Czy można zjechać z ronda lewym pasem? Przepisy w 2023 roku nie pozostawiają wątpliwości
Rondo to teoretycznie najbezpieczniejszy, ale i skomplikowany dla niektórych kierowców rodzaj skrzyżowania, zwłaszcza mających przynajmniej dwa pasy ruchu. Czy można zjechać z ronda lewym pasem? Co grozi za niewiedzę w tym względzie w 2023 roku?
Spis treści:
- Poruszanie się po rondzie i zjazd z ronda – przepisy
- Zjazd z ronda z lewego pasa – kto ma pierwszeństwo?
- Który pas powinno się zająć na rondzie?
- Czy można zjechać z ronda lewym pasem?
- Najbardziej wymagające ronda na świecie
Wydaje się, że każdy z kierowców, podczas nauki jazdy nie tylko przyswoił teorię poruszania się po rondach, ale także wyćwiczył ją w praktyce z instruktorem. Niestety, na pytanie: czy można zjechać z ronda lewym pasem – instruktorzy nadal mają odmienne odpowiedzi i przekazują je początkującym adeptom czterech kółek. Prawo o ruchu drogowym jest przecież jedno i nie pozostawia pola do interpretacji. Do wiedzmy się więc, czy można zjechać z ronda lewym pasem i czy w 2023 roku grozi za to mandat?
Poruszanie się po rondzie i zjazd z ronda – przepisy
Rondo jest szczególnym rodzajem skrzyżowania, na którym ruch odbywa się wokół centralnej wyspy, w kierunku przeciwnym ruchowi wskazówek zegara. O tym, że mamy do czynienia z rondem świadczy znak C-12 – okrągły z trzema białymi strzałkami na niebeskim tle. Najczęściej razem z nim stosuje się też znak A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”, oznaczający w praktyce, że pojazdy wjeżdżające na rondo, muszą ustąpić tym, które już się na nim znajdują. Tylko jak prawidłowo wykonać zjazd z ronda?
Zjazd z ronda z lewego pasa – kto ma pierwszeństwo?
Warto pamiętać, że pomimo swojego kształtu, rondo pod względem zasad na nim panujących, nie różni się niczym od zwykłego skrzyżowania. Dlatego na przykład w przypadku braku znaku A-7, to pojazdy wjeżdżające na rondo mają pierwszeństwo, ponieważ kierujący znajdujący się już na obwiedni, mają ich po swojej prawej stronie i obowiązuje tu zasada prawej ręki, jak na każdym skrzyżowaniu równorzędnym. Ponadto zjazd z ronda z lewego pasa zawsze należy wykonywać zachowując zasadę ograniczonego zaufania do innych kierowców.
Który pas powinno się zająć na rondzie?
W przypadku rond mających więcej niż jeden pas ruchu, gdy na drodze zastajemy np. rondo dwupasmowe – pierwszeństwo zjazdu staje się problematyczne. Pojawia się często dylemat, który pas powinniśmy zająć. Przepisy tego nie narzucają, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby na przykład objechać rondo dookoła pasem prawym. Jak więc wykonać zjazd z ronda dwupasmowego, aby nie doprowadzić do kolizji?
Istnieją jednak zalecenia, co do prawidłowego poruszania się po rondach. Zgodnie z nimi, powinniśmy zająć pas prawy, jeśli zamierzamy zjechać pierwszym lub drugim zjazdem, lub pas lewy, jeśli chcemy skorzystać z trzeciego lub czwartego zjazdu. W ten sposób pasy wykorzystywane są optymalnie, a ruch płynniejszy.
Czy można zjechać z ronda lewym pasem?
No dobrze, skoro możemy zająć dowolny pas na rondzie, to czym możemy potem z dowolnego pasa je opuścić? Teoretycznie tak, ale są co do tego pewne warunki.
Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, to każdy ze zjazdów zazwyczaj również ma dwa pasy ruchu. Dopuszczalna jest więc sytuacja, w której z ronda zjeżdżają jednocześnie dwa pojazdy. Ten na pasie zewnętrznym zajmując prawy pas, a ten z pasa wewnętrznego lewy. Z takim manewrem wiąże się jednak pułapka.
Pierwszeństwo zjazdu z ronda
Tak jak napisaliśmy wcześniej, przepisy nie zabraniają kierującemu poruszania się dookoła obwiedni ronda prawym pasem. Na podstawie zajętego pasa możemy wnioskować, gdzie pojedzie drugi kierujący, ale to tylko nasze domysły. Jeśli więc pojazd na prawym pasie nie zjeżdża w ten sam zjazd co my, musimy ustąpić mu pierwszeństwa. Przetniemy jego pas ruchu, przepisy w takiej sytuacji zawsze nakazują ustąpienie uczestnikowi ruchu znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.
Podsumowując, dopuszczalne jest opuszczenie ronda z lewego pasa, ale bywa to ryzykowne. Musimy najpierw upewnić się, że na prawym jest pusto, a na rondzie taka obserwacja jest utrudniona.
Zjazd z ronda kierunkowskaz – o tej tematyce przeczytasz dużo w tym artykule.
Na pytanie czy można zjechać z ronda lewym pasem odpowiedź jest, jak widać, jednoznaczna, co więcej, jeśli jej nie znamy grożą nam konsekwencje. Za wymuszanie pierwszeństwo na innym pojeździe możemy dostać mandat nawet 300 złotych.
Najbardziej wymagające ronda na świecie
Najwięcej skrzyżowań o ruchu okrężnym napotyka się we Francji – rondo trzeba tam pokonać średnio co 21 km. Także w stolicy tego kraju można przejechać najstarsze rondo na świecie, wokół Łuku Triumfalnego. Z powodu dużego natężenia ruchu i aż dwunastu zjazdów początkujący kierownicy nie mają prawa na nie wjeżdżać. Również w Polsce mamy skrzyżowania stanowiące wyzwanie dla młodych prowadzących. W Będzinie znajduje się rondo nazywane potocznie Nerką z powodu swojego kształtu. Poruszające się po nim samochody muszą uważać nie tylko na liczne zakręty, ale również specyficzne pierwszeństwo przejazdu i tory tramwajowe. Jednak za najbardziej skomplikowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym uważa się tzw. magiczne rondo w brytyjskim Swindon, złożone z siedmiu mniejszych rond.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
Toyota Aygo X w edycji JBL dołącza do linii modelowej japońskiej marki. Specjalna edycja miejskiego crossovera jest już dostępna w polskich salonach. Wyróżnia się przede wszystkim specjalnym wykończeniem nadwozia i kilkoma detalami. -
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
Komentarze:
Bartek - 18 lipca 2022
Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym dlatego jak nie ma znaku ustąp pierwszeństwa to się stosuje zasadę pierwszeństwa z prawej strony. I tyle w temacie.
Miroslaw Lamentowicz - 17 lipca 2022
Zasada jeśli robisz więcej jak połowę ronda zajmujesz lewy pas jak każdy zastosuje się do tej zasady rondo stanie się bez kolizyjne
Wojtek - 16 lipca 2022
Od kiedy na rondzie obowiązuje zasada prawej ręki, pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się w ruchu
Andrzej Gawlik - 15 lipca 2022
Artykuł nie uwzględnia jeszcze jednej pułapki czyhającej na kierowcę jadącego prawym pasem na wprost. Drugi kierowca chcący z wewnętrznego pasa opuścić rondo uderza tego jadącego prosto na prawym pasie nie ustępując mu pierwszeństwa, po czym mówi, że on miał pierwszeństwo bo pierwszy wjechał na rondo i ten na prawym pasie powinien ustąpić mu pierwszeństwa zgodnie ze znakiem A-7 przed rondem. Świadków nie ma, więc nie wiadomo, kto pierwszy wjechał na rondo.Przecież nawet jak wjeżdżał na to rondo dwa lub trzy wjazdy wcześniej, to ten z prawego pasa nawet nie był w stanie tego zobaczyć. I sprawa idzie do sądu, a sąd wtedy wydaje decyzję po uważaniu bo jest słowo przeciwko słowu. Znak A-7 umieszczany w Polsce przed rondami w takiej sytuacji zastawia pułapkę na kierowców jadących spokojnie prawym pasem po rondzie. Zawsze wtedy sprawca kolizji może powiedzieć, że był na rondzie pierwszy.
ijuż - 15 lipca 2022
W naszym kochanym kraju jest wszystko bardzo utrudnione. Jazda samochodem, rowerem, wędkarstwo, piłka, w zasadzie wszystko. Generalna zasadą jest że jak coś ma w nazwie „Polski Związek…” to jest do bani.
giwa - 13 lipca 2022
Powtarzanie bzdur nie uczyni ich prawdą.
Po pierwsze mówimy o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, które może być ale nie musi rondem. Rondo to budowla drogowa, która może być różnie zorganizowana.
Opuszczenie SoRO jest zmianą kierunku jazdy w prawo. Dlatego wymaga użycia prawego kierunkowskazu i zgodnie z przepisami wymaga zajęcia prawego pasa. Proszę więc nie pisać bzdur, że można zjechać z lewego. To, że ludzie zjeżdżają to fakt, ale nie jest to poprawne. Po za tym nie wiemy ile jest pasów na zjeździe. Na pewno nie musi być tyle ile na obwiedni. Natomiast na obwiedni nie ma nigdy mniej niż na najszerszym wjeździe, gdyż wjazd na SoRO jest kontynuacją jazdy na wprost.
Mirek - 12 lipca 2022
Jadąc zawsze prawą stroną ronda i mam włączony lewy kierukowskaz. Jak zjeżdżam z ronda wtedy włączam prawy. Kazdy kierowca samochodu stojacy na wjezdzie na rondo obserwujee moją jazde. Nie zdarzyło mi się abym miał wypadek. Kierowcy. Koledzy. To jest moja dobra rada.
Darek - 11 lipca 2022
Polacy nie umieją jeździć w większości po rondach. Ja bym wszystkie zamieniła na turbinowe z krawężnikami jak są za granicą, prawym tylko w prawo lub max jeszcze jeden zjazd. Potem murek i zawracaj na kolejnym jak źle wjedziesz, szybko by się nauczyli dobrze wybierać pasy a nie jedzie imbecyl całe rondo prawym pasem i blokuje ruch
Obserwatorone - 11 lipca 2022
Powtórzę się, ale niech tam! Rondo, to droga na wprost, tylko z supełkiem. Więc jedź na wprost i zmieniaj pasy tak samo: lusterka, migacze, prawa ręka i dużo życzliwości. Paczcie! Tyle jeżdżę w PL i EU i zawsze płynnie i bezpiecznie. Szerokości !!!
Kierowca bombowca - 11 lipca 2022
Tak by było gdyby wszyscy wjeżdżali tym samym wjazdem, a co z tymi, którzy wjadą następnym i jadą prosto, a my jedziemy prosto lewym pasem z wcześniejszego wjazdu? Już jest możliwość kolizji…
Zenon Dudek - 11 lipca 2022
Ja bym wprowadził nakaz jazdy prawym pasem prosto lub w prawo, a lewym pasem prosto lub w lewo. Wówczas nie ma możliwości kolizji.Opuszczający rondo z lewego pasa nie ma możliwości zderzyć się ,ponieważ z prawego pasa jadą w prawo ,lub prosto. Jeszcze raz podkreślam.Wprowadzić zakaz skrętu z prawego pasa i zawracanie.
Cinku - 11 lipca 2022
Niby autor ma rację ale…gdzie realia. Takie idealne ronda spotyka się bardzo rzadko. Najczęściej tzw. organizator ruchu tworzy folklor który zaczyna stanowić problem. Wyznacza pasy ruchu w taki sposób, że będąc na prawnym trzeba puszczać wyjeżdżających z lewego, robią szerokie obwiednie nie wyznaczając pasów ruchu itd. W idealnym świecie jazda po rondzie jest na banalna…w realiach jest kłopotliwa.