Czy czeka nas najszybszy 24-godzinny wyścig Le Mans w historii?
W tym miesiącu Goodyear zamierza dodać do swojego rekordu czternastu zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans kolejny, długo oczekiwany triumf. Będzie to pierwszy wyścig Le Mans od 2006 roku, w którym opony Goodyear ponownie pojawią się na torze i być może najszybsza edycja francuskiego długodystansowego klasyka w niedawnej historii.
Z powodu pandemii COVID-19 88. wyścig Le Mans został przeniesiony z pierwotnego czerwcowego terminu na najbliższy weekend 19-20 września.
Goodyear przewiduje, że 24-godzinny wyścig może być jednym z najszybszych w najnowszej historii ze względu na chłodniejsze warunki. Mike McGregor, kierownik programu wyścigów długodystansowych w Goodyear, powiedział:
Temperatura otoczenia i toru powinna być znacznie niższa niż w czerwcu. Chłodniejsze powietrze będzie oznaczało większą efektywność dzięki zmniejszeniu oporów aerodynamicznych i poprawie osiągów silnika. W tym sezonie, dzięki nowej gamie opon Goodyear, zauważyliśmy poprawę w stosunku do czasów okrążeń z poprzednich lat. Synergia tych czynników to przepis na rekordowe wyniki na Le Mans.
Jednym z wyzwań dla producentów opon w Le Mans są przepisy WEC, które dopuszczają w całym sezonie tylko trzy rodzaje opon na suchą nawierzchnię. Oznacza to, że Goodyear musiał opracować ogumienie, które sprawdzi się w szerokim zakresie temperatur. Tak było podczas ostatniej rundy w Spa, która odbyła się w nietypowej dla Belgii tropikalnej pogodzie, wtedy temperatura na torze sięgała 42ºC. Dla porównania w poprzednim sezonie w Spa temperatura na torach wynosiła zaledwie 7ºC. W Le Mans Goodyear skupi się na miękkich oponach specyfikacji „A” lub najnowszych „B”, a opona średnia-plus „C” będzie gotowa na wypadek wrześniowej fali upałów:
Naszym celem jest zapewnienie zespołom powtarzalnych osiągów, ograniczenie liczby zmian opon i utrzymanie szczytowych osiągów na ostatnim odcinku wyścigu, gdy poziom paliwa jest już niski. W Le Mans zmieniamy opony po przejechaniu ponad dwóch dystansów wyścigowych Formuły 1. W tym momencie poziom paliwa w samochodzie jest niski, a opony muszą zapewnić maksymalne osiągi. Na torze Spa samochody wyposażone w opony Goodyear były najszybsze na tym etapie wyścigu.
Przeczytaj też: Sterowiec Goodyear Blimp wraca do europejskiego motorsportu
Tegoroczny kalendarz zmagań został skrócony, co uniemożliwiło przeprowadzenie tradycyjnego testu na torze Le Mans dwa tygodnie przed wyścigiem. Mimo to inżynierowie Goodyeara prowadzą szeroko zakrojone badania na potrzeby pierwszego wyścigu po powrocie marki do tej rywalizacji. McGregor wyjaśnił, jak inżynierowie Goodyeara budują swoją wiedzę o torach WEC:
Odwiedzamy tory kilka miesięcy przed każdym wyścigiem, aby zbadać nawierzchnię. Ostatnio odnowione tory, takie jak Paul Ricard, mają nawierzchnię o drobniejszej fakturze, a starsze, takie jak w Spa, mają znacznie bardziej porowaty asfalt o grubszej strukturze.
Zawsze od nowa badamy nawierzchnię, aby sprawdzić, jak zmieniła się od czasu naszej ostatniej wizyty. Le Mans jest wyjątkowy, ponieważ część toru to stały tor wyścigowy, ale większość to droga publiczna, której nawierzchnia z roku na rok mocno się zużywa. W miarę rozwoju Goodyeara w europejskich wyścigach, budujemy ogromną bazę danych, aby uzupełniać dane przechowywane przez naszych amerykańskich kolegów na torach w Ameryce.
Przeczytaj też: Podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans Porsche stawia na komunikację online
Mimo że Goodyear przewiduje najszybszy wyścig Le Mans ostatnich lat, równolegle inżynierowie marki przygotowują się także na jesienne warunki:
Od naszego powrotu w sierpniu ubiegłego roku nie mieliśmy jeszcze okazji używać opon Goodyear na mokrej nawierzchni, aż do wyścigu w Spa w zeszłym miesiącu. Nasze zespoły stwierdziły, że opona ma mokrą nawierzchnię jest bardzo trwała, a wyścig na mokrym torze dał nam wiele danych do obliczeń, które pozwolą wskazać punkt przejścia z wszechstronnej opony pośredniej na całkowicie przystosowaną na mokrą nawierzchnię. Osiągi na torze Spa pomogły nam wzmocnić pewność siebie przed Le Mans.
Pandemia spowodowała, że Goodyear, podobnie jak wszyscy w padoku, musiał zmienić swoje procedury podczas zawodów, dzieląc zespół na odrębne grupy i inwestując w sprzęt BHP. W wyścigu Le Mans zawodników będą wspierać eksperci Goodyeara z ośmiu różnych krajów, więc przestrzeganie przepisów każdego z nich, a także zarządzeń władz sportowych każdego kraju-gospodarza, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa imprezy.
Ben Crawley, dyrektor ds. motorsportu Goodyear w regionie EMEA, wyjaśnił:
To dowód na to, że wszyscy w tym sporcie, zarówno producenci, jak i organizatorzy, zapewniają bezpieczeństwo i dobre samopoczucie ludziom pracującym na arenie międzynarodowej w tych trudnych czasach. Priorytetem Goodyear jest dbałość o bezpieczeństwo pracowników, a profesjonalizm sportu w dobie kryzysu bardzo się do tego przyczynił.
Zmagania w tegorocznym wyścigu Le Mans rozpoczną się w sobotę 19 września o godz. 14:30 (czasu środkowoeuropejskiego) i potrwają dobę, do tej samej godziny w niedzielę 20 września.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: