Czy data produkcji opon ma znaczenie dla kierowcy? Zdecydowanie nie!
Najlepsi producenci opon udzielają gwarancji na nowe opony osobowe od daty ich zakupu, a nie produkcji. Przez nowe opony rozumie się te nieużywane, a nie dopiero wyprodukowane – ogumienie to nie jedzenie, które ma wyznaczony termin przydatności do spożycia! Opony nie tracą swoich właściwości od momentu ich produkcji – a wyprodukowane nawet kilka lat temu są pełnowartościowym produktem.
Nawet kilkuletnia opona w czasie przechowywania zachowa wszystkie swoje właściwości i jakość. Ogumienie zużywa się podczas eksploatacji, a nie w magazynie w fabryce czy hurtowni. Zresztą kupno opon z datą produkcji np. nawet sprzed kilku miesięcy jest najczęściej niemożliwe – nawet opony w popularnych rozmiarach produkuje się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem przed danym sezonem! Do tego dochodzi czas w dystrybucji do hurtowni i dalej do sklepów. Rzadsze rozmiary produkuje się zwykle w określony tydzień w roku albo nawet raz na dwa lata. Kierowanie się datą produkcji przy kupnie opon ma więc tyle sensu co sprawdzanie daty produkcji szyb czy wycieraczek w nowym samochodzie.
Zakup nowych opon to na pewno inwestycja, którą trzeba zaplanować w budżecie domowym. Dlatego czołowe firmy oponiarskie dają swoim klientom poczucie bezpieczeństwa, udzielając gwarancji od daty zakupu, a nie produkcji. Opony nie zużywają się w okresie pomiędzy ich produkcją i sprzedażą – są fabrycznie nowe. Zresztą dzięki badaniom popytu na rynku i tak nie znajdziemy w oficjalnej dystrybucji opon starszych niż 3 lata, nawet do rzadkich aut –– zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Numer DOT służy producentom opon jedynie do identyfikacji partii produkcyjnej. Data produkcji jest częścią tego kodu, który zawiera także oznaczenie fabryki, rozmiaru i modelu danej opony. Wprowadzenie kodu wymógł Departament Transportu w USA (stąd skrót DOT – ang. Department of Transportation) po to, by istniało oficjalne międzynarodowe oznaczenie umożliwiające identyfikację opony – nadawanie dacie produkcji jakiegokolwiek innego znaczenia czy ważności jest po prostu pomyłką.
Opony są bardzo ważną częścią wyposażenia samochodu w zakresie bezpieczeństwa – jedynym elementem, który styka się z nawierzchnią. To skomplikowany technicznie produkt, który musi godzić przeciwstawne wymagania – takie jak przyczepność, wytrzymałość czy odporność na aquaplaning, Nie ma jednak żadnego znaczenia, czy w momencie zakupu opony mają kilka dni, czy kilka lat – ten aspekt nie wpływa teraz na okres ich gwarancji – dodaje Piotr Sarnecki.
Jeśli już kupiliśmy nasze wymarzone opony i mamy na nie gwarancję producenta, to dopiero połowa sukcesu. Jeszcze trzeba znaleźć serwis, który ich nam nie zniszczy przy montażu. To jest dużo ważniejsze niż data produkcji opon. W Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się ogumieniem. Niestety, bardzo zróżnicowany jest w nich poziom obsługi i kultury technicznej. Dalej zdarzają się serwisy, które niemiłosiernie katują opony przy montażu, kierując się zasadą, że guma wszystko zniesie. Niestety nie wszystko. Przy siłowym montażu na rzadko serwisowanych maszynach bardzo łatwo jest naderwać stopkę opony.
To jest jedyny punkt styku opony z felgą, przenoszący wszystkie siły silnika i hamowania na oponę. Takie naderwanie – w zależności od rozmiaru – doprowadza do ubytku ciśnienia w oponie lub nawet do jej zsunięcia się w czasie jazdy. Naderwania oczywiście jako klienci nie zauważymy, bo skutecznie ukryje je przed nami rant felgi…
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: