Czy fotoradary robią zdjęcia od tyłu? Kierowcy nie wiedzą, a o wpadkę nietrudno
Klasyczny fotoradar robi zdjęcia tylko tam, gdzie jest wycelowany. Po minięciu go wieli kierowców przyspiesza. Lecz nie wszystkie fotoradary działają w ten sposób, co może zakończyć się bolesnym mandatem.
Spis treści
- Zasada działania fotoradaru
- Czy fotoradary robią zdjęcia także tyłu pojazdów?
- Taryfikator mandatów za prędkość 2024
Zasada działania fotoradaru
Typowy fotoradar działa w prosty sposób – wysyła mikrofale, które odbijają się od zbliżającego się pojazdu i powracają do niego. Analizując odbicie tych fal, fotoradar oblicza prędkość zbliżającego się pojazdu.
Fotoradary mają ustawowo ustawioną tolerancję na poziomie 10 km/h, więc dopiero po przekroczeniu tej wartości, wykonywane jest zdjęcie. Zawsze towarzyszy mu flesz, więc nawet za dnia kierowca powinien być świadom, że czeka go mandat. Powinien więc zastanowić się nad swoim dalszym stylem jazdy.
Czy fotoradary robią zdjęcia także tyłu pojazdów?
Proste, klasyczne fotoradary, robią zdjęcia tylko od przodu. W ten sposób widoczny jest numer rejestracyjny pojazdu oraz twarz kierującego. Tak jest najczęściej ale nie zawsze – wyjątek stanowią tu motocykliści. Na jednośladach tablice rejestracyjne stosuje się tylko z tyłu, a kask zwykle skutecznie uniemożliwia identyfikację osoby.
Czy można wyprzedzać na autostradzie prawym pasem? Odpowiedź jest prosta, a mandat wysoki
Operatorzy systemu CANARD, zarządzający polską siecią fotoradarów, postanowili rozwiązać ten problem. Przy fotoradarach ustawiany jest pomarańczowy maszt z dodatkową kamerą, skierowaną w przeciwnym kierunku, niż „spogląda” fotoradar. Zasada działania tego systemu jest prosta.
Fotoradar mierzy prędkość zbliżającego się motocyklisty i tak jak dotychczas robi mu zdjęcie, jeśli przekroczył prędkość. Jednak kiedy minie urządzenie, dodatkowa kamera wykonuje drugie zdjęcie już z widoczną tablicą rejestracyjną. Dysponując takim kompletem, nie ma problemu, żeby ukarać zbyt szybko jadącego motocyklistę.
Takie fotoradary można już spotkać w Warszawie na ulicy Modlińskiej oraz Radzymińskiej. Jest pewnie tylko kwestią czasu, kiedy liczba taka urządzeń będzie rosła.
Taryfikator mandatów za prędkość 2024
Mandaty, jakie wystawiane są na podstawie zdjęć z fotoradarów, są takie same, jak w przypadku wykrycia przekroczenia prędkości przy użyciu innych metod. Szczególnie dotkliwe są w warunkach recydywy, a więc w sytuacji, gdy kierujący drugi raz w ciągu dwóch lat zostanie przyłapany na zbyt szybkiej jeździe. Wtedy płaci podwójnie.
- do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
- 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
- 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
- 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
- 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
- 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
- 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
- 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
- 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Europejska premiera Suzuki e-Vitara
W Mediolanie miała miejsce europejska premiera Suzuki e-Vitara. Jest to pierwszy w 100% elektryczny SUV japońskiej marki. W salonach marki ma pojawić się już w przyszłym roku. -
Ford Ranger – idealny wóz strażacki
-
2-milionowy Mercedes trafi do Polski. Jest to elektryczny SUV
-
Najbardziej srebrna Honda Civic na 25 lecie hybryd w Europie
-
Ferrari i Iveco kolejny raz łączą siły w Formule 1
Komentarze: