Czy rowerzyści mogą jeździć pod prąd? Prawidłowa odpowiedź brzmi: „To zależy”
Rowerzystów z zasady obejmują te same przepisy, które dotyczą wszystkich kierujących pojazdami. Kodeks drogowy przewiduje dla nich jednak pewne wyjątki - między innymi jazdę pod prąd po ulicy.
Obserwując sposób jazdy niektórych rowerzystów, można odnieść wrażenie, że według nich, nie obowiązują ich żadne przepisy. Czasami jednak może się okazać, że jakiś rowerzysta korzysta z wyjątku, jaki przewiduje dla niego prawo, o którym wielu kierujących nie ma pojęcia. Tak jest na przykład z jazdą pod prąd po ulicy.
Czy rowerzysta może jechać ulicą pod prąd?
Rowerzysta zobowiązany jest poruszać się drogą dla rowerów. Jeśli jej nie ma w pobliżu, porusza się ulicą i obowiązują go na niej te same przepisy ruchu drogowego, co innych kierujących pojazdami. Rowerzysta nie może więc jechać na przykład pod prąd. Mimo to niektórzy to robią, głównie na ulicach jednokierunkowych w centrach miast, aby skrócić sobie w ten sposób drogę. To że zajmują niewiele miejsca i z łatwością wyminą się z jadącym z naprzeciwka autem, niczego nie zmienia.
Zdarzają się jednak wyjątki w postaci tak zwanych kotrapasów. One mogą umożliwić rowerzyście legalną jazdę pod prąd.
Co to jest kontrapas dla rowerzystów?
Jak już wspomnieliśmy, rowerzyści co do zasady poruszają się drogami dla rowerów. Czasami zarządca drogi decyduje się zamiast tego, wydzielić dla niech kawałek jezdni, czyli pas dla rowerów.
Jak uniknąć kolizji z rowerzystą? Naucz się otwierać drzwi auta metodą „Dutch Reach”
I tu dochodzimy do sedna. Taki pas dla rowerów może być wyznaczony w sposób niezależny, od organizacji ruchu dla pojazdów silnikowych. Oznacza to, że dana ulica może być jednokierunkowa, ale można wyznaczyć dla niej kontrapas dla rowerów, prowadzący pod prąd.
Zwykle robi się to w centrach miast i na odcinkach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Chodzi o to, żeby ułatwić życie rowerzystom, ale nie narazić ich na spotkanie z samochodem jadącym z większą prędkością i w przeciwnym kierunku.
Rowerzysta jechał pod prąd ulicą – jak musi zachować się na skrzyżowaniu?
O ile kontrapas pozwala na jazdę rowerzyście pod prąd, o tyle stawia przed nim czasami dodatkowe wyzwania. Na przykład takie, gdy dociera do skrzyżowania. Jak jechać na nim dalej, skoro poruszał się pod prąd?
Zawsze w sytuacjach zwątpienia, powinniśmy najpierw spojrzeć na znaki drogowe. Jeśli kontrapas jest kontynuowany, to powinien w odpowiedni sposób przecinać skrzyżowanie, pozwalając na jazdę wbrew znakom, którym muszą podporządkować się prowadzący pojazdy silnikowe.
Natomiast jeśli skrzyżowanie oznacza także koniec kontrapasa, rowerzysta musi dostosować się do umieszczonych znaków, a w razie ich braku zastosować zasady ogólne Prawa o ruchu drogowym.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Komentarze:
BBC BBW - 23 sierpnia 2022
Wszystko git, tylko to utrwalanie mitow, które prowadzi do sprzeczek na drogach. Miamiwicie „rowerzysta zobowiązany jest poruszać się drogą dla rowerów jeżeli jest w pobliżu”. Nie. Jest zobowiązany jeżeli jest wytyczona dla kierunku w którym się porusza. To że jest DDR z lewej strony drogi nie oznacza, że „jest zobowiązany nią jechać”.