Czy można mieć w Polsce czerwone kierunkowskazy?
Sprowadzanie samochodu z innego kontynentu może mieć wiele plusów - od korzystnej ceny, po możliwość posiadania nieoferowanego w Europie modelu. Czasami rodzi to jednak sporo problemów i to nie tylko logistycznych, ale także związanych z rejestracją w Polsce, ponieważ auta oferowane na przykład w USA, mogą być przystosowane do innych niż u nas norm i regulacji. Problemem są na przykład czerwone kierunkowskazy - czy można mieć je w Polsce?
Problemy z rejestracją samochodów spoza Europy, najczęściej dotyczą osób sprowadzających auta ze Stanów Zjednoczonych oraz Kanady. Znajdziemy tam dobrze znane nam modele, ale czasami w naprawdę dobrych cenach (zwykle dotyczy to aut „po przejściach”), a także samochody nigdy u nas nieoferowane. Obie perspektywy kuszą miłośników motoryzacji, ale większość z nich zdaje sobie sprawę, na przykład z konieczności wymiany przednich reflektorów na asymetryczne. A co z tylnymi kierunkowskazami?
Czy dozwolone są w Polsce czerwone kierunkowskazy?
Najpierw uściślijmy, że czerwoną barwę klosza ma wiele oferowanych samochodów w Europie i to już od lat. Producenci chętnie ujednolicają w ten sposób wygląd pojazdu, unikając stosowania klosza z trzema różnymi barwami.
Przepisy odnoszą się jedynie do wyglądu samego kierunkowskazu, kiedy zostanie już włączony. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów jest w tej kwestii jednoznaczne. Kierunkowskazy muszą mieć barwę „żółtą samochodową”. Dlatego samochód mający czerwone kierunkowskazy, nie powinien przejść przeglądu technicznego i przejść procesu rejestracji.
Mam auto z czerwonymi kierunkowskazami – co mogę zrobić?
Jeśli planujecie lub już kupiliście samochód z USA lub Kanady i ma on czerwone kierunkowskazy tylne, macie kilka możliwości.
- Jeśli dany model był także oferowany w Europie, możecie poszukać lamp z europejskiej wersji i je zamontować. Takiej przeróbki nikt nie zakwestionuje.
- Jeśli dany model nie występował w wersji europejskiej, możecie próbować wymienić żarówkę na żółtą. Niestety uzyskacie wtedy prawdopodobnie barwę pomarańczową i diagnosta będzie mógł odmówić legalizacji takiej przeróbki.
- Teoretycznie można próbować przerobić klosz, aby miał żółty kierunkowskaz, ale jest to karkołomne i po takiej ingerencji straci on homologację, więc diagnosta może odmówić podbicia przeglądu.
- Możecie poszukać akcesoryjnych, tuningowych lamp do tego modelu, na przykład typu „Lexus look”, czyli z białymi kloszami. Muszą one mieć jednak odpowiednią homologację.
- Możecie też próbować uzyskać odstępstwo od warunków technicznych pojazdu.
- Jeśli jest to starsze auto i można zarejestrować je jako zabytek, to czerwone kierunkowskazy nie są problemem.
Co to jest odstępstwo od warunków technicznych pojazdu i jak je uzyskać?
Jeżeli posiadacie pojazd nietypowy, pojazd specjalny czy ogólnie pojazd, który nie jest z jakiegoś powodu zgodny z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych pojazdów, możecie wystąpić o potraktowanie waszej sprawy indywidualnie. Czy je uzyskacie na auto z czerwonymi kierunkowskazami? Trudno powiedzieć.
Stosowny wniosek składa się do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (od 1 stycznia 2022 roku organem właściwym był Minister Infrastruktury). Do takiego wniosku trzeba dołączyć szereg dokumentów:
- Dowód własności pojazdu lub dokument potwierdzający powierzenie pojazdu, o którym mowa w art. 73 ust. 5 – ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wskazujące, których warunków technicznych pojazd nie spełnia;
- Świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu;
- Sprawozdanie z badań potwierdzające spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu w przypadku pojazdu, o którym mowa w art.70zn ust. 2 – ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- Dokument sporządzony przez jednostkę uprawnioną wskazujący warunki lub wymagania techniczne obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a niespełnione przez pojazd objęty dopuszczeniem jednostkowym udzielonym na dany pojazd przez właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w przypadku pojazdu objętego procedurą dopuszczenia jednostkowego przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego;
- Oświadczenie producenta pojazdu, opinię jednostki uprawnionej albo opinię rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a – ustawy – Prawo o ruchu drogowym, dotyczące danych technicznych pojazdu w zakresie objętym wnioskiem;
- Dowód rejestracyjny kraju poprzedniej rejestracji pojazdu;
- Dowód uiszczenia opłaty, za wydanie zezwolenia na odstępstwo;
- Wyraźne zdjęcia pojazdu przedstawiające: całą bryłę pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu, numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy, umieszczony w sposób trwały na nadwoziu, ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym, tabliczkę znamionową pojazdu, umiejscowienie kolumny kierowniczej.
Dokładną instrukcję składania wniosku o odstępstwo od warunków technicznych pojazdu oraz wzór tego wniosku, znajdziecie pod tym adresem.
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Zostaw komentarz: