
Czy roboty zastąpią ludzi przy produkcji samochodów? Jak wygląda automatyzacja w Polsce?
Nawet co drugie stanowisko w przetwórstwie przemysłowym może zostać zastąpione przez robota. Choć niektórzy producenci samochodów już teraz przeprowadzają zwolnienia, pracownicy są zaskakująco spokojni. Czy jest się czego bać?
Automatyzacji w Polsce i na świecie w swoim nowym raporcie przyjrzał się portal ALEO.com. W ramach publikacji przeprowadzono badanie, z którego wynika, że 60,5% Polaków zauważa wpływ automatyzacji na swoją codzienną pracę. Mimo to większość z nas nie boi się, że w ciągu 10 lat robot zabierze nam pracę. Podobne obawy wyraża tylko co szósty badany.
Zaskakująco spokojni wydają się osoby pracujące w przetwórstwie przemysłowym. W tym segmencie rynku, obejmującym m.in. produkcję samochodów i części motoryzacyjnych, o swoją pracę w związku z automatyzacją martwi się jedynie 13,3% pracowników. Tymczasem to jedna z branż o największym potencjale robotyzacji: maszyna lub algorytm mogą zastąpić człowieka nawet w co drugim zadaniu – podkreślają autorzy raportu, powołując się na analizy PwC.
Zdają sobie z tego sprawę również producenci samochodów, dla których zastąpienie ludzi robotami i sztuczną inteligencją jest szansą na przyspieszenie produkcji oraz optymalizację kosztów. We wrześniu likwidację 750 stanowisk ogłosił Volkswagen Poznań – największy pracodawca w Wielkopolsce. Do końca grudnia 2020 firma chce uruchomić w swoich fabrykach 450 robotów. Volkswagen będzie zwalniał pracowników również w Niemczech, gdzie do 2023 r. może zniknąć nawet 7 tys. stanowisk. Powód? „Automatyzacja powtarzalnych zadań”.
Jak podkreśla w swoim raporcie ALEO.com, do tej pory polski przemysł radzi sobie bez robotów. „W Polsce na każde 10 tys. pracowników zatrudnionych w sektorze produkcji przypadają zaledwie 32 roboty przemysłowe” – piszą autorzy publikacji, przywołując dane Międzynarodowej Federacji Robotyki. Dla porównania w Niemczech na każde 10 tys. pracowników przypada 309 robotów, w Singapurze 488, a w Korei Południowej – 631.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Polacy są tak tanią siłą roboczą, że nie opłaca się automatyzować produkcji robotami. Ich zakup i późniejsza eksploatacja jest dużo droższa niż polski pracownik.