Czarny czy biały? Kolory dla motocyklistów
Część zdarzeń drogowych i wypadków z udziałem motocyklistów jest związana z trudnością w zauważeniu przez kierowców tych uczestników ruchu na drodze. Kluczowa jest oczywiście wielkość motocykla, ale okazuje się, że sytuację może poprawić odpowiedni kolor ubrania motocyklisty - najważniejsze, aby kontrastował z otoczeniem.
Kluczowa jest oczywiście wielkość motocykla, ale okazuje się, że sytuację może poprawić odpowiedni kolor ubrania motocyklisty – najważniejsze, aby kontrastował z otoczeniem. W przypadku wielokolorowej przestrzeni miejskiej najlepiej sprawdzi się kolor biały. Na terenie niezabudowanym, gdy tłem jest przede wszystkim niebo, optymalny będzie kolor czarny*.
Badania pokazują, że tradycyjny strój motocyklistów, czyli czarny, nie zapewnia dobrej widoczności w terenie zabudowanym. Na pewno warto rozważyć używanie dodatkowych elementów odzieży, takich jak np. kamizelki w kolorze białym – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Bezpieczeństwo motocyklistów podnosi już sam fakt używania odpowiedniej odzieży ochronnej. Taka odzież zmniejsza ryzyko obrażeń rąk i nadgarstków o 48%, a dolnych części ciała – o 68%.
Jednak sam strój, nawet najbardziej odpowiedni, nie zapewni bezpieczeństwa. Najważniejsze jest zachowanie przez motocyklistów właściwej prędkości, sygnalizowanie manewrów i ich spokojne wykonywanie – podkreśla Zbigniew Weseli.
W Polsce w 2016 roku wśród ofiar wypadków drogowych było 2078 motocyklistów, z czego śmierć poniosło 232, a rannych zostało 1846. Jeżeli doliczymy do tej grupy osoby poruszające się motorowerami, to liczba ofiar wzrośnie o 1353 osoby (70 zabitych, 1283 ranne)**.
* „Attention and search conspicuity of motorcycles as a function of their visual context”, Gershon, Ben-Asher & Shinar; SWOV „Motocyclists fact sheet”.
** policja.pl
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: