Chip tuning diesla – wady, zalety i ile kosztuje
Jak szybko i tanio zwiększyć moc silnika? Przeprowadź chip tuning - czytamy ogłoszenia w Internecie. Czy chip tuning się opłaca w Dieslu? Czy istnieją negatywne skutki chip tuningu Diesla?
Chipowanie silnika cieszy się dużą popularnością wśród osób chcących poprawić osiągi swojego pojazdu. Niska cena w porównaniu z tuningiem mechanicznym, możliwość przywrócenia pojazdu do stanu fabrycznego i krótki czas oczekiwania na samochód przyczyniają się do wzrostu popularności takiego rozwiązania. Chip tuning jest opłacalny zwłaszcza w autach z silnikami Diesla, ze względu na to, że zazwyczaj turbodoładowane, a to w turbosprężarkach znajdują się ukryte pokłady mocy. Dzięki turbosprężarce moc samochodu może wzrosnąć o ok. 30 procent, z kolei w silniku wolnossącym może wzrosnąć o ok. 10 procent.
Co to jest chip tuning?
Mapowanie silnika – jak inaczej określa się chip tuning – to elektroniczne zwiększenie mocy silnika pojazdu. Tuner podłącza się do sterownika i modyfikuje jego parametry wykorzystując rezerwy pozostawione przez producenta. Dlaczego producent zostawia rezerwy mocy? Ponieważ pozostawia sobie w ten sposób możliwość stworzenia tego samego modelu samochodu z mocniejszym silnikiem. Rezerwy mocy są największe w pojazdach z turbosprężarkami, dlatego zwłaszcza w nich chip tuning jest najbardziej opłacalny. Ponadto, oprócz wzrostu mocy, następuje również zmniejszenie ilości zużywanego paliwa.
Chip tuning diesla
Decydując się na przeprowadzenie chip tuningu musimy rozpocząć od poszukania odpowiedniego specjalisty. Jeśli trafimy na tunera, który źle przeprowadzi mapowanie silnika to zapewnimy sobie więcej strat niż zysku. Profesjonalista przebada naszą jednostkę napędową, aby upewnić się, że przeprowadzenie chip tuningu jest w ogóle bezpieczne dla naszego pojazdu, a jeśli okaże się, że silnik i jego osprzęt ma wady to postara się je naprawić. Dopiero po doprowadzeniu pojazdu do odpowiedniego stanu technicznego rozpocznie proces zwiększania mocy. W przeciwnym razie, jeśli chip tuning zostanie wykonany bez sprawdzenia silnika i okaże się, że jednostka jest w słabej kondycji to może dojść do poważnych awarii.
Coraz częściej producenci utrudniają dostęp do sterownika silnika, dlatego ważne jest, aby udać się do tunera, który będzie wiedział co robić w takich sytuacjach. Jeśli dostęp do sterownika nie będzie możliwy, co zdarza się zwłaszcza w nowszych samochodach, doświadczony tuner będzie potrafił obejść system, a w ostateczności zaproponuje nam użycie powerboxa, który jest alternatywą chip tuningu. W głównej mierze powerbox działa tak samo jak chip tuning. Różnica polega tylko w procesie – w chip tuningu tuner sam modyfikuje parametry silnika, a box ma już wgrane mapy sterowania. Na powerboxa warto zdecydować się również, kiedy mamy samochód na gwarancji, ponieważ przed wizytą w ASO wystarczy odłączyć wtyczkę, a w przypadku chip tuningu taka możliwość nie istnieje, przez co stracimy gwarancję.
Następną sprawą jest podjęcie decyzji, o ile procent chcemy wzmocnić silnik. W tym punkcie musimy kierować się rozsądkiem i słuchać zaleceń specjalisty, np. nowsze ropniaki nie mogą zostać wzmocnione tak bardzo, jak starsze. Wynika to z faktu, że nowoczesne jednostki już są mocno wysilone i przesadzenie ze wzrostem mocy doprowadzi do szybszego zużycia jednostki napędowej. Natomiast starsze modele samochodów mają większy margines rezerwy mocy, przez co wzrost mocy może wynieść nawet do 30 procent.
Przesadzenie ze wzmocnieniem diesla obciąża silnik i jego osprzęt, co w krótkim odstępie czasu doprowadzi do poważnej awarii, np. sprzęgła i dwumasy, półosi, skrzyni biegów, bloku silnika i głowicy. Dlatego warto udać się do profesjonalnego tunera, który sprawdzi samochód, doradzi nam jaki przyrost mocy jest bezpieczny i będzie wiedział jak zabrać się za modyfikację silnika.
Ile kosztuje chip tuning diesla?
Chip tuning diesla jest zazwyczaj tańszy niż jednostki wolnossącej. Cena zależy również od serwisu i mocy pojazdu. Ceny za przeprowadzenie chip tuningu zaczynają się od 800 złotych, a kończą na kilku tysiącach złotych.
Chip tuning – zalety
- wzrost mocy silnika,
- zmniejszenie zużycia paliwa,
- możliwość zmodyfikowania pracy skrzyni automatycznej DSG,
- krótki czas oczekiwania – chip tuning zajmuje zazwyczaj od 5-8 godzin,
- niska cena,
- możliwość przywrócenia jednostki do stanu fabrycznego
Chip tuning – wady
Dobrze przeprowadzony chip tuning nie powinien powodować żadnych awarii. Jednak wzrost mocy może w szczególności powodować szybsze zużywanie się dwóch elementów – turbosprężarki i filtra DPF. Wzrost mocy powoduje wzrost temperatury spalin, co może skutkować pęknięciem filtra cząstek stałych oraz korpusu turbosprężarki.
W dodatku źle przeprowadzony chip tuning może uszkodzić program sterujący, przez co będą pojawiać się kontrolki oznaczające poważne problemy, a samochód będzie przechodził w tryb awaryjny.
Po przeprowadzonym chip tuningu będą czekały nas też częstsze wizyty w serwisach. Systematyczne wymiany olejów oraz filtrów pomogą nam w utrzymaniu jednostki napędowej i jej osprzętu w odpowiednim stanie i unikniemy tym sposobem jej szybszego zużycia.
Ostatnia wada dotyczy tylko pojazdów na gwarancji, ponieważ po wykryciu przez ASO modyfikacji stracimy ją. Dlatego w takich sytuacjach lepiej zdecydować się na powerboxa.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: