Ciężarówka z historią
Historia budowy pierwszego prototypu Unimoga rozpoczęła się tuż po zakończeniu II wojny światowej, kiedy to niemiecki konstruktor Albert Friedrich po raz pierwszy sformułował nazwę Universal-Motorgerät. Dziś wiadomo, że to jeden z najbardziej odpornych terenowo sprzętów świata.
Unimog od zawsze nie bał się ciężkiej pracy |
![]() |
Fot. Daimler
|
Głównym założeniem konstrukcyjnym Unimoga była uniwersalność pojazdu, który miał sprawdzić się we wszystkich dziedzinach gospodarki i jednocześnie nie wyglądać jak typowy traktor. Budowa prototypu trwała tylko 7 miesięcy. Do jego produkcji wykorzystano m.in.: układ napędowy oraz osie z Zahnradfabrik z Augsburga, odlewy wykonane w firmie Böhringer, silnik benzynowy Mercedes-Benz i opony Continental. Pojazd był gotowy 9 października 1946 r., a przełom lat 1946/47 – niezwykle mroźną zimę – poświęcono na testowanie prototypu. Już na początku roku 1947 opracowano w Mercedes-Benz nowy silnik, tym razem wysokoprężny OM 636. Produkcję seryjną samochodu rozpoczęto w zakładach firmy Boehriger.
Wersje wojskowe Unimoga są proste i niezawodne |
![]() |
Fot. Motocaina
|
Świetne walory terenowe to efekt nisko położonego środka masy, duży kąt natarcia i zejścia, duży kąt rampowy i wysoki prześwit oraz możliwość brodzenia do 1,2 m. Unimog znajduje szereg zastosowań jako: ciągnik zestawów przeciwlotniczych i artyleryjskich, wóz inżynieryjny, pług śnieżny, mobilny dźwig, wersja skrzyniowa (przewozi 16 osób). Transport strategiczny jest możliwy za pomocą samolotów C130 oraz C160.
Współczesny Unimog oferowany wojsku obejmuje modele U3000/U4000 oraz U5000, w którym wykorzystuje się silniki Mercedesa – 4-cylindrowe diesle OM 904 LA (moc 150 lub 177 KM) i OM 924 LA (moc 218 KM); wszystkie jednostki spełniają Euro IV w zakresie czystości spalin. Moc maksymalna osiągana jest przy 2200 obr./min., moment maksymalny w przypadku najmocniejszego silnika wynosi 810 Nm w zakresie 1200 – 1600 obr./min.
W pojeździe tym napędzane są wszystkie koła w konfiguracji 4×4 lub 6×6. Najczęściej występują z 2-drzwiową, 3-osobową kabiną z miękkim lub twardym dachem i płaskimi szybami, co ma ułatwić ich wymianę i zmniejszyć możliwość uszkadzania. Wnętrze kabiny jest bardzo skromne, ale i funkcjonalne. Wyrażny jest tu brak szczególnych wygód, a mimo to można powiedzieć, że podróż Unimogiem jest komfortowa. Dzieje się tak głównie za sprawą dobrze zestrojonego zawieszenia zależnego – trafnego doboru solidnych sprężyn z amortyzatorami teleskopowymi i stabilizatorami przechyłu.
Do szosowej jazdy angażowana jest tylko tylna oś, w przypadku zmiany nawierzchni napęd przedni jest dołączany przez kierowcę dźwignią. Przednia i tylna oś wyposażone są w blokady mechanizmów różnicowych. Samochody są napędzane przez wysokoprężne, cztero i sześciocylindrowe, silniki Mercedesa o mocy 60-240 KM. Moc silnika dostosowana jest do masy całkowitej pojazdu oraz jego przeznaczenia. Osiągi samochodów są szczególnie dobre, jeśli chodzi o pokonywanie przeszkód terenowych. Prędkość maksymalna nie jest wysoka i dochodzi do 85 km/h (w najmocniejszych modelach jest ograniczana elektronicznie).
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: