Ćwierć wieku temu pojawiło się pierwsze Audi RS. Pamiętasz je?
W 1994 roku na rynku pojawił się pierwszy model z rodziny Audi RS - RS 2 Avant. Od tego czasu Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH) zaprezentowało aż 25 modeli typu RS.
Pierwszy rozdział w historii RS powstał w roku 1994. Wtedy właśnie na rynku pojawiło się wyposażone w pięciocylindrowy silnik o mocy 315 KM Audi RS 2 Avant. Moc auta przenoszona była na jezdnię za pomocą sprawdzonego w wyścigach i w rajdach napędu quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym.
W roku 1999 natomiast, Audi RS 4 Avant zbudowane na bazie S4 zaskoczyło ile mocy może mieć samochód klasy średniej. Pod jego maską znalazł się silnik V6 o pojemności 2,7 litra. Pięć zaworów na cylinder i biturbo wykonywało w nim świetną robotę. Jednostka ta powstała we współpracy z firmą Cosworth Technology. Dzięki niej głowice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiększono przekrój kanałów powietrznych po stronie ssącej i sprężającej. Ponadto powiększono turbosprężarki i zwiększono – w porównaniu z S4 – ciśnienie doładowania. W wyniku tego, silnik modelu RS 4 rozwijał maksymalnie 380 KM mocy, zamiast 265 KM.
Druga generacja RS 4 pojawiła się w roku 2005. Charakteryzowało ją wiele innowacyjnych rozwiązań, z których wiele pochodziło wprost ze sportów motorowych. Najbardziej wyróżniającym się z nich był silnik V8 o mocy 420 KM. Był to pierwszy przypadek, w którym producent zastosował w swej konstrukcji połączenie bezpośredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osiągającego nawet 8250 obr./min. W roku 2007 silnik ten został wykorzystany w pierwszej generacji Audi R8.
Budując zawieszenie tego modelu wykorzystano najnowszą wtedy wersję stałego napędu na cztery koła quattro oraz użyty po raz pierwszy w roku 2002 w modelu RS 6 system dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control. Zaawansowany napęd quattro z samoblokującym się, centralnym mechanizmem różnicowym zapewniał optymalną przyczepność, asymetrycznie i dynamicznie rozdzielając moment obrotowy między osiami, w stosunku 40 procent na przód i 60 procent na tył. RS 4 Cabriolet jako pierwszy i jak dotąd jedyny model tego typu ze składanym dachem, dawał ogromną radość z jazdy nie tylko z powodu swych osiągów, ale również z uwagi na niepowtarzalną „muzykę” wolnossącego silnika V8.
Rok 2008 to rynkowa premiera RS 6 Avant, napędzanego podstaw skonstruowanym benzynowym silnikiem V10 z bezpośrednim wtryskiem i podwójnym doładowaniem. Dawało to imponujące 580 KM i 650 Nm momentu obrotowego.
W roku 2011 filozofia RS, za sprawą modelu RS 3 Sportback, napędzanego pięciocylindrowym silnikiem o mocy 340 KM, trafiła do samochodów kompaktowych. W 2013, RS Q3 rozszerzył zasięg najmocniejszych Audi o kolejny segment rynkowy – kompaktowych SUV’ów. Napędzany był przez montowany poprzecznie, pięciocylindrowy silnik 2,5 l – taki sam, jaki montuje się w Audi TT RS i RS 3. Motor początkowo wytwarzał 310 KM lecz jego moc w roku 2014 została zwiększona do 340 KM. Czas na kolejną zmianę w silniku RS Q3 nadszedł w 2016, gdy jego możliwości zwiększono do 367 KM.
Historia najmocniejszych i najszybszych Audi nadal się rozwija. W roku 2019 na rynku pojawiło się i pojawi sześć kolejnych modeli, z czego dwa to zupełnie nowe Audi RS.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: