Zjeżdżanie z ronda lewym pasem podzieliło kierowców. Wolno to robić czy nie?
Ronda buduje się, aby uspokajać ruch, poprawiać jego płynność i bezpieczeństwo podróżujących. Codzienność nie jest już taka różowa, ponieważ na drodze nie brakuje kierowców, nieznających wszystkich przepisów dotyczących jazdy po rondach lub błędnie je interpretujących. Wiele emocji budzi na przykład zagadnienie, czy można zjeżdżać z ronda lewym pasem.
Spis treści
- Jakie są zasady poruszania się po rondzie?
- Jaki pas należy zająć na rondzie?
- Czy dozwolone jest zjechanie z ronda lewym pasem?
Jakie są zasady poruszania się po rondzie?
Tym o czym często się zapomina jest prosty fakt, że rondo to tylko szczególny rodzaj skrzyżowania. Nic na jego temat nie mówi nawet Kodeks drogowy. Lakoniczną informację znajdziemy tylko w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, gdzie możemy przeczytać:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie.
Zasady są więc proste. Rondo to skrzyżowanie jak każde inne i obowiązuje na nim zasada prawej ręki (pierwszeństwo mają kierujący po naszej prawej stronie), chyba że znaki stanowią inaczej. W praktyce trudno znaleźć rondo bez znaku A-7 „ustąp pierwszeństwa”. Tak jak na każdym innym skrzyżowaniu włączamy kierunkowskaz wtedy, gdy zmieniamy kierunek jazdy, co następuje podczas zjeżdżania z ronda.
Jaki pas należy zająć na rondzie?
Ronda mają zwykle tyle pasów ruchu, ile mają połączone z nimi drogi. Jeśli pasów jest więcej niż jeden, kierowcy zaczynają mieć problemy z wyborem tego, który powinni zająć.
Przepisy na ten temat milczą, więc jeśli znaki nie stanowią inaczej, decyzja należy do kierowcy. Niektórzy wskazują na zasadę, że chcąc opuścić rondo pierwszym lub drugim zjazdem, powinniśmy skorzystać z pasa prawego, a w przypadku kolejnych zjazdów z lewego. To zalecany sposób poruszania się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, ale nienarzucony przepisami. Jeśli ktoś zamierza objechać rondo dookoła prawym pasem, nic mu tego nie zabrania.
Chcesz być uprzejmy na drodze? Nie dziękuj awaryjnymi, bo dostaniesz mandat
Czy dozwolone jest zjechanie z ronda lewym pasem?
Skoro można jeździć wokół ronda prawym pasem, to może można też dowolnie korzystać z lewego pasa i prosto z niego opuścić skrzyżowanie? Teoretycznie tak, ale trzeba wziąć pod uwagę kilka kwestii.
Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, to każdy ze zjazdów zazwyczaj również ma dwa pasy ruchu. Dopuszczalna jest więc sytuacja, w której z ronda zjeżdżają jednocześnie dwa pojazdy. Ten na pasie zewnętrznym zajmując prawy pas, a ten z pasa wewnętrznego lewy. Z takim manewrem wiąże się jednak pułapka.
Tak jak napisaliśmy wcześniej, przepisy nie zabraniają kierującemu poruszania się dookoła obwiedni ronda prawym pasem. Na podstawie zajętego pasa możemy wnioskować, gdzie pojedzie drugi kierujący, ale to tylko nasze domysły. Jeśli więc pojazd na prawym pasie nie zjeżdża w ten sam zjazd co my, musimy ustąpić mu pierwszeństwa. Przetniemy jego pas ruchu, przepisy w takiej sytuacji zawsze nakazują ustąpienie uczestnikowi ruchu znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.
Tak samo jest w przypadku sytuacji, w której z lewego pasa wjeżdżamy na prawy pas za rondem. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy ustąpimy pierwszeństwa innym kierującym. Dlatego kierowcy tak lubią trzymanie się prawego pasa na rondzie – wtedy nie muszą przejmować się ustępowaniem innym podczas zjazdu ze skrzyżowania.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: