Co daje hamowanie silnikiem? Nie słuchaj „doświadczonych” kierowców
Polscy kierowcy lubią mieć własne teorie i przemyślenia na temat przepisów ruchu drogowego oraz techniki jazdy samochodem. Nie zawsze takie opinie czy przyzwyczajenia są właściwe i mają coś wspólnego z poprawnym zachowaniem. Tak jest na przykład z odpowiedzią na pytanie, czy powinno się hamować silnikiem.
Spis treści
- Co radzą kierowcy w kwestii hamowania silnikiem?
- Czy podczas hamowania silnikiem samochód zużywa paliwo?
- Czy hamować z wciśniętym sprzęgłem?
Co radzą kierowcy w kwestii hamowania silnikiem?
Na temat właściwej techniki jazdy samochodem często lubią się wypowiadać szczególnie kierowcy starszej daty. Tacy, którzy uważają, że z racji posiadania prawa jazdy od paru dekad, czują się autorytetami.
Wśród takich kierowców popularna opinia głosi, że kiedy tylko jest taka możliwość, powinniśmy wrzucać luz i pozwalać pojazdowi na swobodne toczenie się. Jednostka pracuje wtedy na wolnych obrotach, więc spalanie jest minimalne, a pojazd porusza się siłą własnego pędu.
Dlatego często można usłyszeć od takich osób, że nie warto hamować silnikiem, ponieważ auto szybciej wytraci pęd i znowu będziemy musieli wciskać gaz, żeby je rozpędzić, tracąc cenne paliwo.
Kiedy zmienić opony na letnie? To trzeba wiedzieć
Czy podczas hamowania silnikiem samochód zużywa paliwo?
Opisana wyżej logika rzeczywiście się sprawdza w praktyce. Pod warunkiem, ze macie Malucha, Dużego Fiata czy inny samochód z gaźnikiem. Jeśli natomiast poruszacie się czymś nowocześniejszym, mającym silnik z wtryskiem paliwa, rady starszych kierowców są do niczego. Gdy zdejmiecie nogę z gazu i pozostawicie pojazd na biegu, nie zużywa on nic paliwa.
Taka jazda jest też bezpieczniejsza – pojazd lepiej reaguje na ruchy kierownicy, gdy hamujemy silnikiem (lekko dociążony jest wtedy przód) i w każdej chwili możemy dodać gazu, żeby przyspieszyć. Hamowanie silnikiem i jazda w sposób przewidujący, pozwalają tez na oszczędzanie hamulców, co jest kolejną korzyścią.
Czy hamować z wciśniętym sprzęgłem?
Niektórzy kierowcy preferują jeszcze inny styl jazdy, poruszając się z wciśniętym sprzęgłem. Przekonani są, że to taka metoda wykorzystania pędu samochodu pozwala szybciej reagować.
Wiecie już, że powstrzymywanie się od hamowania silnikiem, nie poprawia spalania. Za to jazda na wciśniętym sprzęgle bardzo przyspiesza jego zużycie. Wymiana tego elementu może iść w tysiące złotych.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Marek praktyk - 2 marca 2024
Nie dpoatrzylem się żadnej bzdury w tym artykule jest tak jak pisze autor, teraźniesze silniki sterowane są elektrycznym sterowaniem obrotami silnika. Podczas hamowania silnikem odcinane jest dawkowanie paliwa do uzyskania wolnych obrotów położenie pedała gazu równe jest zero i paliwo w tym czasie nie jest dostarczane
Stanisław - 2 marca 2024
Ciekawe czy autor może podać wyniki badań/testów popierajacych prezentowaną tezę…
Halina KowSka - 2 marca 2024
Autor artykułu to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera ,który ma celowo wgrane złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.
Jan kowSki - 2 marca 2024
Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.
Jan kowalski - 2 marca 2024
Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.
Jan kowalski - 2 marca 2024
Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.
Jan kowalski - 2 marca 2024
Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.