Ewa Kania

Co daje hamowanie silnikiem? Nie słuchaj „doświadczonych” kierowców

Polscy kierowcy lubią mieć własne teorie i przemyślenia na temat przepisów ruchu drogowego oraz techniki jazdy samochodem. Nie zawsze takie opinie czy przyzwyczajenia są właściwe i mają coś wspólnego z poprawnym zachowaniem. Tak jest na przykład z odpowiedzią na pytanie, czy powinno się hamować silnikiem.

Spis treści

Co radzą kierowcy w kwestii hamowania silnikiem?

Na temat właściwej techniki jazdy samochodem często lubią się wypowiadać szczególnie kierowcy starszej daty. Tacy, którzy uważają, że z racji posiadania prawa jazdy od paru dekad, czują się autorytetami.

Wśród takich kierowców popularna opinia głosi, że kiedy tylko jest taka możliwość, powinniśmy wrzucać luz i pozwalać pojazdowi na swobodne toczenie się. Jednostka pracuje wtedy na wolnych obrotach, więc spalanie jest minimalne, a pojazd porusza się siłą własnego pędu.

Dlatego często można usłyszeć od takich osób, że nie warto hamować silnikiem, ponieważ auto szybciej wytraci pęd i znowu będziemy musieli wciskać gaz, żeby je rozpędzić, tracąc cenne paliwo.

Kiedy zmienić opony na letnie? To trzeba wiedzieć

Czy podczas hamowania silnikiem samochód zużywa paliwo?

Opisana wyżej logika rzeczywiście się sprawdza w praktyce. Pod warunkiem, ze macie Malucha, Dużego Fiata czy inny samochód z gaźnikiem. Jeśli natomiast poruszacie się czymś nowocześniejszym, mającym silnik z wtryskiem paliwa, rady starszych kierowców są do niczego. Gdy zdejmiecie nogę z gazu i pozostawicie pojazd na biegu, nie zużywa on nic paliwa.

Taka jazda jest też bezpieczniejsza – pojazd lepiej reaguje na ruchy kierownicy, gdy hamujemy silnikiem (lekko dociążony jest wtedy przód) i w każdej chwili możemy dodać gazu, żeby przyspieszyć. Hamowanie silnikiem i jazda w sposób przewidujący, pozwalają tez na oszczędzanie hamulców, co jest kolejną korzyścią.

Czy hamować z wciśniętym sprzęgłem?

Niektórzy kierowcy preferują jeszcze inny styl jazdy, poruszając się z wciśniętym sprzęgłem. Przekonani są, że to taka metoda wykorzystania pędu samochodu pozwala szybciej reagować.

Wiecie już, że powstrzymywanie się od hamowania silnikiem, nie poprawia spalania. Za to jazda na wciśniętym sprzęgle bardzo przyspiesza jego zużycie. Wymiana tego elementu może iść w tysiące złotych.  

Komentarze:

Marek praktyk - 2 marca 2024

Nie dpoatrzylem się żadnej bzdury w tym artykule jest tak jak pisze autor, teraźniesze silniki sterowane są elektrycznym sterowaniem obrotami silnika. Podczas hamowania silnikem odcinane jest dawkowanie paliwa do uzyskania wolnych obrotów położenie pedała gazu równe jest zero i paliwo w tym czasie nie jest dostarczane

Odpowiedz

Stanisław - 2 marca 2024

Ciekawe czy autor może podać wyniki badań/testów popierajacych prezentowaną tezę…

Odpowiedz

Grizzly - 3 marca 2024

Jaka jest różnica kiedy silnik w czasie jazdy kręci np. 3000 r/min. a kiedy hamuje też ma 3000 r/min. ? Czy Twoja normalna jazda polega na pykającym na wolnych obrotach silniku ? Chyba jednak nie. Twoje tłumaczenie o oleju nadaje się do wykorzystania przez jakiś kabaret.

Odpowiedz

Arek - 3 marca 2024

Chyba nie do końca zdaje Pan soboe sprawe z tego co mówi. Silnik na niskich obrotach jest o wiele gorzej smarowany, niższe ciśnienie oleju i gorsze smarowanie gładzi cylindrow mgłą olejową. Szczególnie kiedy mamy juz trochę zużyty silnik i dojdzie do tego kiepski olej, to tarcie z plynnego zaczyna przechodzic w graniczne czyli smarowane powierzchnie zaczynają się tykać a więc zużywać. Na wyższych obrotach powierzchnie skarowane są rozdzielone warstwą filmu olejowego.

Odpowiedz

Andy Jędrzej - 2 marca 2024

Tu nie chodzi o spalanie mniejsze, a o zużywanie się silnika. Jeżeli często zamiast wysokich obrotów z góry, podczas hamowania silnikiem, silnik będzie sobie pykał na niskich obrotach, to na pewno jego życie się przedłuży i to znacznie. Oprócz tego ma czas sobie trochę ostygnąć olej, bo wiadomo że z góry, jest przeważnie po podjeździe do góry. Ja na pewno będę wrzucał na luz, gdzie to jest tylko możliwe.

Odpowiedz

Halina KowSka - 2 marca 2024

Autor artykułu to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera ,który ma celowo wgrane złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.

Odpowiedz

Artur G - 3 marca 2024

„Wielep” to ktoś, kto wie lepiej. Pozdrawiam „wielepów”

Odpowiedz

Ziutek - 2 marca 2024

Radzę temu pismakowi niech wrzuci na luz i więcej nie zajmuje się motoryzacją – to cię chłopcze przerasta – tak po prostu , Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Piotr - 2 marca 2024

Dramat. To jak metoda ze sprzęgłem czy puszczaniem na luz ma się do nie wprowadzaniem w samochodach wolnego koła chyba trabant miał takie cudo. A po co w retardery. Do szkoły proponuje. Zgadzam się z redaktorem ale co do wyłączania paliwa jak puścimy gaz nie jestem przekonany bo tego nie przetestowałem .

Odpowiedz

Jan Kowalski - 2 marca 2024

Bzdura

Odpowiedz

Jan kowSki - 2 marca 2024

Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.

Odpowiedz

Jan kowalski - 2 marca 2024

Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.

Odpowiedz

Bbbe - 2 marca 2024

No nie, nie zawsze zużywa. Jak jedziesz na biegu z górki to komputer wyłącza dozowanie paliwa a silnik pracuje na podciśnieniu.

Odpowiedz

Jan kowalski - 2 marca 2024

Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.

Odpowiedz

Jan kowalski - 2 marca 2024

Autor to typowy ignorant wierzący we wskazania komputera który ma celowo złe oprogramowanie.Podobnie jak „ekologiczne” niemieckie auta eksportowane do USA !!! Silnik który pracuje zawsze zużywa paliwo! Jazda z górki na luzie spowoduje że dalej zajedziesz i spalisz mniej.Skąd wiem ? Jeżdżę codziennie do pracy toyotą corollą i próbowałem już różnych opcji.Ta jest najwłaściwsza.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze