
Masz samochód na zimówkach, a i tak nie możesz ruszyć? Wciśnij ten przycisk i po problemie
Współczesne samochody wspomagają kierowcę w wielu sytuacjach, ale nie zawsze ich pomoc jest pożądana. Producenci na szczęście przewidzieli to i doświadczony kierowca może wziąć sprawy w swoje ręce.
Co to jest kontrola trakcji (ASR)?
O systemie ABS słyszał chyba każdy kierowca, ale na temat ASR mówi się znacznie rzadziej. W historii motoryzacji mówiło się o nim niezbyt często, ponieważ gdy rozpoczęła się popularyzacja systemów elektronicznych wspomagających kierowcę, zwykle oferowano go już w pakiecie z ESP, które dla przeciętnego kierowcy jest znacznie bardziej przydatne.
Zadaniem systemu kontroli trakcji, jest zapobieganie buksowaniu kół napędzanych. Zwykle odbywa się to poprzez odcięcie mocy lub (znacznie rzadziej) przyhamowanie jednego z kół. To dlatego jego ingerencje często odczuwalne są dla kierowcy jako zdławienia silnika.
Kiedy kontrola trakcji pomaga, a kiedy przeszkadza?
Na co dzień kontrola trakcji przydatna jest najczęściej właścicielom mocnych samochodów. Takich, w przypadku których nawet wilgotny asfalt może doprowadzić do nagłego uślizgu napędzanej osi. Szczególnie przydatne jest to w autach tylnonapędowych, w których bardzo pomaga uniknąć popełnienia błędu na drodze.
Przeszkadzać może natomiast każdemu kierowcy, kiedy chce wyjechać pod zaśnieżony podjazd lub wydostać się z pełnego śniegu parkingu. Odcinanie mocy przez elektronikę potrafi wtedy stworzyć sporo problemów. Ale jest na to rozwiązanie.
Jak wyłączyć kontrolę trakcji (ASR) w samochodzie?
Wyłączenie kontroli trakcji może wyglądać różnie, zależnie od samochodu. Zwykle jest to przycisk oznaczony ślizgającym się samochodem oraz dopiskiem „OFF”. W starszych samochodach zwykle łączone to było z ESP. Może być tak, że pojedyncze naciśnięcie przycisku wyłączy jeden system, a przytrzymanie go oba. Czasami naciśnięcie przełącza je w tryb Sport, w którym elektronika pozwala nam na więcej. Ale może się zdarzyć, że to tylko wyłącznik kontroli trakcji, mający ułatwić ruszenie.
Warto więc zerknąć do instrukcji i sprawdzić, co w przypadku naszego auta robi ten przycisk. Właściciele nowszych samochodów mogą chcieć spojrzeć tam, aby dezaktywacje kontroli trakcji w ogóle znaleźć. Coraz częściej jest to funkcja ukryta w zakamarkach menu ekranu dotykowego.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: