Agnieszka Serafinowicz

Oto pierwszy polski samochód w historii! Co wyróżniało CWS T-1? Galeria

CWS T-1, tak nazywał się pierwszy polski samochód.

Spis treści

Zapraszam na kawałek polskiej, motoryzacyjnej historii. W 1927 roku Centralne Warsztaty Samochodowe opuściły pierwsze egzemplarze pierwszego polskiego samochodu CWS T-1. Ostatecznie wyprodukowano kilkaset egzemplarzy tego pięknie odrestaurowanego dziś pojazdu. Samochody zabytkowe są dziś modne.

CWS T-1 (fot. Ludwik Rożniakowski@Polskie Muzeum; źr. Facebook)
CWS T-1 (fot. Ludwik Rożniakowski@Polskie Muzeum; źr. Facebook)

CWS T-1 – ile ich powstało?

Jakie rozwiązanie techniczne wyróżniało ten kawałek polskiej, motoryzacyjnej historii? Model ten produkowano w latach 1927 – 1931, dokładna liczba wyprodukowanych egzemplarzy i jego odmian nie jest dokładnie znana, a różne źródła podają różne liczby od około 400 do około 800-900 egzemplarzy. Auto zostało skonstruowane przez znanego w dwudziestoleciu międzywojennym inżyniera Tadeusza Tańskiego. Produkcja trwała dość krótko, bo 21 września 1931 roku polski rząd podpisał umowę z firmą Fiat na licencyjną produkcję Fiat 508. Umowa ta obligowała CWS, przemianowane już wówczas na Państwowe Zakłady Inżynierii, do zaprzestania produkcji modelu konkurencyjnego względem Fiata 508, a takim był właśnie CWS T-1.

CWS T-1 (fot. Ludwik Rożniakowski@Polskie Muzeum; źr. Facebook)
CWS T-1 (fot. Ludwik Rożniakowski@Polskie Muzeum; źr. Facebook)

CWS T-1 – wyjątkowy projekt

Co wyróżniało pierwszy polski samochód? Auto korzystało z rzędowego, czterocylindrowego silnika o pojemności 2984 cm3 uzyskującego do 61 KM mocy przekazywanej na koła tylne za pośrednictwem czterobiegowej, mechanicznej przekładni. To był duży pojazd, miał długość 4850 mm, dysponował nawet sześcioma miejscami, ale tym co szczególnie wyróżniało tę konstrukcję był fakt, że absolutnie każda śruba i nakrętka w tym aucie była w jednym rozmiarze M17. To był celowy i prosty w swoim geniuszu zabieg konstruktorów, którzy zastosowali to rozwiązanie by ułatwić serwisowanie tego auta przy braku rozwiniętej wówczas sieci warsztatów. Cały samochód można było kompletnie rozmontować jednym kluczem nasadowym!

Samochód produkowano w wielu wersjach nadwoziowych: torpedo (otwarte nadwozie czterodrzwiowe 4-osobowe), kareta (zamknięte nadwozie czterodrzwiowe sześcioosobowe), berlina (zamknięte dwudrzwiowe), kabriolet (dwudrzwiowe ze składanym dachem), a także ciężarowej (dwudrzwiowa kabina, część towarowa do zabudowy jako furgon lub pick-up).

CWS T-1 – galeria

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze