Czas Toyoty
To już czwarte Grand Prix w tym sezonie. Czy kolorowy choć pustynny tor Sakhir przyniesie następne niespodzianki?
Sebastian Vettel, Jarno Trulli i Timo Glock po kwalifikacjach, GP Bahrajn |
![]() |
fot. Toyota
|
Po trzech wyścigach nowego sezonu Formuły 1 Mistrz Świata 2008 Lewis Hamilton zajmuje 10. pozycję w klasyfikacji kierowców. Posiadacz tytułu mistrzowskiego konstruktorów zespół Ferrari nie zdobył jeszcze w tym roku ani jednego punktu. Po sobotnich kwalifikacjach do wyścigu o GP Bahrajnu niewiele się zmieniło. Wielka trójka – Ferrari, McLaren Mercedes i BMW Sauber mają poważne kłopoty, aby dotrzymać kroku zespołom Brawn GP, Toyoty i Red Bull.
Do tej pory mówiło się wiele o spornym rozwiązaniu wyprowadzania strumienia powietrza spod bolidów Toyoty, Williamsa i zespołu Brawn GP. Dzisiaj kierowcy japońskiego zespołu byli rzeczywiście szybcy. Brawn GP także plasował się w czołówce. Trzeci z zespołów posiadający bolidy z budzącą wątpliwości interpretacją przepisów dotyczących dyfuzorów – Williams, mimo świetnej jazdy w czasie treningów nie radzi sobie już tak świetnie w kwalifikacjach. Ale kto zwrócił uwagę na rozwiązanie przedłużonych zakończeń tylnego skrzydła kończących się przy samych dyfuzorach bolidów Red Bull? Podłoga za tylną oponą w samochodach Red Bull także wygląda nieco inaczej niż u większości konkurentów, gdzie jest ona zupełnie płaska. Takie jej zakończenie w połączeniu z otworem przed tylnymi oponami powoduje zmniejszenie oporu wytwarzanego przez koło i poprawia efektywność bocznych kanałów dyfuzorów. Być może to właśnie jest jeden z powodów świetnych wyników zespołu Red Bull. W czasie kiedy Adrian Newey pracuje już nad nowszą wersją samochodu dla Vettela i Webbera inne zespoły kopiują jego dotychczasowe rozwiązania. To jak wyścig zbrojeń. W GP Bahrajnu z pierwszej linii wystartują kierowcy Toyoty a zaraz za nimi Sebastian Vettel i Jenson Button z Brawn GP. Żaden z tych zawodników nie posiada jednak KERS. System odzyskiwania energii kinetycznej i zastosowane już w Chinach udoskonalone rozwiązanie dyfuzorów będzie wspomagać Lewisa Hamiltona startującego za Vettelem.
To z pewnością nie jest zadowolony Robert Kubica |
![]() |
fot. BMW Motorsport
|
W KERS wyposażony był w trakcie sobotnich kwalifikacji także bolid Felipe Massy. Brazylijczyk uzyskał ósmy wynik. Różnica czasów jednego okrążenia pomiędzy ruszającym do wyścigu z pole position Jarno Trullim a kierowcą Ferrari wynosiła w Q3 prawie 1,4 sekundy. System ten nie pomógł też kierowcom BMW Sauber – Nick Heidfeld i Robert Kubica nie przeszli do trzeciej sesji kwalifikacyjnej.
Poz. |
Nr |
Kierowca |
Zespół |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Liczba |
1 |
9 |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:32.779 |
1:32.671 |
1:33.431 |
20 |
2 |
10 |
Timo Glock |
Toyota |
1:33.165 |
1:32.613 |
1:33.712 |
20 |
3 |
15 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:32.680 |
1:32.474 |
1:34.015 |
18 |
4 |
22 |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:32.978 |
1:32.842 |
1:34.044 |
20 |
5 |
1 |
Lewis Hamilton |
McLaren Mercedes |
1:32.851 |
1:32.877 |
1:34.196 |
18 |
6 |
23 |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:33.116 |
1:32.842 |
1:34.239 |
20 |
7 |
7 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:33.627 |
1:32.860 |
1:34.578 |
20 |
8 |
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:33.297 |
1:33.014 |
1:34.818 |
19 |
9 |
16 |
Nico Rosberg |
Williams |
1:33.672 |
1:33.166 |
1:35.134 |
21 |
10 |
4 |
Kimi Raikkonen |
Ferrari |
1:33.117 |
1:32.827 |
1:35.380 |
19 |
11 |
2 |
Heikki Kovalainen |
McLaren Mercedes |
1:33.479 |
1:33.242 |
14 |
|
12 |
17 |
Kazuki Nakajima |
Williams |
1:33.221 |
1:33.348 |
13 |
|
13 |
5 |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:33.495 |
1:33.487 |
13 |
|
14 |
6 |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:33.377 |
1:33.562 |
13 |
|
15 |
8 |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:33.608 |
1:33.941 |
18 |
|
16 |
20 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:33.722 |
10 |
||
17 |
12 |
Sebastien Buemi |
Toro Rosso |
1:33.753 |
9 |
||
18 |
21 |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:33.910 |
9 |
||
19 |
14 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:37.669 |
10 |
||
20 |
11 |
Sebastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:34.159 |
9 |
Waga bolidów podana przez FIA po kwalifikacjach ->
Mark Webber |
![]() |
fot. Red Bull
|
Zaraz po kwalifikacjach sędziowie techniczni podali wagę bolidów i ustawienie na starcie Grand Prix Bahrajnu.
Adrian Sutil, kierowca Force India stracił wywalczone 16. pole startowe. Sędziowie ukarali go przesunięciem na miejsce 19. za blokowanie Marka Webbera z zespołu Red Bull.
Sam Webber stwierdził, że ukarany powinien zostać nie zawodnik a zespół, ponieważ nie poinformował odpowiednio wcześnie Niemca, że kierowca Red Bull znajduje się na okrążeniu pomiarowym.
Poz. startowa |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga (kg) |
Paliwo (kg) |
Liczba okrążeń |
1 |
1 |
Jarno Trulli |
648,5 |
43,5 |
13 |
2 |
2 |
Timo Glock |
643 |
38 |
11 |
3 |
3 |
Sebastian Vettel |
659 |
54 |
17 |
4 |
4 |
Jenson Button |
652,5 |
47,5 |
15 |
5 |
5 |
Lewis Hamilton |
652,5 |
47,5 |
15 |
6 |
6 |
Rubens Barrichello |
649 |
44 |
13 |
7 |
7 |
Fernando Alonso |
650,5 |
45,5 |
14 |
8 |
8 |
Felipe Massa |
664,5 |
59,5 |
19 |
9 |
9 |
Nico Rosberg |
670,5 |
65,5 |
22 |
10 |
10 |
Kimi Raikkonen |
671,5 |
66,5 |
22 |
11 |
11 |
Heikki Kovalainen |
678,5* |
73,5 |
25 |
12 |
12 |
Kazuki Nakajima |
680,9* |
75,5 |
26 |
13 |
13 |
Robert Kubica |
698,6* |
93,1 |
32 |
14 |
14 |
Nick Heidfeld |
696,3* |
91,3 |
32 |
15 |
15 |
Nelson Piquet |
677,6* |
72,6 |
24 |
16 |
17 |
Sebastien Buemi |
678,5* |
73,5 |
25 |
17 |
18 |
Giancarlo Fisichella |
652* |
47 |
15 |
18 |
19 |
Mark Webber |
656* |
51 |
16 |
19 |
16 |
Adrian Sutil |
679* |
74 |
25 |
20 |
20 |
Sebastien Bourdais |
667,5* |
74,5 |
25 |
* waga podana przez zespoły
Zwycięstwo zespołu Toyota w kwalifikacjach mogłoby być tłumaczone faktem, że kierowcy japońskiego teamu mieli najlżejsze bolidy.Tę samą lub podobną ilość paliwa w swoich samochodach mieli jednak Rubens Barrichello, Lewis Hamilton, Jenson Button i Fernando Alonso. Najcięższym bolidem spośród pierwszej trójki jechał Sebastian Vettel, który uzyskał trzeci czas. Przyjmując uproszczone rozumowanie wydaje się, że być może o 16kg lżejszy bolid drugiego Timo Glocka nie posiada takiego potencjału jak samochód Red Bull. Z największą ilością paliwa do GP Bahrajnu wystaruja kierowcy BMW Sauber.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: