Co zrobić ze zużytymi oponami? Jest na to dobry pomysł!
Zużytymi oponami można udekorować ogródek, ochronić nitkę toru wyścigowego, wykorzystać cały komplet aż do spalenia gumy podczas zawodów driftingowych. Jednak nadal resztki ogumienia zostają, a przemnożone przez liczbę samochodów i zmian opon dają tony gumowych odpadów. Co z nimi zrobić, żeby nie zanieczyszczać środowiska?
Grupa Michelin rozpoczyna budowę swojego pierwszego zakładu recyklingu opon. Inicjatywa jest prowadzona we współpracy ze szwedzką firmą Enviro, która opracowała opatentowaną technologię odzyskiwania sadzy, ropy, stali i gazu ze zużytych opon. Zakład, który powstaje w Chile w regionie Antofagasta, będzie przetwarzać wycofane z użytku opony w celu odzyskania i ponownego wykorzystania wszystkich składników znajdujących się w ogumieniu.
Czytaj: Opony zrobione z mniszka lekarskiego?
Ośrodek Michelin będzie w stanie przetwarzać 30 000 ton opon budowlanych rocznie, czyli prawie 60 proc. ogumienia tego typu wycofywanego każdego roku z eksploatacji w Chile. Stare opony będą odbierane bezpośrednio od klientów, a następnie transportowane do zakładu, gdzie zostanie pocięte i poddane obróbce. Dzięki innowacyjnym procesom recyklingu zakład Michelin będzie wspierał gospodarkę cyrkularną i umożliwi odzyskiwanie wszystkich składników znajdujących się w zużytych oponach.
Zobacz: Wim Delvoye i jego koronkowe opony oraz samochody
Technologia firmy Enviro pozwoli na wytworzenie wysokiej jakości materiałów, takich jak sadza, olej do pirolizy, gaz i stal nadających się do dalszego wykorzystania. Obecne plany zakładają ponowne użycie 90 proc. odzyskanych składników, które trafią do różnych produktów na bazie gumy, np. opon, taśm przenośnikowych i produktów antywibracyjnych. Pozostałe 10 proc. zostanie wykorzystane bezpośrednio przez zakład do wytworzenia ciepła i energii elektrycznej na własny użytek.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: