Czy można jeździć na rowerze pod prąd? Te przepisy wielu zaskakują
Nie trzeba wcale złej woli, żeby przyznać, że rowerzyści często nie trzymają się przepisów ruchu drogowego. Jedni z ich nieznajomości, inni z premedytacją. Nic dziwnego, że zasady dotyczące jazdy pod prąd budzą tym większe zamieszanie i niezrozumienie.
Spis treści
- Czy można jechać na rowerze pod prąd?
- Jak działa kontrapas dla rowerzystów?
- Jak powinien jechać rowerzysta na skrzyżowaniu z kontrpasa?
Wbrew temu, na co wskazuje zachowanie niektórych cyklistów, obowiązują ich takie same przepisy, co innych użytkowników dróg. Nie mogą ich naciągać, ani tym bardziej łamać. Mogą za to korzystać z niektórych wyjątków przewidzianych specjalnie dla nich.
Czy można jechać na rowerze pod prąd?
Co do zasady rowerzysta powinien poruszać się drogą dla rowerów. W przypadku jej braku, można poruszać się drogą wraz z samochodami, ale na niej obowiązują go dokładnie te same przepisy, co kierowców aut. Nie mogą „kreatywnie” podchodzić do wykorzystania przestrzeni i na przykład jechać pod prąd – to, że zajmują niewiele miejsca i z łatwością wyminą się z jadącym z naprzeciwka autem, niczego nie zmienia.
Zdarzają się jednak wyjątki w postaci tak zwanych kotrapasów. One mogą umożliwić rowerzyście legalną jazdę pod prąd.
Jak zostać policjantem i karać kierowców? Wymagań jest sporo, a zarobki oceńcie sami
Jak działa kontrapas dla rowerzystów?
W niektórych przypadkach zarządca drogi sam stwierdza, że na danym odcinku jest faktycznie dość miejsca, żeby kierowcy i rowerzyści bezpiecznie się mijali. Można wtedy wyznaczyć pas dla rowerów, który z punktu widzenia kierujących samochodami, umieszczony jest pod prąd.
Zwykle robi się to w centrach miast i na odcinkach z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Chodzi o to, żeby ułatwić życie rowerzystom, ale nie narazić ich na spotkanie z samochodem jadącym z większą prędkością i w przeciwnym kierunku.
Jak powinien jechać rowerzysta na skrzyżowaniu z kontrpasa?
O ile kontrapas pozwala na jazdę rowerzyście pod prąd, o tyle stawia przed nim czasami dodatkowe wyzwania. Na przykład takie, gdy dociera do skrzyżowania. Jak jechać na nim dalej, skoro poruszał się pod prąd?
Zawsze w sytuacjach zwątpienia, powinniśmy najpierw spojrzeć na znaki drogowe. Jeśli kontrapas jest kontynuowany, to powinien w odpowiedni sposób przecinać skrzyżowanie, pozwalając na jazdę wbrew znakom, którym muszą podporządkować się prowadzący pojazdy silnikowe.
Natomiast jeśli skrzyżowanie oznacza także koniec kontrapasa, rowerzysta musi dostosować się do umieszczonych znaków, a w razie ich braku zastosować zasady ogólne Prawa o ruchu drogowym.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: