
Co z samochodami z LPG po nowym roku? Wyjadą na ulice? Jest odpowiedź ministerstwa
Nowe przepisy dotyczące samochodów zasilanych LPG oraz CNG wejdą w życie już od nowego roku. Tymczasem pojawiły się uzasadnione obawy, że nowelizacja w praktyce uziemi wszystkie auta w Polsce, które są zagazowane.
Nasz niedawny tekst na temat tego problemu (link poniżej) wywołał sporo emocji i kontrowersji, wyrażonych w prawdziwej lawinie komentarzy. Nic dziwnego – wszak w Polsce mamy 2,6 mln samochodów z instalacjami gazowymi. Gdyby ich właściciele nagle nie mogli korzystać z nich legalnie, byłaby to prawdziwa katastrofa.
Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów!
Przypomnijmy, chodzi o nowelizację dostosowującą polskie przepisy do norm Unii Europejskiej. Pojawił się tam wymóg zgodności dokumentacji instalacji gazowej z regulaminem 115 EKG ONZ oraz stosowania wyłącznie instalacji mającej zatwierdzenie dla danego modelu i wersji silnikowej. Nie trzeba dodawać, że obecne homologacje nie spełniają tych wymogów i od 1 stycznia 2022 roku by się zdezaktualizowały. Oczywiście nic nie stałoby na przeszkodzie uzyskaniu nowej homologacji, ale to wymagałoby przeróbek oraz wystawiania nowego świadectwa homologacji… dla 2,6 mln pojazdów. Przedsięwzięcie raczej mało realne.
Testujemy nową Dacię Sandero z fabryczną instalacją LPG
Pocieszeniem była tu natomiast… niejasność przepisów. Trudno było określić, czy rzeczywiście konieczne będzie uzyskanie nowej homologacji, czy też nie. Aby sprawę wyjaśnić, kilku posłów PiS wysłało interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Oto co odpowiedział jego rzecznik prasowy, Szymon Huptyś:
Projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, a jednocześnie wprowadzają dodatkową (opcjonalną) krajową ścieżkę uzyskania homologacji, poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach.
Co to oznacza? Po pierwsze, że samochody już mające instalację LPG nie stracą nagle na nią homologacji od nowego roku. Po drugie osoby, zainteresowane zasilaniem swojego auta LPG nie będą musiały montować instalacji zgodnej z nowymi normami, a więc zauważalnie droższej. Pozostaje nadal jednak drobne „ale”. Podobnie jak we wspomnianym artykule: Autem z LPG nie wyjedziesz na ulicę od nowego roku? To efekt nowych przepisów! – powyższy scenariusz był już wcześniej brany pod uwagę jako możliwy, ale nadal z jednym zastrzeżeniem. Niektóre kraje mogą wymagać posiadania instalacji wyłącznie z nową homologacją. Ministerstwo nie odniosło się do tej kwestii, więc jeśli jeździcie czasem za granicę, warto śledzić kolejne informacje na ten temat.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: