Chciał ostrzec przed karambolem, musiał walczyć o życie
Różne są pomysły na to, jak się zachować na wypadek karambolu. Prawdopodobnie najgorszą rzeczą jest to, co zrobił bohater tego nagrania.
Nie zobaczymy na tym wideo początku powstania karambolu, ale wiadomo, że spowodowany był gołoledzią. Kilka rozbitych pojazdów zablokowało przejazd, na poboczu zatrzymała się cysterna. To że coś się stało, widać z daleka, ale większość kierowców reagowała zbyt późno, a do tego nie wiedzieli, że nawierzchnia jest oblodzona.
Dalszemu nieszczęściu chciał zapobiec jeden z uczestników karambolu, który ostrzegał innych o zagrożeniu… energicznym machaniem dłoni. Czy to jest coś, co zobaczycie z daleka? Z większej odległości? Widać z pewnością lepiej zablokowaną drogę i awaryjne światła. Zachowanie tego mężczyzny nie tylko nie zapewniło i tak wątpliwej pomocy, ale przede wszystkim było skrajnie niebezpieczne. O czym przekonał się kilka sekund później.
Na nagraniu widzimy jak ucieka przed samochodem, który wpadł w poślizg. Udało mu się uniknąć potrącenia o mały włos, ale przewrócił się na oblodzonym asfalcie. Nie zdążył wstać, kiedy nadjechało kolejne auto, na szczęście prowadzonego przez rozsądnego kierowcę, który odpowiednio wcześniej zwolnił, zachowując kontrolę nad pojazdem i zdołał ominąć leżącego mężczyznę. Ten szybko zerwał się na nogi i uciekł w stronę już rozbitych pojazdów. I to posunięcie było bardzo rozsądne, ponieważ kilka sekund później rozjechałoby go kolejne auto. Następne miało na to sporą szansę, ale rozbiło się na cysternie.
Wiemy już czego nie robić podczas karambolu. A co robić? Możliwości są dwie. Jeśli mamy sposobność schronienia się za barierami energochłonnymi lub ekranami dźwiękoszczelnymi (co jakiś czas znajdują się w nich drzwi, ale można je otworzyć tylko z jednej strony), to zróbmy to, upewniając się wcześniej, czy możemy bezpiecznie opuścić samochód. Teoretycznie możemy też przejść przed rozbite pojazdy, ale to może być ryzykowne, ponieważ jeśli coś w nie uderzy kiedy będziemy się między nimi przeciskać (szczególnie jeśli będzie to ciężarówka), to możemy zostać poważnie ranni. Zwykle rozsądniej jest pozostać w swoim aucie z zapiętymi pasami. Najważniejsze jednak, żebyśmy nie chodzili między rozbitymi pojazdami, ani nie próbowali „ostrzegać” innych tak, jak robił to bohater tego nagrania.
A jak uniknąć brania udziału w karambolu? Obserwujmy uważnie sytuację przed nami, hamujmy z dużym wyprzedzeniem na widok spowolnionego ruchu. Pamiętajmy też o włączeniu świateł awaryjnych, żeby kierowcy za nami wiedzieli, że będziemy zauważalnie zwalniać lub zatrzymywać się. W ten sposób unikniemy uderzenia przez auta za nami. Widząc, że mamy przed sobą karambol zjedźmy możliwie wcześnie na pobocze, zatrzymajmy auto z włączonymi światłami awaryjnymi. Naszym obowiązkiem jest nieść pomoc ofiarom wypadków, ale w takiej sytuacji sami możemy narazić nie tylko swoje zdrowie, ale i życie. Zostańmy w samochodzie, albo przejdźmy za bariery, jeśli to możliwe. Wtedy dopiero powiadommy odpowiednie służby o zajściu.
Sytuacja jest bardziej skomplikowana, kiedy nagle wjeżdżamy we mgłę na autostradzie lub drodze ekspresowej. Wtedy powinniśmy zacząć hamować, ale nie gwałtownie. Nagłe wdepnięcie hamulca we mgle to właśnie przyczyna karamboli. Prędkość zmniejszamy stopniowo, włączając światła przeciwmgielne i awaryjne. Zatrzymujemy się na poboczu, nigdy na którymś z pasów do jazdy.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: