Czy zjeżdżanie na pobocze by ułatwić wyprzedzanie jest dozwolone? Co na to przepisy?
Zjeżdżanie na pobocze, żeby umożliwić innym kierowcom wyprzedzanie, traktowane zwykle jest w kategoriach uprzejmości i dobrego zorientowania w sytuacji drogowej. Ale czy jest zgodne z przepisami? Czy można zjeżdżać na pobocze, żeby ułatwić wyprzedzanie?
Spis treści
- Kto może jechać poboczem?
- Czy można zjeżdżać na pobocze, żeby przepuścić szybciej jadący pojazd?
- Co grozi za zjeżdżanie na pobocze, żeby ułatwić komuś wyprzedzanie?
Zjeżdżanie na pobocze, żeby przepuścić szybciej jadących kierowców było kiedyś czymś powszechnym w Polsce. W czasach gdy autostrady były co najwyżej ciekawostką, a do największych nawet miast prowadziły jednopasmowe drogi krajowe, ustępowanie innym kierującym stanowiło jedyny sposób na poprawę płynności ruchu.
Obecnie sytuacja jest nieporównywalnie lepsza, ale nadal jazda jednopasmowymi drogami to rzeczywistość wielu kierowców. Czy mogą oni ułatwiać sobie i innym jazdę, korzystając z pobocza?
Kto może jechać poboczem?
Zanim odpowiemy na tytułowe pytanie, przypomnijmy czym jest pobocze. Zgodnie z definicją z Kodeksu drogowego:
Pobocze – część drogi przyległą do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
Niestety brakuje w tej definicji pozycji „dopuszcza się chwilowy wjazd na pobocze w celu ustąpienia miejsca szybciej poruszającemu się uczestnikowi ruchu” lub tym podobnej. Z pobocza korzystać mogą tylko:
- piesi
- pędzący zwierzęta
- pojazdy zaprzęgowe
- rowery
- motorowery
- wózki ręczne
- prowadzący pojazd napędzany silnikiem
- osoby jadące wierzchem
Czy można zjeżdżać na pobocze, żeby przepuścić szybciej jadący pojazd?
Z powyższych informacji jasno wynika, że przepisy nie dopuszczają takiej możliwości. Poruszanie się poboczem samochodem lub motocyklem jest więc zakazane.
Kierowcy nadal nie rozumieją znaku D-42? Mnóstwo z nich traci w ten sposób prawo jazdy
Zakazane jest nie bez powodu. Na poboczu mogą znajdować się inni uczestnicy ruchu, poruszający się z niewielką prędkością lub stojący w miejscu. Jeśli przed nami jadą inne pojazdy, nie jesteśmy w stanie ocenić czy na przykład 100-200 metrów dalej pobocze również jest puste. Jeśli umożliwimy komuś wyprzedzanie nas, możemy znaleźć się w sytuacji patowej – ryzykować zderzenie z pojazdem stojącym na poboczu, albo spychać wyprzedzającego na samochody jadące z naprzeciwka.
Co grozi za zjeżdżanie na pobocze, żeby ułatwić komuś wyprzedzanie?
Jeżeli policja zauważy, że zjeżdżamy na pobocze, żeby ktoś mógł nas łatwiej wyprzedzić z pewnością zrozumieją nasze intencje, ale lepiej nie liczyć na wyrozumiałość. Próbować oczywiście można, podkreślając nasze dobre intencje.
Za zjechanie na pobocze grozi mandat w wysokości 100 zł, zakładając, że pobocze oddzielone jest linią przerywaną. Jeśli nie zjechaliśmy całkowicie na pobocze (a nie wszystkie są na tyle szerokie by było to możliwe), policjant może doliczyć 150 zł oraz 6 punktów karnych za zajmowanie więcej niż jednego pasa ruchu.
Jeśli linia oddzielająca pobocze była ciągła, do kompletu dochodzi jeszcze mandat za najechanie na ciągłą linię, czyli 200 zł oraz 5 punktów karnych. Czy to koniec?
W teorii tak. Znacznie gorzej sprawy będą się miały, gdy zjedziemy na pobocze, a na nim będzie znajdował się na przykład pieszy lub rowerzysta. Wtedy trzeba liczyć się z zarzutem stworzenia zagrożenia w ruchu drogowym, a za to grożą znacznie poważniejsze konsekwencje. Wszystko zależy od oceny sytuacji przez policjantów.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: