Co się zmieni dla kierowców w 2023? Konfiskata, OC, przeglądy, punkty karne
Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Jak zwykle zmian jest sporo, wymieniamy te naszym zdaniem najważniejsze.
Spis treści
- Co się zmieni dla kierowców w 2023? Konfiskata aut
- Co się zmieni dla kierowców w 2023? Co z konfiskatą, gdy kierowca prowadził nie swoje auto?
- Co się zmieni dla kierowców w 2023? Wyższe kary więzienia dla pijanych
- Co się zmieni dla kierowców w 2023? Wyższe kary za brak OC
- Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Nowa procedura zaboru prawa jazdy przez starostów
- Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Nowe szkolenia niwelujące punkty karne
- Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Uszczelnione przeglądy diagnostyczne
Nowy Rok zawsze oznacza jakieś zmiany w przepisach, wymieniamy jakich zmian kierowcy mogą oczekiwać w 2023 roku. Co się zmieni dla kierowców w 2023?
Co się zmieni dla kierowców w 2023? Konfiskata aut
Nowelizacja kodeksu karnego wprowadzająca zapisy dotyczące konfiskaty aut pijanym kierowcom wejdzie w życie dopiero 13 grudnia 2023 roku. Oto w jakich sytuacjach są orzeknie przepadek pojazdu:
- Kierowca, który prowadzi pojazd mechaniczny mając więcej niż 1,5 promila alkoholu we krwi.
- Kierowca, który prowadząc pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości (od 0,5 promila alkoholu we krwi) spowoduje wypadek.
- Kierowca, który w ciągu dwóch lat od popełnienia pierwszego przestępstwa (jazda w stanie nietrzeźwości czyli od 0,5 promila alkoholu we krwi, ale nie więcej niż 1,5 promila) popełni je raz jeszcze.
Co się zmieni dla kierowców w 2023? Co z konfiskatą, gdy kierowca prowadził nie swoje auto?
A co w sytuacji, gdy pijany kierowca prowadził nie swoje auto? W takim przypadku będzie albo kara finansowa o równowartości pojazdu, który byłby przedmiotem konfiskaty, gdyby należał do kierowcy winnego prowadzenia w stanie nietrzeźwości, albo – w przypadku kierowców zawodowych – nawiązka w kwocie nie mniejszej niż 5000 zł na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Wartość kary równoważnej wartości auta ma być obliczana na podstawie kwoty polisy autocasco danego pojazdu, albo – gdy polisy takiej nie będzie, bo nie jest obowiązkowa – na podstawie średniej wartości rynkowej konkretnego typu i modelu pojazdu.
Co się zmieni dla kierowców w 2023? Wyższe kary więzienia dla pijanych
Nowelizacja Kodeksu karnego wprowadzająca konfiskatę wydłuży również kary więzienia dla pijanych kierowców. Dziś kierowca popełniający przestępstwo jazdy w stanie nietrzeźwości jest zagrożony karą do 2 lat więzienia. Po zmianach będzie to od 3 do 5 lat więzienia.
Co się zmieni dla kierowców w 2023? Wyższe kary za brak OC
Kara za brak OC jest powiązana ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce i w 2023 roku wzrośnie ona dwukrotnie. W okresie od 1 stycznia 2023 roku do 30 czerwca 2023 roku kierowcy, którzy zapomną o opłaceniu OC zapłacą:
- 1400 zł, gdy brak OC nie trwał dłużej niż 3 dni
- 3490 zł, gdy brak OC trwał od 4 do 14 dni
- 6980 zł, za brak OC trwający dłużej niż 14 dni
Od 1 lipca 2023 roku, do końca 2023 roku kary będą wyższe:
- 1440 zł, gdy brak OC nie trwał dłużej niż 3 dni
- 3600 zł, gdy brak OC trwał od 4 do 14 dni
- 7200 zł, za brak OC trwający dłużej niż 14 dni
Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Nowa procedura zaboru prawa jazdy przez starostów
Kolejną oczekiwaną zmianą jest dostosowanie niekonstytucyjnych procedur zaboru prawa jazdy za prędkość na zabudowanym (przekroczenie o ponad 50 km/h) lub za zbyt dużą liczbę pasażerów (ponad 3 osoby ponad limit) przewożonych przez kierowcę. Tak naprawdę zmieni się niewiele, bo pomiar prędkości i znaczne jej przekroczenie czy przewożenie zbyt dużej liczby osób, to nie są wykroczenia, których popełnienie wzbudzałoby wątpliwości. Przyjęcie mandatu przez kierowcę oznacza przyznanie się do winy i tym samym traci on prawo jazdy w pełni legalnie. Nowe procedury są konieczne w przypadku, gdy kierowca nie przyjmie mandatu (ale wówczas musi być pewien, że nie popełnił wykroczenia i musi to jeszcze udowodnić przed sądem, bo gdy mu się to nie uda poniesie jeszcze większe koszty).
Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Nowe szkolenia niwelujące punkty karne
Cały czas na nie czekamy, bo póki co wiadomo jedynie o projektach zmian w tym zakresie. 17 września 2022 roku zlikwidowane zostały szkolenia pozwalające zmniejszyć liczbę punktów karnych uzbieranych przez kierowcę. Jednocześnie okres obowiązywania punktów karnych wydłużył się do dwóch lat. Dziś nie ma żadnej procedury pozwalającej na zmniejszenie liczby punktów. Oczekuje się, że wprowadzone zostaną szkolenia resetujące liczbę punktów do zera, będą one droższe (mówi się o 500 zł) i dłuższe (28 godzin) niż te wcześniejsze, ponadto na takie szkolenie kierowca będzie mógł się zapisać raz na 5 lat. Jeżeli odbędzie szkolenie i w ciągu np. 2 lat uzbiera kolejny limit punktów nie będzie mógł już skorzystać z takiej formy kasacji punktów.
Nowe ceny egzaminów na prawo jazdy 2023 – zobacz!
Co się zmieni dla kierowców w 2023 roku? Uszczelnione przeglądy diagnostyczne
Kolejną spodziewaną zmianą jest uszczelnienie systemu obowiązkowych przeglądów technicznych pojazdów. Diagności będą musieli wykonać zdjęcie diagnozowanego pojazdu na stanowisku diagnostycznym, będą musieli również wykonywać zdjęcie licznika przebiegu oraz przechowywać tę dokumentację co najmniej przez 5 lat. Chodzi o naprawienie absurdalnej sytuacji, że w Polsce przeglądów nie przechodzi zaledwie 5 proc. pojazdów, podczas gdy w Niemczech jest to ponad 20 proc. Polacy tak bardzo dbają o auta? Raczej system diagnostyczny jest nieszczelny.
Przewiduje się również wprowadzenie większych opłat za badania, gdy kierowca się spóźni na badanie techniczne. Gdyby spóźnienie było większe niż 30 dni, wówczas badanie kosztowałoby podwójną stawkę. Z drugiej strony przewiduje się korzyści dla osób, które na badanie techniczne umówią się przed terminem (ale nie wcześniej niż 30 dni przed terminem), wówczas diagnosta po zaakceptowaniu stanu pojazdu i podbiciu badań, zaprosi kierowcę na kolejne badanie po roku + liczbę dni o ile wcześniej ów się zjawił (ale nie więcej niż 30 dni).
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Komentarze: