
Chevrolet Camaro SS i ZL1 zabijają ryby w oceanach
Ich klocki hamulcowe zawierają zbyt dużo miedzi, co zabija ryby.
Entuzjaści tych modeli mieszkający w Kalifornii i Waszyngtonie powinni szybko umieścić w garażach nowego Chevroleta Camaro SS lub ZL1. Oba modele są obecnie nielegalne w tych stanach ze względu na procent miedzi w ich klockach hamulcowych.
Kalifornijski Departament Kontroli Substancji Toksycznych (DTSC) zintensyfikował swoje wysiłki na rzecz regulacji klocków hamulcowych w 2010 roku, kiedy ówczesny gubernator Arnold Schwarzenegger podpisał ustawę o nazwie California Motor Vehicle Friction Material Law. Zabrania ona producentom samochodów i dostawcom sprzedaży klocków hamulcowych „zawierających więcej niż śladowe ilości miedzi, niektórych metali ciężkich i azbestu”. Klocki zawierające metale ciężkie i azbest zostały zakazane w 2014 roku, a zakaz dotyczący klocków hamulcowych zawierających więcej niż 5% miedzi wejdzie w życie w styczniu 2021 roku.
Ustawodawcy wyjaśnili, że miedź jest toksyczna dla wielu organizmów wodnych. Oczywiście pstrągi nie podjadają wysokowydajnych klocków hamulcowych, ale kurz powstający podczas hamowania czasami trafia do rzek i zanieczyszcza wodę, co z kolei szkodzi żyjącym w nich zwierzętom.
Przeczytaj też: Różowy Chevrolet Camaro walczy w słusznej sprawie
Zakaz dotyczy tylko wersji Camaro SS i ZL1 o dużej mocy; pozostałe wersje są nadal dostępne w Kalifornii i Waszyngtonie. Oba modele są też nadal dostępne w innych częściach Ameryki.
Patrząc w przyszłość, Chevrolet planuje ponowne wprowadzenie SS i ZL1 w stanach, które zakazały ich stosowania w roku modelowym 2022. Będzie współpracować ze swoimi dostawcami przy projektowaniu klocków hamulcowych o wysokiej wydajności, zgodnych z przepisami.
Klocki hamulcowe to nie jedyne źródło zanieczyszczeń, które szkodzi organizmom morskim. Według naukowców substancja chemiczna o nazwie 6PPD, która jest używana w wielu oponach i przenoszona do rzek przez deszcz, jest odpowiedzialna za zabijanie łososi koho przy wybrzeżach Pacyfiku. W 2019 roku naukowcy zmierzyli mikrocząstki i mikroplastiki w wodzie deszczowej z 12 małych dopływów w rejonie San Francisco i zauważyli, że prawie połowa z nich była czarna z gumową teksturą. W badaniu podsumowano:
Jednym z potencjalnych źródeł tych cząstek jest zużycie opon pojazdów.
W przeciwieństwie do ekologów (i nie jest to zaskakujące), główni gracze w przemyśle oponiarskim podkreślają, że cząsteczki te nie stanowią znaczącego zagrożenia dla ludzi i środowiska. Mimo to ustawodawcy rozważają wprowadzenie surowszych przepisów dla producentów opon.
Przeczytaj też: Chevrolet Camaro zdobył tytuł World Car Design – galeria
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Cześć, mam imię Monika, poznam jakiegoś normalnego faceta, wiem czego chcę od życia, żeby było jasne – nie szukam męża, chcę się po prostu zabawić bez angażowania się w coś poważniejszego. Nie pytaj czy jestem wolna, dla mnie to nie istotne czy kogoś masz. Naturalnie przed spotkaniem chciałabym się lepiej poznać, wymienić się numerami telefonów i zdjęciami, także możemy porozmawiać na portalu randkowym, sprawdź mój profil: http://panieonline.pl/monia89