W twoim aucie jest taki przycisk? Nie wciskaj go, bo tylko pogorszysz sytuację
Coraz więcej elektroniki w samochodach oznacza również, że możemy coraz lepiej dostosować swój samochód do naszych potrzeb i preferencji. Z niektórych funkcji jednak nie warto korzystać, ponieważ tylko popsujemy sobie przyjemność z jazdy.
Nowoczesne samochody wyposażone są często w całe mnóstwo gadżetów, które możemy dostosować do własnych preferencji. Otrzymujemy różne kolory oświetlenia nastrojowego do wyboru, możemy dostosować jak długo diodowe światła będą nas „odprowadzać” do domu, a nawet czy będą nas witać jakąś animacją.
Dostosować możemy także charakter samochodu do naszych potrzeb i nastroju, ale z tym akurat lepiej być ostrożnym.
Jak działa tryb Eco w samochodzie?
Obecnie wiele modeli można wyposażyć w tryby jazdy, mające sprawić, że auto stanie się bardziej sportowe lub komfortowe. Faktyczny wpływ takich ustawień na nasze wrażenia z jazdy, zależy od tego, pracę ilu podzespołów faktycznie to zmienia.
Wśród tych trybów zwykle pojawia się też taki ekologiczny, nazywany zwykle Eco. Niektórzy producenci, zanim jeszcze różne tryby jazdy zaczęły się pojawiać w samochodach, stosowali wyłącznie przycisk uruchamiający funkcję Eco (czasami oznaczaną jako Econ).
Jej działanie może się różnic zależnie od samochodu, ale zwykle łagodzi ona reakcję samochodu na gaz. Może też zmieniać nieco mapę silnika, a w autach elektrycznych nawet ograniczać jego moc.
Co daje tryb Eco?
W założeniu projektantów trybu Eco, ma on sprawić, że łatwiej nam będzie łagodnie operować gazem, przez co zmniejszymy zużycie paliwa. Często daje to niestety odwrotny skutek. Samochody stają się wtedy leniwe i przyspieszają niespiesznie, co może irytować kierowców, którzy zaczną mocniej wciskać gaz.
Ponadto zgodnie z zasadami ecodrivingu, powinniśmy w miarę możliwości szybko osiągnąć żądaną prędkość, a następnie ją utrzymywać, delikatnie muskając gaz. Mozolnie i długo się rozpędzając, wcale nie oszczędzimy paliwa.
Wpływ trybu Eco na skrzynię biegów
Jeśli nasz samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów, tryb Eco może mieć tym gorszy wpływ na podzespoły samochodu. Przekładania może wtedy na siłę utrzymywać jak najwyższe przełożenie i niechętnie redukować. To dodatkowo pogorszy dynamikę i wydłuży czas rozpędzania się, paradoksalnie podwyższając spalanie.
Jazda na bardzo niskich obrotach jest też niekorzystna dla elementów silnika i nie ma nic wspólnego z prawidłowym użytkowaniem samochodu. Pierwszym elementem który może w takim przypadku ucierpieć jest dwumasowe koło zamachowe.
Wpływ trybu Eco na klimatyzację
Tryb Eco może także zmniejszyć wydajność klimatyzacji i sprawić, że sprężarka włącza się rzadziej. Oszczędność na paliwie będzie raczej śladowa, natomiast wyraźnie pogorszy się komfort naszej jazdy w upalny dzień.
Z kolei jesienią lub podczas deszczowej pogody, szyby w naszym aucie mogą zacząć parować, zaraz po wyłączeniu się klimatyzacji, co dodatkowo wpłynie na widoczność i bezpieczeństwo.
Najnowsze
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Porsche zaprezentowało odświeżone warianty swojego najbardziej rozpoznawalnego samochodu - dziewięćset jedenastki. Porsche 911 GT3 i GT3 Touring, po raz pierwszy wprowadzone do oferty w tym samym momencie, mają być jeszcze bardziej udoskonalone i możliwe do spersonalizowania wedle upodobań każdego klienta. -
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
-
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
Zostaw komentarz: