd gaśnie, biorąc pod uwagę między innymi stopień naładowania akumulatora. Jednostka zostaje wyłączona po zatrzymaniu, a ponowne uruchomienie następuje automatycznie, kiedy tylko wciśniemy sprzęgło lub zdejmiemy nogę z hamulca (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów). Wszystko dzieje się więc samoczynnie i zgodnie z tym, co przetestował i przewidział producent.
Czy system start-stop powinno się wyłączać zimą?
Tak jak napisaliśmy, działanie systemu start-stop zostało zaprojektowane i zaprogramowane przez producenta. W teorii powinien więc on działać tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne i w żaden sposób nie szkodzi naszemu pojazdowi.
Praktyka jest jednak inna. Co prawda zarówno akumulator, alternator oraz rozrusznik są odpowiednio wzmocnione, ale to nie znaczy, że z czasem się nie zużyją i nie będą wymagać wymiany, znacznie kosztowniejszej, niż w przypadku samochodów pozbawionych systemu start-stop.
Jazda bez prawa jazdy w 2022 roku – ile wynosi mandat i co za to grozi?
Zimą trzeba uwzględnić jeszcze taką kwestię, że komputer zwykle bierze tylko pod uwagę stopień naładowania akumulatora, a nie na przykład to, czy silnik się już rozgrzał. Jeżdżąc zimą z systemem start-stop musimy spodziewać się, że jednostka napędowa będzie się znacznie dłużej rozgrzewać, co niekorzystnie wpływa na jej kondycję. O wiele dłużej będziemy też czekali na nagrzanie się wnętrza.
Jeśli natomiast podróżujemy na stosunkowo niedługich dystansach, może się okazać, że całą zimę przejeździmy na niedogrzanym silniku, który nigdy nie osiągnie właściwej temperatury roboczej.
Jak wyłączyć system start-stop?
System start-stop można wyłączyć w każdym samochodzie. Zwykle służy do tego przycisk oznaczony literą „A”, którą otacza okrąg zakończony strzałką, a pod którym znajdziemy napis „OFF”. W nowszych modelach coraz częściej opcja ta jest ukryta w menu systemu multimedialnego. Dezaktywacja systemu start-stop działa tylko (poza kilkoma wyjątkami) do zgaszenia samochodu. Kiedy ponownie wsiądziemy do auta, system trzeba ponownie wyłączyć.
Możliwości wyłączenia systemu start-stop nie znajdziemy za to w hybrydach, a także zniknął on z niektórych modeli w wersjach silnikowych z miękką hybrydą. Często jednak (głównie w niemieckich markach) da się to jednak obejść, wybierając tryb jazdy Sport. Wtedy jednostka pozostaje zawsze włączona.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Komentarze: