Ciężarówki na służbie w wojsku
Na motocaina.pl/militaria nie skąpimy materiałów o wojskowych ciężarówkach. Tym razem chcemy powiedzieć nieco więcej o ich podziale i konfiguracji. Dowiecie się, jakie cechy muszą wyróżniać te pojazdy na tle cywilnych, opróczy przysłowiowej farby khaki oraz saperki.
Wieloosiowe samochody terenowe stanowią zaledwie niewielki udział produkcji na rynku cywilnym – konfiguracja 6×6 (samochody z napędem na sześć kół) to jedynie 1,9 %, a 8×8 to zaledwie 0,3 % ogólnej liczby sprzedawanych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 15 ton. Biorąc pod uwagę fakt niekiedy ponad rocznego okresu oczekiwania na realizację zamówienia, większość firm jest zainteresowana sprzedażą mniej skomplikowanych pojazdów.
Humwee reprezentuje samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności |
![]() |
Fot. E. Milcar
|
Głównym wyróżnikiem wojskowych samochodów ciężarowo-terenowych są zdolności do jazdy w trudnym terenie i po bezdrożach. W tym celu stosuje się napęd wszystkich kół oraz: blokady mechanizmów różnicowych, duże rozpiętości przełożeń uzyskiwane przy pomocy skrzyń rozdzielczych i zwolnic. Ponadto nieodzowne jest stosowanie pojedynczego, terenowego ogumienia, wysokiego prześwitu oraz wyciągarek.
Powszechną konfiguracją układu jezdnego jest 4×4, jednak jeśli celem jest jednorazowe przewożenie większych ładunków, niezbędne jest sięganie po rozwiązania trzy (6×6) i czteroosiowe.
Stosowanie większej liczby osi oznacza większe koszty zakupu i eksploatacji, a także spadek sprawności mechanicznej układu przeniesienia napędu, ale jeśli na szali stawiamy wzrost ładowności i nośności (szczególnie rośnie ładowność techniczna), większe możliwości pokonywania typowych przeszkód terenowych w porównaniu do konfiguracji 4×4 wydaje się, że w ekstremalnym terenie należy użytkować właśnie takie samochody. Trzeba też wziąć pod uwagę często trudne do przewidzenia na etapie zakupu zabudowy różnorodnych wersji specjalistycznych.
Obowiązująca w siłach zbrojnych RP struktura środków transportu samochodowego – kompatybilna z obowiązującymi w armiach NATO – przewiduje w grupach samochodów ciężarowo-terenowych:
– grupa 1 – samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności (ład. do 2 t),
– grupa 2 – samochody małej ładowności wysokiej mobilności (ład. do 4 t),
– grupa 3 – samochody średniej ładowności wysokiej mobilności (ład. do 7 t),
– grupa 4 – samochody dużej ładowności (ład. pow. 7 t).
Star 944 to masowo używany samochód małej ładowności wysokiej mobilności |
![]() |
Fot. E. Milcar
|
Przeznaczenie samochodów małej ładowności wysokiej mobilności to głównie wsparcie materiałowe kompanii i batalionów, czyli samochód bazowy do tworzenia wersji specjalnych np. furgonu czy sanitarki. Podstawowa dane takiego pojazdu to: układ jezdny 4×4, ładowność 3-4 tony, masa całkowita ok. 9 t, masa holowanej przyczepy 4,5 t, moc silnika 200 KM, moc jednostkowa 22 KM/t, głębokość brodzenia 0,8 m, przystosowanie do transportu lotniczego, wyciągarka o sile uciągu 5 t.
Jelcz 442 „Bartek” to prototyp samochodu średniej ładowności wysokiej mobilności |
![]() |
Fot. E. Milcar
|
Przeznaczenie samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności to wsparcie materiałowe batalionów, czyli samochód bazowy do tworzenia wersji specjalnych np. cysterny, ciągniki. Podstawowe dane takiego pojazdu to: układ jezdny 6×6, ładowność 6-7 tony, masa całkowita ok. 15 t, masa holowanej przyczepy 9,5 t, moc silnika 240 KM, moc jednostkowa 17 KM/t, głębokość brodzenia 0,8 m, przystosowanie do transportu lotniczego, wyciągarka o sile uciągu 7 t.
W grupie samochodów dużej ładowności króluje Jelcz 662, polska armia nie posiada samochodów 8×8 |
![]() |
Fot. E. Milcar
|
Przeznaczenie samochodów dużej ładowności powiększonej mobilności to wsparcie materiałowe brygad, np. kołowe wozy zabezpieczenia technicznego. Podstawowa charakterystyka tych pojazdów to: układ jezdny 8×8, ładowność 14 – 20 t, masa całkowita 32 t, masa holowanej przyczepy 16 t, moc silnika 500 KM, moc jednostkowa 15,5 KM/t, głębokość brodzenia 1 m, w wersji KWZT przystosowanie do holowania sprzętu o masie 30 t, wyciągarka o sile uciągu 25 t, wyposażenie w żuraw.
Ochrona balistyczna to przede wszytkim kabiny pancerne. |
![]() |
Fot. E. Milcar
|
Nie należy zapominać o konieczności zapewnienia ochrony balistycznej w przypadku powyżej opisanych pojazdów, co związane jest z właściwym zapasem ładowności, położeniem środka masy (groźba przeciążenia przedniej osi) oraz nośnością kabiny.
Najnowsze
-
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców. -
Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
-
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
-
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Zostaw komentarz: