Karolina Chojnacka

Rok 2021 w motoryzacji. Podsumowanie najważniejszych zjawisk i wydarzeń

W 2021 roku zmieniło się wiele ważnych dla kierowców przepisów dotyczących między innymi ograniczenia prędkości i zasad pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. Co jednak ważne, nowe obowiązki, nakazy i zakazy nałożono nie tylko na kierowców, ale i dla pieszych. Czy znasz wszystkie nowe przepisy, które weszły w życie?

Rok 2021 dobiega już końca, przyszedł więc czas na jego podsumowanie. Był to bez wątpienia bardzo burzliwy czas dla kierowców…

Od 1 czerwca 2021 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy w ruchu drogowym; to między innymi ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Czy znasz wszystkie nowe przepisy, które weszły w życie? Jak zmieniło się prawo?

Pierwszeństwo pieszych na pasach

Od 1 czerwca 2021 roku obowiązują nowe zasady dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach. Kierowca jest zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście:

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.

Koniec z jazdą na zderzaku

Na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami ma wynosić połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m.

Ujednolicenie ograniczenia prędkości w dzień i w nocy

Koniec z wyższym limitem prędkości w nocy – w terenie zabudowanym standardowe ograniczenie do 50 km/h obowiązuje przez całą dobę. 

Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

Lex Uber

Od początku 2021 roku obowiązują przepisy, które zrównują status i wymagania wobec zawodowych taksówkarz’y i kierowców oferujących swoje usługi za pośrednictwem aplikacji takich jak Uber czy Bolt. Teraz taksówkarze amatorzy” też muszą mieć licencję, a samochody muszą być odpowiednio oznakowane i wyposażone.

Dopłaty do samochodów elektrycznych

W 2021 roku zaczął się program „Mój elektryk”. Maksymalna kwota dopłaty to 27 tysięcy złotych, z kartą dużej rodziny, niezależnie od ceny samochodu. Bbez karty dużej rodziny dopłata to 18 750 złotych.

e-TOLL zamiast viaTOLL

1 grudnia 2021 roku z państwowych, płatnych odcinków autostrad A2 Konin- Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica znikną bramki. Pobór opłat na nich przejęła Krajowa Agencja Skarbowa. Od tego dnia każdy kierowca, wjeżdżający na autostradę samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5t lub motocyklem, zobowiązany będzie posiadać ważny bilet autostradowy. W przeciwnym razie grozi mu mandat 500 złotych.

By opłacić przejazd autostradą należy kupić e-bilet autostradowy u partnerów systemu e-TOLL (np. na stacjach benzynowych) lub zainstalować państwową aplikację e-TOLL PL.

Kryzys półprzewodników

Od ponad roku branża motoryzacyjna zmaga się z gigantycznym kryzysem. Na skutek wielu niekorzystnych zbiegów okoliczności – od zakłóceń produkcji wywołanych przez pandemię i związane z tym przerwane łańcuchy dostaw, aż po zwiększony popyt na elektronikę użytkową – koncerny motoryzacyjne po prostu nie mają części niezbędnych do produkcji samochodów.

Niektórzy producenci całkowicie zatrzymali taśmy produkcyjne, inni utrzymali produkcję, ale znaczna część wyprodukowanych aut zamiast do klientów trafia najpierw na place, na których później miesiącami czekają na dostawę komponentów niezbędnych do ich ukończenia.

Ciekawe, co czeka kierowców w 2022 roku…

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze