Czas Toyoty
To już czwarte Grand Prix w tym sezonie. Czy kolorowy choć pustynny tor Sakhir przyniesie następne niespodzianki?
Sebastian Vettel, Jarno Trulli i Timo Glock po kwalifikacjach, GP Bahrajn |
fot. Toyota
|
Po trzech wyścigach nowego sezonu Formuły 1 Mistrz Świata 2008 Lewis Hamilton zajmuje 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Posiadacz tytułu mistrzowskiego konstruktorów zespół Ferrari nie zdobył jeszcze w tym roku ani jednego punktu. Po sobotnich kwalifikacjach do wyścigu o GP Bahrajnu niewiele się zmieniło. Wielka trójka – Ferrari, McLaren Mercedes i BMW Sauber mają poważne kłopoty, aby dotrzymać kroku zespołom Brawn GP, Toyoty i Red Bull.
Do tej pory mówiło się wiele o spornym rozwiązaniu wyprowadzania strumienia powietrza spod bolidów Toyoty, Williamsa i zespołu Brawn GP. Dzisiaj kierowcy japońskiego zespołu byli rzeczywiście szybcy. Brawn GP także plasował się w czołówce. Trzeci z zespołów posiadający bolidy z budzącą wątpliwości interpretacją przepisów dotyczących dyfuzorów – Williams, mimo świetnej jazdy w czasie treningów nie radzi sobie już tak świetnie w kwalifikacjach. Ale kto zwrócił uwagę na rozwiązanie przedłużonych zakończeń tylnego skrzydła kończących się przy samych dyfuzorach bolidów Red Bull? Podłoga za tylną oponą w samochodach Red Bull także wygląda nieco inaczej niż u większości konkurentów, gdzie jest ona zupełnie płaska. Takie jej zakończenie w połączeniu z otworem przed tylnymi oponami powoduje zmniejszenie oporu wytwarzanego przez koło i poprawia efektywność bocznych kanałów dyfuzorów. Być może to właśnie jest jeden z powodów świetnych wyników zespołu Red Bull. W czasie kiedy Adrian Newey pracuje już nad nowszą wersją samochodu dla Vettela i Webbera inne zespoły kopiują jego dotychczasowe rozwiązania. To jak wyścig zbrojeń. W GP Bahrajnu z pierwszej linii wystartują kierowcy Toyoty a zaraz za nimi Sebastian Vettel i Jenson Button z Brawn GP. Żaden z tych zawodników nie posiada jednak KERS. System odzyskiwania energii kinetycznej i zastosowane już w Chinach udoskonalone rozwiązanie dyfuzorów będzie wspomagać Lewisa Hamiltona startującego za Vettelem.
To z pewnością nie jest zadowolony Robert Kubica |
fot. BMW Motorsport
|
W KERS wyposażony był w trakcie sobotnich kwalifikacji także bolid Felipe Massy. Brazylijczyk uzyskał ósmy wynik. Różnica czasów jednego okrążenia pomiędzy ruszającym do wyścigu z pole position Jarno Trullim a kierowcą Ferrari wynosiła w Q3 prawie 1,4 sekundy. System ten nie pomógł też kierowcom BMW Sauber – Nick Heidfeld i Robert Kubica nie przeszli do trzeciej sesji kwalifikacyjnej.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Liczba |
1 |
9 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:32.779 |
1:32.671 |
1:33.431 |
20 |
2 |
10 |
Timo Glock |
Toyota |
1:33.165 |
1:32.613 |
1:33.712 |
20 |
3 |
15 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:32.680 |
1:32.474 |
1:34.015 |
18 |
4 |
22 |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:32.978 |
1:32.842 |
1:34.044 |
20 |
5 |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren Mercedes |
1:32.851 |
1:32.877 |
1:34.196 |
18 |
6 |
23 |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:33.116 |
1:32.842 |
1:34.239 |
20 |
7 |
7 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:33.627 |
1:32.860 |
1:34.578 |
20 |
8 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:33.297 |
1:33.014 |
1:34.818 |
19 |
9 |
16 |
Nico Rosberg |
Williams |
1:33.672 |
1:33.166 |
1:35.134 |
21 |
10 |
4 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:33.117 |
1:32.827 |
1:35.380 |
19 |
11 |
2 |
Heikki Kovalainen |
McLaren Mercedes |
1:33.479 |
1:33.242 |
14 |
|
12 |
17 |
Kazuki Nakajima |
Williams |
1:33.221 |
1:33.348 |
13 |
|
13 |
5 |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:33.495 |
1:33.487 |
13 |
|
14 |
6 |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:33.377 |
1:33.562 |
13 |
|
15 |
8 |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:33.608 |
1:33.941 |
18 |
|
16 |
20 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:33.722 |
10 |
||
17 |
12 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso |
1:33.753 |
9 |
||
18 |
21 |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:33.910 |
9 |
||
19 |
14 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:37.669 |
10 |
||
20 |
11 |
Sebastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:34.159 |
9 |
Waga bolidów podana przez FIA po kwalifikacjach ->
Mark Webber |
fot. Red Bull
|
Zaraz po kwalifikacjach sędziowie techniczni podali wagę bolidów i ustawienie na starcie Grand Prix Bahrajnu.
Adrian Sutil, kierowca Force India stracił wywalczone 16. pole startowe. Sędziowie ukarali go przesunięciem na miejsce 19. za blokowanie Marka Webbera z zespołu Red Bull.
Sam Webber stwierdził, że ukarany powinien zostać nie zawodnik a zespół, ponieważ nie poinformował odpowiednio wcześnie Niemca, że kierowca Red Bull znajduje się na okrążeniu pomiarowym.
Poz. startowa |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga (kg) |
Paliwo (kg) |
Liczba okrążeń |
1 |
1 |
Jarno Trulli |
648,5 |
43,5 |
13 |
2 |
2 |
Timo Glock |
643 |
38 |
11 |
3 |
3 |
Sebastian Vettel |
659 |
54 |
17 |
4 |
4 |
Jenson Button |
652,5 |
47,5 |
15 |
5 |
5 |
Lewis Hamilton |
652,5 |
47,5 |
15 |
6 |
6 |
Rubens Barrichello |
649 |
44 |
13 |
7 |
7 |
Fernando Alonso |
650,5 |
45,5 |
14 |
8 |
8 |
Felipe Massa |
664,5 |
59,5 |
19 |
9 |
9 |
Nico Rosberg |
670,5 |
65,5 |
22 |
10 |
10 |
Kimi Raikkonen |
671,5 |
66,5 |
22 |
11 |
11 |
Heikki Kovalainen |
678,5* |
73,5 |
25 |
12 |
12 |
Kazuki Nakajima |
680,9* |
75,5 |
26 |
13 |
13 |
Robert Kubica |
698,6* |
93,1 |
32 |
14 |
14 |
Nick Heidfeld |
696,3* |
91,3 |
32 |
15 |
15 |
Nelson Piquet |
677,6* |
72,6 |
24 |
16 |
17 |
Sebastien Buemi |
678,5* |
73,5 |
25 |
17 |
18 |
Giancarlo Fisichella |
652* |
47 |
15 |
18 |
19 |
Mark Webber |
656* |
51 |
16 |
19 |
16 |
Adrian Sutil |
679* |
74 |
25 |
20 |
20 |
Sebastien Bourdais |
667,5* |
74,5 |
25 |
* waga podana przez zespoły
Zwycięstwo zespołu Toyota w kwalifikacjach mogłoby być tłumaczone faktem, że kierowcy japońskiego teamu mieli najlżejsze bolidy.Tę samą lub podobną ilość paliwa w swoich samochodach mieli jednak Rubens Barrichello, Lewis Hamilton, Jenson Button i Fernando Alonso. Najcięższym bolidem spośród pierwszej trójki jechał Sebastian Vettel, który uzyskał trzeci czas. Przyjmując uproszczone rozumowanie wydaje się, że być może o 16kg lżejszy bolid drugiego Timo Glocka nie posiada takiego potencjału jak samochód Red Bull. Z największą ilością paliwa do GP Bahrajnu wystaruja kierowcy BMW Sauber.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: