Czas Toyoty

To już czwarte Grand Prix w tym sezonie. Czy kolorowy choć pustynny tor Sakhir przyniesie następne niespodzianki?

Sebastian Vettel, Jarno Trulli i Timo Glock po kwalifikacjach, GP Bahrajn
fot. Toyota

Po trzech wyścigach nowego sezonu Formuły 1  Mistrz Świata 2008 Lewis Hamilton zajmuje 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Posiadacz tytułu mistrzowskiego konstruktorów zespół Ferrari nie zdobył jeszcze w tym roku ani jednego punktu. Po sobotnich kwalifikacjach do wyścigu o GP Bahrajnu niewiele się zmieniło. Wielka trójka – Ferrari, McLaren Mercedes i BMW Sauber mają poważne kłopoty, aby dotrzymać kroku zespołom Brawn GP, Toyoty i Red Bull. 

Do tej pory mówiło się wiele o spornym rozwiązaniu wyprowadzania strumienia powietrza spod bolidów Toyoty, Williamsa i zespołu Brawn GP. Dzisiaj kierowcy japońskiego zespołu byli rzeczywiście szybcy. Brawn GP także plasował się w czołówce. Trzeci z zespołów posiadający bolidy z budzącą wątpliwości interpretacją przepisów dotyczących dyfuzorów – Williams, mimo świetnej jazdy w czasie treningów nie radzi sobie już tak świetnie w kwalifikacjach. Ale kto zwrócił uwagę na rozwiązanie przedłużonych zakończeń tylnego skrzydła kończących się przy samych dyfuzorach bolidów Red Bull? Podłoga za tylną oponą w samochodach Red Bull także wygląda nieco inaczej niż u większości konkurentów, gdzie jest ona zupełnie płaska. Takie jej zakończenie w połączeniu z otworem przed tylnymi oponami powoduje zmniejszenie oporu wytwarzanego przez koło i poprawia efektywność bocznych kanałów dyfuzorów. Być może to właśnie jest jeden z powodów świetnych wyników zespołu Red Bull. W czasie kiedy Adrian Newey pracuje już nad nowszą wersją samochodu dla Vettela i Webbera inne zespoły kopiują jego dotychczasowe rozwiązania. To jak wyścig zbrojeń. W GP Bahrajnu z pierwszej  linii wystartują kierowcy Toyoty a zaraz za nimi Sebastian Vettel i Jenson Button z Brawn GP. Żaden z tych zawodników nie posiada jednak KERS. System odzyskiwania energii kinetycznej i zastosowane już w Chinach udoskonalone rozwiązanie dyfuzorów będzie wspomagać Lewisa Hamiltona startującego za Vettelem.

To z pewnością nie jest zadowolony Robert Kubica
fot. BMW Motorsport

W KERS wyposażony był w trakcie sobotnich kwalifikacji także bolid Felipe Massy. Brazylijczyk uzyskał  ósmy wynik. Różnica czasów jednego okrążenia pomiędzy ruszającym do wyścigu z pole position Jarno Trullim a kierowcą Ferrari wynosiła w Q3 prawie 1,4 sekundy. System ten nie pomógł też kierowcom BMW Sauber – Nick Heidfeld i Robert Kubica nie przeszli do trzeciej sesji kwalifikacyjnej.

 

 

  

 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

9

Jarno Trulli

Toyota

1:32.779

1:32.671

1:33.431

20

2

10

Timo Glock

Toyota

1:33.165

1:32.613

1:33.712

20

3

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:32.680

1:32.474

1:34.015

18

4

22

Jenson Button

Brawn GP

1:32.978

1:32.842

1:34.044

20

5

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:32.851

1:32.877

1:34.196

18

6

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:33.116

1:32.842

1:34.239

20

7

7

Fernando Alonso

Renault

1:33.627

1:32.860

1:34.578

20

8

3

Felipe Massa

Ferrari

1:33.297

1:33.014

1:34.818

19

9

16

Nico Rosberg

Williams

1:33.672

1:33.166

1:35.134

21

10

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:33.117

1:32.827

1:35.380

19

11

 2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes 

1:33.479

1:33.242

14

12

 17

Kazuki Nakajima

Williams

1:33.221

1:33.348

13

13

 5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:33.495

1:33.487

13

14

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:33.377

1:33.562

13

15

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:33.608

1:33.941

18

16

20

Adrian Sutil

Force India

1:33.722

10

17

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:33.753

9

18

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:33.910

9

19

14

Mark Webber

Red Bull

1:37.669

10

20

 11 

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:34.159

9

 Waga bolidów podana przez FIA po kwalifikacjach ->

Mark Webber
fot. Red Bull

Zaraz po kwalifikacjach sędziowie techniczni podali wagę bolidów i ustawienie na starcie Grand Prix Bahrajnu. 
Adrian Sutil, kierowca Force India stracił wywalczone 16. pole startowe. Sędziowie ukarali go przesunięciem na miejsce 19. za blokowanie Marka Webbera z zespołu Red Bull.
Sam Webber stwierdził, że ukarany powinien zostać nie zawodnik a zespół, ponieważ nie poinformował odpowiednio wcześnie Niemca, że kierowca Red Bull znajduje się na okrążeniu pomiarowym.

 

 

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Jarno Trulli

648,5

43,5

13 

2

2

Timo Glock

643

38

11 

3

3

Sebastian Vettel

659

54

17 

4

4

Jenson Button

652,5

47,5

15 

5

5

Lewis Hamilton

652,5

47,5

15 

6

6

Rubens Barrichello

649

44

13 

7

7

Fernando Alonso

650,5

45,5

14

8

8

Felipe Massa

664,5

59,5

19

9

9

Nico Rosberg

670,5

65,5

22 

10

10

Kimi Raikkonen

671,5

66,5

22 

11

11

Heikki Kovalainen

678,5*

73,5

25 

12

12

Kazuki Nakajima

680,9*

75,5

26 

13

13

Robert Kubica

698,6*

93,1

32

14

14

Nick Heidfeld

696,3*

91,3

32 

15

15

Nelson Piquet

677,6*

72,6

24

16

17

Sebastien Buemi

678,5*

73,5

25

17

18

Giancarlo Fisichella

652*

47

15 

18

19

Mark Webber

656*

51

16 

19

16

Adrian Sutil

679*

74

25 

20

20

Sebastien Bourdais

667,5*

74,5

25 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 * waga podana przez zespoły

Zwycięstwo zespołu Toyota w kwalifikacjach mogłoby być tłumaczone faktem, że kierowcy japońskiego teamu mieli najlżejsze bolidy.Tę samą lub podobną ilość paliwa w swoich samochodach mieli jednak Rubens Barrichello, Lewis Hamilton, Jenson Button i Fernando Alonso. Najcięższym bolidem spośród pierwszej trójki jechał Sebastian Vettel, który uzyskał trzeci czas. Przyjmując uproszczone rozumowanie wydaje się, że być może o 16kg lżejszy bolid drugiego Timo Glocka nie posiada takiego potencjału jak samochód Red Bull. Z największą ilością paliwa do GP Bahrajnu wystaruja kierowcy BMW Sauber.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze