
Chińskie auta są już bezpieczne? Zdziwisz się, jak dobrze przechodzą testy zderzeniowe Euro NCAP. Tesla model Y kradnie show
Czy chińskie auta to bezpieczne samochody? Do tej pory wiedzieliśmy, że nie. Jednak teraz przechodzą testy zderzeniowe Euro NCAP - z jakim wynikiem?
Spis treści
- Samochody koreańskie a test Euro NCAP
- Tesla model Y – wyniki testów Euro NCAP
- Chińskie auta – które marki i modele są przetestowane przez Euro NCAP?
Koncerny z Azji mają coraz silniejszą pozycję na europejskim rynku motoryzacyjnym. Udowadniają, że potrafią produkować auta, które podobają się na Starym Kontynencie. Czy chińskie auta spełniają normy bezpieczeństwa?
Samochody chińskie a test Euro NCAP
Euro NCAP to niezależna organizacja badająca bezpieczeństwo pojazdów oferowanych w Europie. Maksymalna ocena, jaką można zdobyć w przeprowadzanych przez instytucję testach zderzeniowych i bezpieczeństwa to pięć gwiazdek. Organizacja kilka razy w roku publikuje raporty z najświeższych testów.
W testach przeprowadzonych w 2021 roku dobrze wypadł już chiński producent Lynk&Co, który oferuje w Europie model 01 – crossovera z napędem hybrydowym plug-in (PHEV, hybryda z wtyczką). W jego ślady idą inni producenci aut z Chin.

Tym razem Euro NCAP wzięło na warsztat kolejne azjatyckie marki, włączając w to chińskiego producenta Great Wall Motor Company (GWM).
Przetestowano dwie skrajnie różne chińskie auta. Pierwszy, to niewielki miejski model Ora Funky Cat, zaś drugi – przestronny SUV Wey Coffee 01. Oba auta zadebiutowały w 2021 roku podczas targów IAA w Monachium. Oba uzyskały maksymalną liczbę – pięć gwiazdek w teście Euro NCAP.

Ora Funky Cat to samochód w pełni elektryczny, z kolei poddany testom WEY Coffee 01 to auto hybrydowe z dwulitrowym silnikiem spalinowym. Pomimo istotnych różnic w gabarytach pojazdów uzyskały one niemal identyczną ocenę w kategorii ochrony dorosłego. Odpowiednio 92 proc. i 91 proc. Dla porównania: BMW i4 – elektryczny model z Bawarii – otrzymał cztery gwiazdki. Europejski producent „poległ” w kategorii „asystent bezpieczeństwa”.

Samochody koreańskie a test Euro NCAP
Genesis GV60 – auto produkowane przez koncern Hyundai otrzymał pięć gwiazdek. Nieco gorzej wypadły Kia Niro – cztery gwiazdki – bazowa wersja nie jest wyposażona we wszystkie systemy bezpieczeństwa. Odpowiednio doposażone auto dostało pięć gwiazdek. Identyczna sytuacja dotyczyła modelu Sportage.

Tesla model Y – wyniki testów Euro NCAP
Czarnym koniem najnowszego podsumowania testów okazała się Tesla Model Y. W kategorii „ochrona dorosłego” otrzymała 97 proc. wynik, z kolei „asysta bezpieczeństwa” została oceniona na 98 proc. Wspomniany wcześniej model Lync&Co 01 otrzymał przed rokiem 96 proc. za „ochronę dorosłego”.
Model Y, zbudowany w berlińskiej Gigafactory Tesli, uzyskał pełną liczbą punktów za asystenta pasa ruchu i nowy system monitorowania kierowcy oparty na kamerze kabinowej. Testy wykazały także, że system wizyjny w modelu Y działający wyłącznie z kamerą sprawdza się wyjątkowo dobrze w zapobieganiu kolizjom z innymi samochodami, rowerzystami i pieszymi.

Chińskie auta – które marki i modele są przetestowane przez Euro NCAP?
MG Marvel R w 2021 roku otrzymał 4 gwiazdki, a w 2019 modele HS i ZS EV po pięć. Przetestowano także model ES8 marki NIO. Tutaj także wynik był świetny – pięć gwiazdek. Stosunkowo słabo w 2019 roku wypadł Aiways z modelem U5. Można się jednak spodziewać, że producent z kolejnymi modelami będzie chciał dołączyć do grona najwyżej ocenianych aut.
W tabeli znajdziemy jeszcze jedną ciekawostkę z Chin. To model Geely EC7(do koncernu należą marki Volvo i Polestar). Test przeprowadzono w 2011 roku. Auto otrzymało wtedy cztery gwiazdki.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: