7 mln samochodów z Polski i ich rejestracje zniknęły. Koniec wielkiej akcji
To niezwykle ważna zmiana, chociaż na drogach jej nie zauważymy. Usunięcie ponad 7 mln pojazdów z CEPiK-u to ważny krok w stronę normalności w sprawie postrzegania polskiej motoryzacji.
Ile samochodów jest w Polsce w 2024 roku?
Tak jak informowaliśmy wcześniej, jeszcze do niedawna w oficjalnych rejestrach można było znaleźć informację, że w Polsce mamy około 26,5 mln samochodów. Było to oczywistą nieprawdą, wynikającą z tego, że w CEPiK-u roiło się wręcz od tak zwanych „martwych dusz”. Chodzi o pojazdy, które dawno zniknęły z dróg, ale nie zostały nigdy oficjalnie wyrejestrowane.
Problem ten rozwiązano dopiero 10 czerwca, kiedy rozpoczęło się wielkie czyszczenie baz. Jak poinformował Autokult Mateusz Pawłowicz z Biura Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji, wykreślono z ewidencji i wycofano rejestracje 7 152 602 pojazdów w Polsce. Oznacza to, że realnie na polskich drogach znajduje się około 19,3 mln pojazdów.
Jaki jest średni wiek samochodu w Polsce w 2024 roku?
Nie raz pewnie słyszeliście, że Polska jest złomowiskiem Europy. Nie dość, że sprowadzamy stare samochody (około 12-letnie), to jeszcze trzymamy sporo wiekowych gratów. Ale realnie sytuacja nie jest aż tak zła.
Rowerzyści mają inne zasady pierwszeństwa na rondzie. Wjechał pierwszy, innych musisz wpuścić
Jak wyjaśnił Pawłowicz, dotychczas średnia wieku samochodu w Polsce wynosiła 23 lata. Obecnie jest to 19 lat. Nadal więc zawyżamy średnią europejską (14,5 roku), ale w zauważalnie mniejszym stopniu.
Według jakich kryteriów usuwano pojazdy z CEPiK-u?
Przypomnijmy, że proces wykreślania pojazdów z CEPiK-u odbywał się automatycznie. Aby pojazd zniknął z rejestrów musiały być jednocześnie spełnione dwa warunki:
- ostatni raz były rejestrowane przed 14 marca 2005 roku
- od 10 lat nie mają ubezpieczenia OC ani przeglądu technicznego
Informacje o wyrejestrowanych samochodach były opublikowane przez starostów na stronach urzędów. Jeżeli nasz samochód został wyrejestrowany, chociać nadal jest na chodzie i chcemy go użytkować, to nic straconego. Można wystąpić z wnioskiem o ponowną rejestrację, przedstawiając dowód własności pojazdu, jego dotychczasowy dowód rejestracyjny, zaświadczenie o zaliczonym badaniu technicznym oraz o zawarciu polisy OC.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Komentarze: