CEPiK – co to jest?
CEPiK to skrót, który często przewija się w kontekście kierowców. Co dokładnie oznacza i do czego służy?
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców została stworzona w celu zabezpieczenia interesów Państwa, kierowców i kupujących pojazdy. Plany budowy takiego systemu sięgają lat dziewięćdziesiątych, ale został on uruchomiony dopiero w latach 2003 – 2004, na zlecenie ówczesnego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Podstawą do prowadzenia rejestru jest ustawa Prawo o ruchu drogowym.
W bazie prowadzone są dwa rejestry: Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP), w której gromadzone są informacje o pojazdach i ich właścicielach oraz Centralna Ewidencja Kierowców (CEK), w której rejestrowane są osoby mające uprawnienie do prowadzenia pojazdów i te, którym te uprawnienia zostały cofnięte.
W rejestrze CEP uprawnione podmioty znajdą szczegółowe dane pojazdu (np. marka i model), dane techniczne (np. pojemność, moc silnika), informacje o dokumentach pojazdu, dane obecnego i poprzednich właścicieli i posiadaczy pojazdu, informacje o zdarzeniach związanych z pojazdem (takich jak: kradzież, odnalezienie, zbycie pojazdu czy wyrejestrowanie), informacje o ubezpieczeniu OC, badaniu technicznym i stanie licznika odnotowanym podczas badania).
Natomiast w rejestrze CEK można znaleźć informacje o osobach, które posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami, osobach, którym te uprawnienia cofnięto oraz o tych, które mają zakaz prowadzenia pojazdów. W rejestrze gromadzone są również dane o dodatkowych uprawnieniach np. do przewozu niebezpiecznych pojazdów.
Zakres gromadzonych w rejestrach CEP i CEK danych również jest określony przez ustawę Prawo o ruchu drogowym.
Jest grupa instytucji, które są zobowiązane do przekazywania danych do rejestru. Wśród nich są wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, które rejestrują pojazdy oraz wydają dokumenty prawa jazdy; ubezpieczyciele, którzy mają informować o ubezpieczeniach pojazdów; stacje kontroli pojazdów, które mają przekazywać informacje o badaniu technicznym oraz stanie licznika. W tej grupie jest również Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, które przekazują dane między innymi o kradzieżach pojazdów i zatrzymaniu dokumentów.
Na podstawie rejestru tworzone są raporty, w tym zarejestrowanych pojazdów i wydanych praw jazdy.
Na 4 czerwca 2018 roku zostało przesunięte uruchomienie zmodernizowanego systemu informatycznego CEPiK 2.0. System ten ma stworzyć dodatkową ewidencję posiadaczy kart parkingowych CEPKP. W ramach systemu CEPiK 2.0 mają być wprowadzone nowe elementy, w tym między innymi szczegółowe informacje o kandydatach na kierowców czy informacje o realizowanych badaniach technicznych. Dodatkowo obywatele mają mieć zapewniony szybki i łatwy dostęp do wielu informacji zgromadzonych w rejestrach, tj. np. sprawadznie punktów karnych przez internet.
SI CEPiK, czyli System Informatyczny Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, zawiera informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach posiadających polskie prawo jazdy. Od 1 stycznia 2016 r. jest prowadzony przez Ministra Cyfryzacji. Utrzymaniem i modernizacją SI CEPiK oraz realizacją udostępniania danych jednostkowych zajmuje się Centralny Ośrodek Informatyki (COI).
Jakie dane są gromadzone w SI CEPiK?
W centralnej ewidencji pojazdów gromadzone są dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce, takie jak:
- dane pojazdu (na przykład marka, model)
- dane techniczne (na przykład pojemność i moc silnika, liczba miejsc),
- informacje o dokumentach pojazdu,
- dane o obecnym i poprzednich właścicielach i posiadaczach pojazdu,
- informacje o takich zdarzeniach jak: kradzież, odnalezienie, wyrejestrowanie czy zbycie pojazdu,
- informacje o obowiązkowym ubezpieczeniu OC,
- informacje o badaniu technicznym i odnotowanym podczas badania stanie licznika.
W centralnej ewidencji kierowców gromadzone są dane o:
- osobach, które posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi,
- osobach, którym cofnięto uprawnienia,
- osobach nieposiadających uprawnień, które mają zakaz prowadzenia pojazdów,
takie jak: dane osobowe, informacje o dokumentach prawa jazdy, czy dodatkowych uprawnieniach (na przykład do przewozu niebezpiecznych towarów).
Kto przekazuje dane do SI CEPiK?
Do SI CEPiK dane przekazują:
- wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, które rejestrują pojazdy oraz wydają dokumenty prawa jazdy. Wydział komunikacji przekazuje do CEP dane właściciela/posiadacza, dane techniczne pojazdu, a do CEK przekazuje dane kierowców,
- ubezpieczyciele, którzy przekazują informacje o ubezpieczeniu pojazdu,
- stacje kontroli pojazdów, które przekazują informacje o wykonanym badaniu technicznym pojazdu oraz stanie licznika odczytanym w trakcie badania,
- Policja, Inspekcja Transportu Drogowego (ITD), które przekazują między innymi informacje o kradzieży pojazdu i o zatrzymaniu dokumentów oraz wiele innych.
Kto korzysta z danych gromadzonych w SI CEPiK?
Dane gromadzone w SI CEPiK są wykorzystywane przez wiele podmiotów, gdyż są one pomocne w realizacji ich obowiązków, na przykład:
- Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże miejskie i gminne,
- sądy, prokuratura, komornicy sądowi,
- inne podmioty.
Dane gromadzone w SI CEPiK mogą również być udostępnione obywatelom, przedsiębiorcom lub innym instytucjom. Aby uzyskać podstawowe dane o pojeździe można skorzystać z bezpłatnych usług: Historia Pojazdu i Bezpieczny Autobus. Jeśli zachodzi potrzeba pozyskania większje ilości danych na temat konkretnego pojazdu lub danych dotyczących kierowcy, możesz również złożyć wniosek o udostępnienie danych.
Źródło: cepik.gov.pl
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: