Cheetah najnowszy M-ATV
Dotychczasowe silnie opancerzone amerykańskie MRAPy, wykazały się niską mobilnością zwłaszcza na piasku i błocie. Były przy tym wywrotne. Departament Obrony USA ogłosił więc konkurs na pojazd minoodporny, ale o wysokiej mobilności M-ATV (MRAP-All Terrein Vehicle). Jednym z oferowanych wozów był Cheetah z firmy GDLS i Force Protection.
MRAP ewoluuje w kierunku większego bezpieczeństwa przy wysokiej mobilności |
Fot. Oshkosh
|
Ważący 15 ton (to masa bojowa, całkowita wynosi 23 t) pojazd ze stałym napędem 4×4 Cheetah ma spełniać funkcje podobne do Cougara. Zadania stawiane przed tym rodzajem pojazdów jakimi są MRAP pozostały niezmienione. Jednak koncept jak osiągnąć zamierzone cele uległ zasadniczym modyfikacjom. Przede wszystkim ograniczono masę o kilka ton, zachowując taki sam poziom ochrony balistycznej, jak i przeciwminowej. Zastosowano nadwozie typu monocoque z wykorzystaniem technologii kompozytowej w połączeniu z blachą pancerną (dotychczas tylko stal), dzięki czemu obniżenie masy było możliwe. Skutkuje to wytrzymałością na wybuch ładunku o masie 15 kg TNT. Cheetah mogą być również wyposażone w Force Dynamics Force Armor Kit, który oferuje ochronę przed pociskami formowanymi wybuchowo EFP.
Mocniejszy silnik 370 KM oraz obniżona masa zaowocowały współczynnikiem mocy jednostkowej równym 24,6 KM/t. Wzrosła prędkość maksymalna do 105 km/h oraz dynamika – czas potrzebny do uzyskania 50 km/h wynosi 10,3 s. Pojazdami Cheetah można podróżować ponad 550 km bez tankowania. Dotychczasową wywrotność zniwelowano poprzez zwiększenie rozstawu osi i obniżenie środka ciężkości. Bezpieczeństwo pojazdu zwiększa system przeciwpożarowy dla silnika i opon.
Przypomnijmy, że główne przeznaczenie Cheetah to działania rozpoznawcze, dowodzenia i kontroli, patrole, EOD, działania w terenie zurbanizowanym. Jest dostosowany do działania w warunkach pustynnych, w dżungli, w klimacie tropikalnym, miejskim, tundze i w śniegu.
We współpracy z Raytheon, Cheetah został wyposażony w kompleksowy system dowodzenia i łączności wraz z rozbudowanym komputerem pokładowym. Dowódca pojazdu ma w czasie rzeczywistym informacje od żołnierzy patrolu oraz szczebla nadrzędnego także kanałami video.
W walce o kontrakt zwyciężył Oshkosh. Wartość podpisanego kontraktu na dostawę 5244 sztuk M-ATV to 1,05 mld USD.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: