Coraz mniej śmiertelnych wypadków na polskich drogach. Jak wypadamy na tle innych państw?
Polska znalazła się wśród krajów z największym spadkiem liczby śmiertelnych ofiar wypadków, poinformowała Komisja Europejska. Jak wypadamy na tle innych krajów? Gdzie jest wyjątkowo bezpiecznie na drogach, a gdzie wręcz przeciwnie?
Komisja Europejska opublikowała wstępne dane dotyczące ofiar śmiertelnych na drogach w 2021 roku. Szacuje się, że w zeszłym roku w wypadkach drogowych zginęło 19 800 osób. Oznacza to wzrost o 1000 zgonów (+5%) w porównaniu z 2020 rokiem, ale to nadal 3000 (-13%) mniej zgonów w porównaniu z 2019 rokiem, przed pandemią koronawirusa. Unijna komisarz ds. transportu Adina Valean, powiedziała:
Ponieważ wskaźniki ruchu (drogowego) wracają do normy, musimy zapewnić, że nie wrócimy do liczby zgonów na naszych drogach sprzed pandemii. Na poziomie UE podejmiemy starania poprzez finansowanie, ustawodawstwo i działania informacyjne, aby pomóc stworzyć (…) system bezpieczniejszej infrastruktury, bezpieczniejszych pojazdów, bezpieczniejszego korzystania z dróg i lepszej opieki powypadkowej. Jest to jednak wspólna odpowiedzialność państw członkowskich, branży i użytkowników dróg. Każdej śmierci i poważnych obrażeń na naszych drogach można uniknąć
Najbezpieczniej jest na drogach Szwecji. Najbardziej niebezpieczne drogi ma Rumunia
W 2021 roku najbezpieczniejsze drogi były w Szwecji (18 zgonów na milion mieszkańców), podczas gdy Rumunia miała najwyższy wskaźnik śmiertelności (93 zgony na milion mieszkańców). Średnia dla UE wyniosła 44 zgony na drogach na milion mieszkańców.
Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że poziom bezpieczeństwa najbardziej poprawił się Danii, Belgii, Portugalii, Polsce i na Litwie. Z kolei na Łotwie, w Słowenii i Finlandii liczba śmiertelnych ofiar wypadków wzrosła.
Ze wstępnych danych wynika, że dziewięć państw członkowskich (Dania, Niemcy, Irlandia, Cypr, Litwa, Malta, Polska, Portugalia i Szwecja) zarejestrowało najniższą w historii liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2021 roku.
Aż 52% śmiertelnych wypadków w UE miało miejsce na drogach wiejskich, w porównaniu z 40% na obszarach miejskich i 8% na autostradach. Kierowcy i pasażerowie samochodów stanowili 43% wszystkich ofiar ofiar śmiertelnych na drogach, piesi – 20%, użytkownicy jednośladów z napędem (motocykle i motorowery) – 18%, a rowerzyści – 10%.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: