
Charytatywna przygoda ze Złombolem
Martyna Kinderman jest od 12 lat współorganizatorką rajdu Złombol. A charytatywna przygoda na kilka samochodów szybko stała się inspiracją dla setek uczestników corocznej edycji rajdu.
Jak i kiedy powstała idea stworzenia Rajdu Złombol?
Pomysł powstał ok. 12 lat temu, kiedy w garażu dłubaliśmy przy starych maluchach, które kupowaliśmy z parkingów policyjnych. Nie były one dopuszczone do ruchu, więc przerabialiśmy je na własne potrzeby i jeździliśmy po prywatnym terenie. To też przełomowy moment mojego życia, bo nauczyłam się prowadzić… maluchem! (śmiech)
Warunki, które tam panowały były dość „ekstremalne” i po kilku weekendach zabawy, maluchy zrobiły na nas ogromne wrażenie pod kątem wytrzymałości. Zaczęliśmy myśleć co dalej? I tak powstał pomysł pojechania autem z tamtych czasów gdzieś daleko… Marcin Tetzlaff zaproponował najbardziej kontrastowe miejsce w Europie – Monte Carlo Casino, co bardzo przypadło do gustu reszcie ekipy.
To miał być bardziej taki, prywatny wyjazd?
Wtedy zupełnie nie chodziło o robienie wielkiego „halo”. Jedziemy i już! Jednak rodzina naprowadziła nas, na połączenie tej podróży z akcją charytatywną. A dlaczego wybraliśmy domy dziecka? Bo to pierwsze przyszło nam do głowy. Nie wiedzieliśmy z czym mamy do czynienia, tylko zawsze się słyszało o sierotach i sierocińcach, więc to był „logiczny” wybór.
Która to edycja rajdu i czy od początku trwa w tej samej formie? Jakie były trasy?
Aktualnie jesteśmy po 12 edycji. Pierwsze dwie prowadziły do Monako, pod słynne Kasyno i część teamu Złombol była zdania, że trzeba tam jeździć co roku. Ja natomiast, po przejechaniu dwa lata z rzędu tej samej trasy, stwierdziłam, że nie jest to dobre rozwiązanie i przekonałam innych, aby dać sobie orientacyjny limit 2500 km od Katowic i w ten sposób szukać kolejnych punktów podróży. I w ten sposób metą stało się już koło podbiegunowe, Istambuł, Nordkap, Kraj Basków, Passo dello Stelvio, Loch Ness, Sycylia, Archaia Olympia, Lloret de Mar i półwysep Chalcydycki.
Wracacie wspólnie, czy liczy się tylko osiągnięcie celu?
Powrót jest indywidualny, stawiamy na wolność i niezależność uczestników. Mogą cieszyć się trasą na swój sposób.
Jak przez lata kształtowała się ilość zawodników i typy zgłoszonych pojazdów?
Zaczynaliśmy na dwa auta (organizatorów), przez następne 3 lata dołączyło się jeszcze 20 pojazdów. A wyjazd do Azji w 2010 roku nagle wybił nas z butów – zgłosiło się ponad 121 aut! Kolejny, taki „skok” miał miejsce w 2014 r. kiedy jechaliśmy do Lloret de Mar i zgłosiło się ponad 400 samochodów. Lata przed i po tym wyjeździe były spokojniejsze, choć niekiedy licznik wskazywał wzrost zgłoszeń o 100 w stosunku do poprzednich lat.
I w tym roku kolejny rekord?
A typy zgłoszonych pojazdów fajnie pokazują statystyki na naszej stronie: http://zlombol.pl/informacje/statystyki. Ja natomiast mogę dodać, że od początku wyczekiwaliśmy startu Syreny, czy Warszawy i doczekaliśmy się! Pojechał nawet Autosan i Ikarus. Jednak ten rok był wyjątkowy! Takiej różnorodności i pomysłowości uczestników jeszcze nie było: Simson Duo, Romet Pony, Aro , Uaz i Star.
Czym Ty startowałaś do tej pory?
Organizuję Złombol już 13 lat, a to prawie połowa mojego życia i sporo się w międzyczasie zmieniło. Od samego początku jeździłam z Marcinem (organizatorem) fiatem 125p. Podczas edycji do Archaia Olimpia wybuchł nam silnik, zaraz za granicą Polski, więc dalej pojechaliśmy, dowiezionym przez rodziców, „codziennym” autem. To był mój ostatni Złombol, a właściwie odcinek przejechany złomem.
Przy tak dużej ilości zawodników nadal możecie sobie pozwolić na start z nimi?
Ilość uczestników nie jest przeszkodą, aby wyruszyć, tylko czasem zabraknie mnie na mecie. Jednak Marcin startuje i dojeżdża na metę za każdym razem.
Jak długo się do rajdu przygotowujecie i ile osób to przedsięwzięcie ogarnia?
Za aplikację odpowiadają bracia: Przemek i Jerry. Tłumaczy Piotr Ślusarski. Marcin Kinderman pomaga nam z stroną internetową. Mamy też pomoc przy organizacji kursów na prawo jazdy dla dzieci z domów dziecka od Marzeny i Tomka Gołosz.
Złombol to pełen etat dla kilku osób, ale dajemy radę w dwójkę. Trochę nie lubimy o tym rozmawiać, bo od razu ma się wrażenie, że marudzimy… a my kochamy to zamieszenie! Tylko jest tego tyle i ciągle robi się jeszcze więcej! Zatem mamy ręce pełne roboty, nie jęczymy – tylko robimy (śmiech). A z roku na rok jesteśmy coraz mądrzejsi, silniejsi i bardziej doświadczeni.
To jest taka misja, która jednoczy zawodników? Czy to zgrana paczka?
Kiedy już zbieramy się na starcie i czekamy kilka godzin na wyjazd, to nawiązujemy nowe znajomości lub szukamy kompanów z poprzednich lat i jedziemy razem. Po drodze zatrzymujemy się, kiedy widzimy „naszych” na poboczu. Reagujemy kiedy wysyłają SOS przez aplikację. Możemy też wyszukiwać potrzebne części w „wirtualnym bagażniku” innych ekip. Czasem zatrzymują się osoby, które nie mają umiejętności potrzebnych do naprawy auta, ale mogą przecież holować lub zabrać kogoś. Wszyscy czujemy, że działamy wspólnie – dla dzieci. To bardzo jednoczy. Jesteśmy z siebie dumni, bo potrafimy połączyć przyjemne z pożytecznym.
Ta aplikacja rajdowa jest bardzo przydatna. Od kiedy istnieje i co jeszcze potrafi?
Rajd jest charytatywny w całości? Jak radzicie sobie z kosztami imprezy?
Od 2 lat dostajemy dofinansowanie na promocję miasta Katowice. To jedyny sposób na zdobycie środków, ponieważ one nie mogą być przekazane bezpośrednio na dzieci, jedynie na promocję naszego miasta i Rajdu Złombol. Czyli żadnych ukrytych kosztów administracji i wypłat – organizatorzy nie pobierają wynagrodzenia. 100% charytatywnie od A do Z!
Jakie było największe zaskoczenie w tegorocznej edycji rajdu?
Pierwsze to zgłoszenie się 836 pojazdów, a drugie to zebranie 1.861.369 PLN, czyli o 65% więcej, niż rok temu. Miażdżąca kwota!
Coś już wiadomo o kolejnej edycji?
Będzie zimno i ogłosimy cel 1 stycznia!
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: