
Czy można jeździć hulajnogą elektryczną po chodniku?
Kiedy rozpoczął się boom na hulajnogi elektryczne, szczególnie te wynajmowane na minuty, na drogach i chodnikach zapanowała mała anarchia, ponieważ pojazdy te nie były w żaden sposób ujęte w polskim prawie. W zeszłym roku się to zmieniło i teraz użytkownicy hulajnóg muszą kierować się konkretnymi zasadami.
Hulajnoga elektryczna – przepisy
Hulajnoga elektryczna traktowana jest pod pewnymi względami podobnie jak rower. Poruszać się nią można właśnie po drogach dla rowerów, mogą to robić osoby dorosłe lub mające przynajmniej 10 lat, jeśli posiadają kartę rowerową lub którąś z niższych kategorii prawa jazdy (jak na przykład AM).
Przeciwieństwie jednak do rowerów, na hulajnogi elektryczne nałożony jest limit prędkości. Takim urządzeniem można jechać najwyżej 20 km/h. Kierujący nie może być pod wpływem alkoholu (grozi za to do 500 zł mandatu), ani korzystać w czasie jazdy z telefonu (200 zł mandatu).
Czy można jeździć hulajnogą elektryczną po ulicy?
Podobnie jak w przypadku rowerzystów, użytkownicy hulajnóg elektrycznych powinni poruszać się ulicą, jeśli w danym miejscu nie ma drogi dla rowerów albo pasa dla rowerów. Różnica polega na tym, że prędkość maksymalna na danym odcinku drogi nie powinna być wyższa, niż 30 km/h.
Czy można jeździć hulajnogą elektryczną po chodniku?
Co w sytuacji, kiedy na danej ulicy można jechać na przykład 50 km/h? Wtedy dozwolone jest poruszanie się hulajnogą elektryczną po chodniku, ale pod pewnymi warunkami.
Po pierwsze na chodniku to pieszy ma zawsze pierwszeństw, więc użytkownik hulajnogi musi mu w każdej sytuacji ustępować i nie może w żaden sposób utrudniać mu ruchu. Jeśli dojdzie do zderzenia, winna będzie osoba na hulajnodze.
Druga zasada jest taka, że jadąc elektryczną hulajnogą po chodniku, musimy poruszać się z szybkością pieszego. W praktyce jest to około 5 km/h.
Gdzie wolno zaparkować hulajnogę?
Miejsca gdzie dozwolone jest pozostawianie hulajnóg elektrycznych, może różnić się zależnie od miasta, w którym jesteśmy. Niektóre wprowadziły specjalne strefy do tego przeznaczone i tylko tam można je pozostawiać.
Jeśli natomiast samorząd nie wprowadził takich regulacji, to hulajnogę powinni parkować się na krawędzi chodnika, przy budynku, ogrodzeniu lub murze. Trzeba pamiętać przy tym o pozostawieniu 1,5 m przestrzeni dla pieszych.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: