Czy można wyprzedzać prawym pasem wolniej jadący pojazd? Uważajcie na te rady ekspertów!
Wyprzedzanie prawym pasem innych uczestników ruchu to jedno z tych zagadnień, które budzi nieustające emocje oraz wzmożone dyskusje. Trudno się temu dziwić, skoro rozumienie przepisów nie zawsze dobrze wychodzi nawet ekspertom.
Spis treści
- Czy można wyprzedzać prawym pasem?
- Wyprzedzanie z prawej strony – przepisy
- Kiedy nie można wyprzedzać z prawej strony?
Przepisy ruchu drogowego powinny być jasne i oczywiste dla każdego kierowcy. Niestety ustawa Prawo o ruchu drogowym, jak każdy tego typu akt, napisana jest językiem prawniczym, a do jego pełnego zrozumienia potrzebne jest pewne doświadczenie oraz znajomość zawartych w nim definicji. Opierając się na potocznych interpretacjach i nazewnictwie, daleko nie zajdziemy.
Czy można wyprzedzać prawym pasem?
Na tym problemie złapali się nasi koledzy z portalu moto.pl, którzy opublikowali niedawno materiał „Ktoś jedzie wolno po lewym pasie. Można wyprzedzić prawym czy mandat?”. Jak łatwo się domyślić, chodzi o wyjaśnienie kwestii wyprzedzania innych uczestników ruchu prawym pasem. W leadzie do tekstu czytamy:
Blokowanie lewego pasa to specjalność polskich kierowców. Czy pojazd, który z małą prędkością jedzie lewą częścią jezdni, można wyprzedzić z prawej strony? Czasami tak, a czasami nie. Dużo zależy od konkretnej sytuacji drogowej.
Autor zauważa w tekście, że blokowanie lewego pasa przez wolno jadących kierowców to często spotykany problem polskich dróg (to prawda), ale przestrzega przed poganianiem takich maruderów długimi światłami, bo grozi za to od 300 do 500 zł mandatu oraz 5 punktów karnych. A czym można kogoś takiego wyprzedzić? Z tekstu dowiadujemy się, że można wyprzedzać inny pojazd z prawej strony, kiedy:
- gdy droga ma wyznaczone co najmniej dwa pasy ruchu i jest to droga jednokierunkowa oznaczona znakiem D-3
- gdy droga pozwala na jazdę w dwóch kierunkach, a do tego posiada co najmniej dwa pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku w obszarze zabudowanym i trzy poza nim
Kiedy zatem można skorzystać z wyprzedzenia z prawej strony wolniej jadącego pojazdu? Zdaniem moto.pl w mieście można robić to zawsze, ale poza terenem zabudowanym sprawy mają się następująco:
- Na drogach krajowych z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku wyprzedzać z prawej zatem można. Powód? Tu jezdnie często są znakowane tablicą D-3 „droga jednokierunkowa”.
- Problem pojawia się w przypadku dróg ekspresowych i autostrad. Tu wymagane są już co najmniej trzy pasy ruchu wyznaczone w danym kierunku jazdy. W przypadku tych tras bowiem drogowcy zamieniają znak D-3 na znak C-5 „nakaz jazdy prosto”. Tras tych nie dotyczy zatem wyjątek z drogą jednokierunkową.
Niestety nasi koledzy zupełnie nie mają tu racji.
Wyprzedzanie z prawej strony – przepisy
W czym leży problem w cytowanych fragmentach artykułu? Zasady w nim przedstawiane podawane są jako informacje zawarte w art. 24, ust. 10 Kodeksu drogowego, ale jego prawdziwe brzmienie jest inne. Zacytujmy:
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7: 1) na jezdni jednokierunkowej; 2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
Wspomniane warunki dotyczą na przykład zachowania szczególnej ostrożności albo zakazu wyprzedzania z prawej strony przed wzniesieniem. Nie ma tam nigdzie wzmianki o „drodze jednokierunkowej oznaczonej znakiem D-3”. Z jakiegoś powodu autor tekstu dopowiedział sobie to do brzmienia przepisów, a następnie wywiódł, że skoro droga ekspresowa oraz autostrada nie mają znaków „droga jednokierunkowa”, to wyprzedzanie na nich prawym pasem wymaga przynajmniej trzech pasów w każdą stronę. To błędne twierdzenie.
Źródłem problemu jest najprawdopodobniej to, że autor tekstu na moto.pl nie rozróżnia drogi od jezdni, a to poważny błąd. Wystarczyło cofnąć się do art. 2 Kodeksu drogowego, żeby dowiedzieć się, że:
Droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.
Przepisy o wyprzedzaniu z prawej strony mówią o jezdni jednokierunkowej, a nie drodze. Jeśli droga składa się z jednej jezdni, to musi ona być jednokierunkowa lub mieć przynajmniej trzy pasy w każdym kierunku. Natomiast jeśli na drodze kierunki ruchu są od siebie oddzielone na przykład pasem zieleni i barierkami, to wtedy mamy do czynienia z dwoma jezdniami jednokierunkowymi. Na nich wystarczą po dwa pasy ruchu, aby wyprzedzić inny pojazd prawym pasem.
Kiedy nie można wyprzedzać z prawej strony?
Na koniec wyjaśnijmy jeszcze, kiedy wyprzedzanie z prawej strony jest zabronione:
- na drodze bez wyznaczonych pasów ruchu
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia
- na zakręcie oznaczonym znakiem ostrzegawczym
- na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i innych miejscach, gdzie wyprzedzanie jest zabronione
Wyjaśnienia wymaga szczególnie pierwszy podpunkt. Jeśli jedziemy droga na tyle szeroką, aby zmieściły się tam obok siebie dwa pojazdy dwuśladowe, a nie ma żadnego oznakowania wyznaczającego pasy ruchu, to uznaje się że one tam są. Prawo zna takie pojęcie jak niewyznaczone pasy ruchu, ale w takim przypadku nie wolno wyprzedzać z prawej strony.
Kolejne dwa podpunkty w mieście są rzadko spotykane, zaś ostatni dotyczy sytuacji, w których w ogóle nie wolno wyprzedzać, bez względu na wybrany przez nas pas ruchu.
Przeczytaj też: Uszczelka pod głowicą – objawy, przyczyny, koszty naprawy
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: