Cztery zasady jazdy po wertepach – albo ich przestrzegasz, albo umawiaj się do mechanika
Chociaż stan polskich dróg znacząco poprawił się w stosunku do tego, do czego przyzwyczajeni byli nieco starsi kierowcy, nadal nie brakuje odcinków wyboistych i pełnych dziur. Jedyne co możemy w takiej sytuacji zrobić, to odpowiednia technika jazdy. Nieumiejętne kierowanie pojazdem może skończyć się źle.
Zasada pierwsza jazdy po nierównej drodze – odpowiednia prędkość
To podstawowa zasada, której zawsze powinniśmy przestrzegać – odpowiednio niska prędkość. Tylko wtedy będziemy w stanie na czas zauważyć nierówności oraz dziury i na nie zareagować. Jest to szczególnie istotne na nieznanych nam odcinkach dróg, ale nie tylko. Pełne wertepów drogi mają to do siebie, że pojawiają się na nich kolejne dziury, więc jadąc na pamięć, możemy być zaskoczeni.
Trzeba wziąć pod uwagę też to, że nie zawsze uda nam się ominąć każdą nierówność. Wtedy niska prędkość zmniejszy ryzyko uszkodzenia felgi, opony oraz zużycia elementów zawieszenia.
Druga zasada jazdy po wertepach – nie hamuj gwałtownie
Rozważmy teraz drugi wariant. Nie posłuchaliście pierwszej rady, za późno zauważyliście dziurę i chcecie w ostatniej chwili zmniejszyć prędkość. To słuszne myślenie, ale z jednym, bardzo istotnym zastrzeżeniem.
W momencie wjeżdżania na nierówność nie możecie mieć nogi na hamulcu. W momencie hamowania duża część masy pojazdu jest przenoszona na przód. Tak dociążone koło znacznie łatwiej ulegnie uszkodzeniu. Zwłaszcza, że ugięte zawieszenie nie da możliwości kołu na „ucieczkę” do góry. Nastąpi wtedy mocne dobicie zawieszenia, które może uszkodzić łączniki stabilizatorów, a w gorszym przypadku wahacze lub nawet mocowania amortyzatorów.
Trzecia zasada – jak bezpiecznie najechać na dziurę?
Idźmy dalej – nie zmniejszyliście odpowiednio wcześnie prędkości, próbowaliście w ostatniej chwili zahamować, ale wjazd na nierówność jest nieunikniony. Co wtedy?
Zwykle najbezpieczniejszym sposobem jest najechanie centralnie na uszkodzony element asfaltu. Bieżnik stanowi dodatkowe zabezpieczenie opony, którego brak na jej rantach, przez co to najbardziej wrażliwy element. Uszkadzając rant łatwo uszkodzić także krawędź felgi.
Dziury w drodze? Specjalne urządzenie zeskanuje warszawskie ulice w ich poszukiwaniu
W przypadku większych dziur i ubytków w asfalcie, dobrze jest ocenić, czy któraś z jej stron nie ma ostrych krawędzi. Trzeba ich unikać, ponieważ one najłatwiej mogą przeciąć oponę.
Zasada czwarta jazdy po dziurawej drodze – sprawdź pobocze
To najbardziej karkołomna zasada, ale ją również trzeba wziąć pod uwagę. Może okazać się, że asfalt jest w takim złym stanie, że już lepiej zjechać kołami przynajmniej jednej strony na pobocze.
Trzeba być przy tym bardzo ostrożnym, ponieważ nieutwardzone pobocze może być zaskakująco równe, ale i zaskakująco zdradliwe. Pamiętajmy również, że na drogach w złym stanie, krawędź asfaltu może być poszarpana i dziurawa, więc każda próba zjechania z niego, może być niebezpieczna.
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Zostaw komentarz: